Gå til innhold

Hjelp/tips til legging av treåring!

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg har ei datter som fylte tre tidligere i år.

Frem til nå har hun vært lett å legge. Etter kveldsstell, har vi lest en liten bok, eller et kapittel i en større bok og sunget en-til-to sanger. Så har vi sagt god natt og kunne gått ut.

Nå har det blitt et mareritt. Gjør fortsatt det samme, men når vi går ut er det bare tull, hyl og skrik. Hun kommer ut hundre ganger, å vi følger henne tilbake like mange. Hun er tørst/sulten/får ikke sove... (passer alltid på at hun får kveldsmat før hun legger seg, så vet vi hvertfall at hun er mett).

Hun er så ufattelig sint. Roper at vi er dumme, at hun skal sparke/spytte/slå oss, og gjør dette.

Prøver så godt jeg kan hver eneste gang å svare med rolig stemme, mens hun blir fulgt tilbake, men etter en time kjenner jeg at lunten er kort, og stemmen blir høyere.

Føler jeg truer og tvinger og skremmer for å få henne til å legge seg.

Er dette en fase vi bare må gjennom, eller er det noen der ute som har noen tips?

Kan legge til at hun skal bli storesøster om noen mnd, så det kan jo spille inn da.

Det spiller ingen rolle om det er meg eller pappaen som legger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du (eller far) legger henne, legg henne i sengen og syng eller les for henne. Når dere er ferdig med alt det der, si natta og legg henne ned hvis ikke hun alt ligger. Sett deg på gulvet i rommet med ryggen til henne, slik at hun ser deg men langt nok unna at hun ikke kan nå deg. Dere må ikke ha øyekontakt. Ikke reager på noe hun sier, men hvis hun hopper i sengen, gå rolig bort å legg henne ned, IKKE snakk med henne, og gå tilbake til plassen din på gulvet. Gjenta til hun sovner.

Gjør man dette noen dager på rad vil hun til slutt sovne med en gang. Og når hun har gjort det noen dager kan man slutte å være i rommet.

Dette lærte jeg av min søster som er barnepsykolog, og det funket KJEMPEBRA her i huset :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...