Gå til innhold

Bachelor i sosiologi - kan jeg jobbe innen barnevern eller psykiatrien da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så suur, gikk i fjor årsstudie i sosiologi i en annen by enn den jeg bor i.

Nå var jeg sikker på at jeg skulle komme inn på sosionom eller barnevern, men neida, snittet hadde steget mye..så jeg kom inn på bachelorgrad i sosiologi ved NTNU.

Min store drøm er å jobbe sammen med mennesker som trenger det, ikke som forsker eller hva enn en sosiolog gjør.

Jeg tror jeg søkte sosiologi på 3. plass på listen, for da hadde jeg jo fått kanskje noe godkjent av det jeg gjorde i fjor. Men jeg va nesten 100% sikker på at jeg kom inn på enten sosionom eller barnevern, men neida.. og så tok jeg vernepleier på 4.plass - skjønner ikke hvor hodet mitt var hen :(

Så jeg lurer derfor på om jeg bare skal gå sosiologi, men jeg har veldig lyst til å høre om det er muligheter for å jobbe innen feltet jeg ønsker med denne bacheloren? Tenker da barnevern, rusomsorg, psykiatri o.l. Det er jo mye av de samme emnene i sosiologi også.

Jeg har også siden jeg var 16 år jobbet bare innenfor helse og omsorg, jobber nå innen rusomsorg, så har jo litt erfaring. (Er nå 24år).

Andre vei er å vente et år og ta opp fag, sånn at jeg kommer inn på en av mine ønsker til neste år.. er bare at jeg føler alderen begynner å tar på, og jeg vil bli ferdig med skole snart.. :)

Håper noen kan hjelpe, som kanskje har gått bachelorgrad i sosiologi, eller som jobber på noen av mine "ønskejobber", og vet om dere tar inn ansatte med denne utdannelsen :-)

Anonym poster: 4ad8745c01223b549222773ac8ec74f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du kan nok kanskje få deg jobb som miljøterapeut på lik linje med en ufaglært. Kanskje trekker det opp at du har høyere utdanning, selv om sosiologi ikke er så veldig relevant i en slik jobbsammenheng.

Skrevet

Du kan spesialisere deg innen f.eks. ungdom og rusproblematikk, vil jeg tro. Det kommer helt an på fagkombinasjonen din. Hvilke som tilbys på NTNU står sikkert på fagsidene deres.

På UiO går det f.eks. an å ta Marginalisering, kriminalitet og rusmiddelmisbruk som temaspesialisering, også kan du ta 40 spt frie emner (se oppbygning for eksempel) med noe lignende, og deretter mener jeg også at du kan velge å spesialisere deg i rusproblematikk på en eventuell master. Din 40-gruppe kan f.eks. være psykologi, hvor du kan ta emner som interesserer deg og som kanskje har noe med ditt interessefelt å gjøre.

Nå er dette som sagt eksempler fra UiO, men jeg er sikker på at det er lignende muligheter på NTNU, hvis du bare sjekker litt rundt på nettsidene deres.happy.png

Skrevet (endret)

Takk for svar. Ser jeg kan spesialisere meg i noe lignende områder, men vet ikke hvor mye det hjelper jeg ? Burde jeg bare hoppe i det eller ta opp fag til neste opptak? Håper flere vil dele skn mening og om de vet arbeidsfeltet til noen med en slik utd:-)

Obs, ser nå jeg postet som anonym..men jeg er trådstarter:)

Endret av taliee
Skrevet

Jeg tenker at all utdanning er verdifull, og du vet aldri hva du plutselig kan få bruk for. Du kan f.eks. velge ikke å følge den anbefalte studieplanen, og heller melde deg opp på et par fag du synes er interessante/relevante ift. det du ønsker å gjøre i fremtiden dette året? Så får du jo begynt med noen fag, og dermed får du litt "ballast" til neste år, samtidig som du får nye venner og du får kjent litt på studentlivet. All spesialisering hjelper jo. Og det er klart at dersom det er x antall søkere til en stilling som sosionom, hvorav alle er kvalifiserte sosionomer, men du har tyngre spesialisering, vil du dermed bli den best kvalifiserte søkeren og dermed ha størst sjanse for å få jobben. Dessuten er det klart at jo mer man kan, jo mer kan man gjøre - altså er det muligheter for å få andre typer oppgaver ("stige i gradene") dersom man har mer utdanning og spesialisering innenfor et felt hvor det trengs kompetanse (som jo rus er et godt eksempel på).

Jeg foreslår at du takker ja til denne studieplassen, ser deg ut noen fag du synes ser interessante ut (men vær obs på vanskelighetsgraden hvis du ikke har studert før!), og tar disse. Så kan du heller søke deg over til sosionom/barnevern neste år, samtidig som du tross alt får både studiepoeng (som jo øker sjansene dine for å komme inn på det du egentlig vil inn på) og økt kompetanse innenfor ditt interessefelt dette året. Du kan jo se an den eventuelle studiemengden din, og eventuelt vurdere om du kan ta opp et fag eller to fra vgs ved siden av? :happy:

AnonymBruker
Skrevet

Sosiologi er et fag som vil gjøre at en del ting på barnevern/sosionom/vernepleie vil komme lettere for deg. For øvrig var jeg 24 da jeg begynte på vernepleien, halve klassen var eldre enn meg, så alder ville jeg ikke tenkt på.

Anonym poster: c27f61c730de9418f075ce20a37ae38b

Skrevet

Tusen takk for godt svar Strixvaria! Bare usikker på om jeg får godkjent det jeg gjorde på årsstudiet i fjor i sosiologi, litt kjedelig å ta det samme opp igjen.. Sto alle fag btw. :) Men hjelper det med studiepoeng fra høyere utdanning da, er det ikke kun de to tilleggspoengene fra høyere utdanning en kan få? Må sikkert ta opp noen fag, var en litt vel sløv student på vgs.. Får igjen for det nå ja ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for godt svar Strixvaria! Bare usikker på om jeg får godkjent det jeg gjorde på årsstudiet i fjor i sosiologi, litt kjedelig å ta det samme opp igjen.. Sto alle fag btw. :) Men hjelper det med studiepoeng fra høyere utdanning da, er det ikke kun de to tilleggspoengene fra høyere utdanning en kan få? Må sikkert ta opp noen fag, var en litt vel sløv student på vgs.. Får igjen for det nå ja ;)

Du får jo ev. alderspoeng om du ikke har full pott der enda. Ellers er det bare å levere søknad om fritak med en gang du begynner, og så melde deg opp til litt andre fag. Se om du finner noe spennende innenfor psykologi og se på emnet "Medisin for ikke medisinere". Vil du jobbe i psykiatrien og rusomsorgen kan det jo være greit å sette seg inn i medisinske og psykologiske termer.

Anonym poster: c27f61c730de9418f075ce20a37ae38b

Skrevet

Ja, får søke nå med engang, for de svarer ikke på mail iallefall :) takk for svar, har nok full pott med alderspoeng. Får evt prøve å ta opp et par fag om jeg ser jeg får tid :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...