Gå til innhold

Lærebøker på engelsk- en utfording?

naro

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg avsluttet VGS i vår, og skal begynne å studere til høsten. Jeg både gleder og gruer meg, men tror jeg har valgt et studiet som passer meg bra! :) En ting jeg likevel er litt bekymret for er hvordan det blir å få med seg pensum når omtrent alle lærebøkene er på engelsk. Jeg har null problem med å forstå når noen snakker engelsk, men når jeg selv skal snakke eller lese engelsk blir det vanskeligere. Når det i tillegg blir fullt med engelske faguttrykk ser jeg for meg at det kan bli en stor utfordring!

Så jeg lurer på hvilke erfaringer dere som har studert en tid har med dette? Kommer man fort inn i det? Noen tips til hvordan dette kan bli lettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har engelske lærebøker i økonomi. Kjøpte meg en egen ordbok som går på ord og uttrykk i økonomi. Det var en del ord jeg måtte lære meg i starten, men så gikk det greit. Har forelesninger på norsk og det hjelper. I tillegg så er faglitteraturen grei i språket og veldig detaljert så det gikk helt fint.

Anonym poster: bbbce207739dcc4d13af7f97d9428c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en stor fordel at lærebøkene er på engelsk. Da må man "tvinge" seg selv til å faktisk lese litt grundigere for å forstå alt. I tillegg er det en stor fordel å kunne en del av faget på engelsk når man senere skal ut i jobb siden en plutselig kan bli stilt ovenfor noe der du må kommunisere på engelsk:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

jeg studerer på HF, begynner på andreåret av en bachelor til høsten, og så og si alle lærebøkene mine er på engelsk. jeg er i utgangspunktet ikke god i engelsk, og hadde 3 i faget fra videregående. men er blitt bedre i engelsk siden da, og det går greit å snakke og forstå andre, men lesing og skriving har vært vanskeligere. i begynnelsen var det fryktelig tungt å lese på engelsk, men du vender deg til det. du må bare gjøre det, og ikke droppe bøkene eller prøve å finne mindre gode norske alternativer. det går bra etterhvert, og du blir god i engelsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det går kjempefint! Jeg turte aldri å snakke engelsk i timene på vgs fordi jeg var så dårlig, men det er helt noe annet å ha fag/lærebøker på engelsk. Jeg synes faktisk det var greiere, for det er innholdet som er i fokus, ikke utførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Jeg er ganske god i engelsk, og det har gått bra. Men jeg sitter ofte med Oxford English Dictionary når jeg leser, fagtekster har ofte tunge ord man ikke er vant med. Det pleier å gå veldig greit, det er en tilvenningssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtlige pensumbøker på mitt studium var på engelsk. I tillegg var mye av undervisningen på engelsk. Det var ikke noe problem. Pensumlitteratur er som regel lettere i språket enn skjønnlitteratur, siden de er mer opptatt av å formidle informasjon enn å skulle være kunstneriske og oppfinnsomme og dype i språket. Faguttrykkene er antagelgivis ganske nye for deg, og ville nok vært like vanskelige på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine utfordringer var med det norske språket, siden det ikke er morsmålet mitt. Så var jeg egentlig ganske glad da vi hadde pensum på engelsk. :icon_lol: Men du klarer det nok, bare bruk litt ekstra tid og vær fokusert når du leser. Du ser at engelsken din blir bedre etterhvert. Slik ble det med min norsk. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine utfordringer var med det norske språket, siden det ikke er morsmålet mitt. Så var jeg egentlig ganske glad da vi hadde pensum på engelsk. :icon_lol: Men du klarer det nok, bare bruk litt ekstra tid og vær fokusert når du leser. Du ser at engelsken din blir bedre etterhvert. Slik ble det med min norsk. :briller:

Hva er morsmålet ditt? Er det milevis unna norsk, eller tilhører det samme språkgruppe?

Du er kjempeflink, jeg hadde aldri gjettet at norsk ikke er morsmålet ditt. :sjokolade: til deg, det er Troika. Beste som fins. :spise:

Anonym poster: 7ab779fb8e5604e33c09f64639db4e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er morsmålet ditt? Er det milevis unna norsk, eller tilhører det samme språkgruppe?

Du er kjempeflink, jeg hadde aldri gjettet at norsk ikke er morsmålet ditt. :sjokolade: til deg, det er Troika. Beste som fins. :spise:

Anonym poster: 7ab779fb8e5604e33c09f64639db4e80

Takk for :sjokolade: , AB. Morsmålet mitt tilhører en annen språkgruppe (ikke skandinavisk), men fortsatt europeisk som gjør det litt lettere for meg å lære norsk enn f.eks. noen som har kinesisk eller arabisk som morsmål. Men fortsatt nytt språk og det tok sin tid å lære det. :) Jeg føler meg mye tryggere på engelsk, men det er fordi jeg lærte norsk bare for noen få år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...