Gå til innhold

Redshirting - holde tilbake barna til skolestart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var en diskusjon i en tråd for en stund tilbake ang barn,om skolestrat ved 6 eller 7 år eller noe slikt alt etter hvilket land vi bor i.Viser nå et innstag på 60 minuttes på TV2 nyhetskanalen nå.

Anonym poster: e5fe93b822c2edb5877f32d0818a21cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Academic redshirting: The practice of postponing an age-eligible child's kindergarten entry by a year, typically one whose birthday is very close to the cut-off date. Academic redshirting is often done in order to provide some extra time for social, intellectual or physical maturation.

In rare cases, a child may be academically redshirted in order to give him the advantage of an extra year's development when playing sports in high school.

Wiki

60 Minuttes

Harvard edu artikkel

Youtube 60minuttes video

Jeg husker bare det var en tråd fra en jente der samboeren hadde sagt noe i retning av at hun måtte bli gravid for å føde i så og så måned, for ellers villle barnet bli en taper.

Alså, vi ønsker selvfølgelig at barnet skal ha best mulige forutsetninger og ha best suksess i livet, og teorien er da at om en holder barnet tilbake 1 år før skolestart, så vil barnet bli eldst i klassen, og dermed være mer moden, ha bedre motorikk, lettere for å forstå og gjøre det bedre i pensum, osv enn hva sine klassekamerater som kan være helt opptil 18 mnd yngre.

Å være en sosial, godt likt, med mange venner ønsker vi også barna våre,og det skal i teorien også være grunnlag for om man er eldst i klassen, man har da forutsetninger til å bli en naturlig leder,et populært barn.

Innen sport er det utført undersøkelser, og oftest på elitelag, finner man i følge statistikken overlegent flertall av menn / kvinner født i jan - feb.

Anonym poster: e5fe93b822c2edb5877f32d0818a21cd

Skrevet

Ja, den diskusjonen har jeg ofte vært borti. Vi hadde termin seint på året, og "alle" ga meg det gode rådet å holde igjen til over nyttår for da ble ungen eldst og dermed ville prestere bedre ift til sine jevnaldrende.

Gjest chiki
Skrevet

Tror ikke helt på det der, det er iallefall ikke absolutt.

Jeg og tvillingbroren min er født i slutten av desember, mens søstrene mine(2 jenter som er tvillinger) er født i slutten av januar.

Vil si at vi alle har klart oss like godt på skolen, har aldri hørt noe om at jeg og broren min har lagt etter de vi gikk i klasse med.

Skrevet

Dette er vel mer vanlig i Usa?

Skrevet

Eg trur heller det kan vera stigmatiserande og verte haldt tilbake eit år før skulestart. Alle klassekameratane vil jo etterkvart få veta at "Kari" eigentleg er eit kalenderår eldre enn dei andre, og lure på kva som er "gale" med ho, sidan ho ikkje kunne byrje skulen då ho eigentleg skulle. det kan og medføre press om å vera flinkare enn dei andre elevane, fordi ein tross alt er opptil eit heilt år eldre enn dei andre.

Dessutan er det veldig vanskeleg å få innvilga seinare skulestart. Det var enklare før, då måtte barn fødd seint på året nærmast prove at dei var klare til å byrje skulen, medan no er det berre i unntakstilfeller, der barna heilt klart vil vinne på å vente eit år, at ein får innvilga utsatt skulestart.

• Liker 2
Skrevet

Eg har to søskebarn (tvillingar) som er fødd midt på sommaren, der foreldra sjølv ville at desse to skulle gå i kullet under. Trur det hadde noko med at det var då 10. klasse blei innført, og dei ynskte at tvillingane skulle byrje på skulen i same alder som storebrørne deira hadde gjort. Uansett så har det alltid vore opent at dei er eit år eldre, men eg trur aldri det har vore eit problem for nokon av dei. Trur guten i tvillingparet var godt nøgd med å få lappen eit år tidlegare enn dei fleste venene hans.

Men for å sei det som det er så ser eg ikkje heilt behovet for å halde dei igjen frå skulestart eit år. Men det er vel ikkje så vanleg i Noreg lenger uansett? Veit at far min også gjekk i kullet under fordi han var fødd så seint på året, men det er jo ei stund sidan.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er eldst i klassen, født i slutten av Januar, og jeg sliter med å være litt for moden. Nå skal det sies at de personene jeg er mest sammen med er født i slutten av november... Jeg gjør det kjempebra på skolen, men jeg har absolutt ikke MANGE venner. Jeg er med i en gjeng der vi er 5 stykker som henger sammen, men har pga. modenhet før ikke passet inn i klassen, og havnet bak sosialt.

Synes det er litt dumt å skulle holde tilbake barn, da blir de et år senere med alt. Man vil jo gjerne bli ferdig på skolen før man er 20? Pluss, da blir man kanskje litt overmoden i barnehagen, når man egentlig er gammel nok for skolen. I tillegg vil jo de fleste vennene få starte på skolen, og man blir da den som står uten venner siste år i barnehagen.

Jeg synes det er å frarøve barna litt av barndommen å la de vente når alle vennene får gå og starte osv.

Anonym poster: d363d94b896ec55a93fc49ec412c9962

Skrevet

Dette kan du bare glemme for det gjøres praktisk taltikke lenger. Man kan ikke bare holde tilbake ungen ett år fordi man har lyst, slik man kunne på 70- og 80- tallet. Man må søke om det og det må særdeles tungtveiende grunner til. At barnet er psykiskutviklingshemmet for eks er ingen grunn fordi man ikke ser for seg at barent tar igjen gapet mellom seg og jevnaldrene ved et ekstra år i bhg. Enestegangen jeg har fått innvilget forsinkwt skolestart for et barn de siste årene bar en jente fra Kasakstan som hadde cp og var ekstremt svak og liten av vekst. Kognitivt var hun svært oppegående. Hun fikk utsatt fordi hun var så liten og fordi hun hadde cært syk 90 prosent av barnehageåret.

AnonymBruker
Skrevet
.

Dessutan er det veldig vanskeleg å få innvilga seinare skulestart. Det var enklare før, då måtte barn fødd seint på året nærmast prove at dei var klare til å byrje skulen, medan no er det berre i unntakstilfeller, der barna heilt klart vil vinne på å vente eit år, at ein får innvilga utsatt skulestart.

Akkurat det fikk jeg direkte beskjed om fra min fastlege- det er (dessverre) utrolig vanskelig å få innvilget utsatt skolestart i Norge.

Min sønn nummer tre (jeg har litt å sammenligne med, ja ;) ) er født 29. desember, og er i tillegg veldig umoden for alderen. I henhold til Sod's Law er storebror som er født i januar veldig moden, og kunne godt startet skolen da han var fem- samme med eldstemann som er vurdert til å flytte et år opp. Men tredjemann, snill og søt som han er, kom til å slite- og det visste jeg på forhånd. Men jeg fikk klar beskjed: Med mindre du kan bevise at sønnen din er direkte evneveik, så må han starte på skolen i fødselsåret.

Da jeg gikk på skolen var det ei jente i klassen som var født et år før oss andre (i desember -81, mens vi andre var født i -82). Kan ikke huske noen problemer med det overhodet, vi var vel snarere litt misunnelige på at hun ble eldre før oss :ler:

Min tredje sønn skal straks begynne i fjerde klasse. Og han hadde passet så veldig godt inn i tredje klasse!! Nå er vi til stadighet litt på etterskudd. Han sliter med motorikken, sliter med stavskrift... han er en gutt du bare er nødt til å elske (sitat diverse barnehageansatte og lærere) men han henger sånn etter! Og det er hard kunnskap man er nødt til å ha!

VI tilbringer sommerferien med å øve på automatisering av matteferdigheter, knytte skolisser, og skrive stavskrift. Og ni år etter, så er jeg fremdeles forbannet på at han ble født 29. desember og ikke 1. januar. Det hadde gjort en stor forskjell i forhold til hans muligheter (og det forklarer også, imli, at jeg ikke synes det er noe problem om man er et år eldre. Sønnen min er i praksis to år yngre i forhold til smarte jenter som er født tidlig på året! Og det spiller faktisk ingen rolle, så lenge barna lærer det de skal. Det gjør ikke min sønn, og det er så utrolig leit for ham, fødselsår aside!).

Jeg har dog ingen sans for å være et slags sivilpoliti på området, a la redshirts. Jeg vil bare gjøre det som tross alt kan gagne guttungen best, og det er neppe å opponere mot fastlegen og status quo.

Anonym poster: d2de3c912389c2806e4daf93ac9863fc

• Liker 1
Skrevet

Men altså: over her så står det om redshirting og at det gjelder kindergarten. Det er jo ikke skole, som i første klasse, selv om det er mer skole enn barnehagene våre. Det er helt normalt i USA å ikke la 3-åringen begynne før den er 4 om den ikke er fysisk og sosialt klar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...