cathrine27 Skrevet 13. februar 2004 #1 Del Skrevet 13. februar 2004 Hei :-) Når legger dere barna? Min samboers søster legger barna skikkelig seint. Snakker da om i tolvtiden på skoledager. I helgene så lenge de vil, gjerne to-tre om natten. De er 8 og 12 år gamle? Hva mener dere? Jeg blir skikkelig lei når barn er oppe til langt utover natten og de trenger vel en god del søvn for å fungere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 13. februar 2004 #2 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg har mindre barn (4 og 6) og som oftest er de i seng +/- 20.00. Han eldste blir gjerne liggende litt våken å høre på en CD, mens minsten sovner raskt. Ofte bruker vi tid til lesing og kosesnakking. Ditt eksempel hørtes helt sprøtt ut - skjønner godt du er sjokkert. At barn trenger mye søvn trodde jeg var opplest og vedtatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bergenspike Skrevet 13. februar 2004 #3 Del Skrevet 13. februar 2004 Det kommer jo litt an på når barna står opp om morningen. Hvis det var mine barn ville jeg lagt åtteåringen senest 20.30 og tolvåringen senest 21.30 og gjerne en halvtime før hvis de skal ligge å lese på sengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #4 Del Skrevet 13. februar 2004 Mine barn på 3 og 2 år legger seg 1900-1930 og slokner med en gang de er alltid våkne kl 0600 hver eneste dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 13. februar 2004 #5 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg har to stesønner på 11 og 13, og de er i seng i 20:30-21 tiden på skoledagene (eldstemann står opp 06:15 hver morgen, lillebror 07:30), noe lenger i helgene. Min egen jente på snart 4 er i seng forhåpentlig mellom 19:30 og 20:00. Jeg ville ikke akseptert fra egne/ste-barn at det ikke ble NOE "voksentid"! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #6 Del Skrevet 13. februar 2004 Jeg har to stesønner på 11 og 13, og de er i seng i 20:30-21 tiden på skoledagene 13 år og må legge seg kl 21??? når skal han få bestemme dette selv? når man har kommet til denne alderen er det på tide å la han bestemme dette selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #7 Del Skrevet 13. februar 2004 Hei :-) Når legger dere barna? Min samboers søster legger barna skikkelig seint. Snakker da om i tolvtiden på skoledager. I helgene så lenge de vil, gjerne to-tre om natten. De er 8 og 12 år gamle? Hva mener dere? Jeg blir skikkelig lei når barn er oppe til langt utover natten og de trenger vel en god del søvn for å fungere? :o :o ( her virker det som om det er ungene som bestemmer ikke de voksene) Dattern min på 5 legger seg kl 20.00 på hverdagene , på fredager får hun se litt på beat for beat og legger seg sånn ca halv ni Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusekatt Skrevet 13. februar 2004 #8 Del Skrevet 13. februar 2004 13 år og må legge seg kl 21??? når skal han få bestemme dette selv? når man har kommet til denne alderen er det på tide å la han bestemme dette selv.. Eh.....?!? Man er ikke foreldre for ingenting, og man har faktisk ansvar for barna sine frem til de er myndige. Når barna begynner å bli såpass store som 13 år, kan de eventuelt få være mer med på å avgjøre leggetid selv, men man må selvsagt se an litt. Noen trenger mer søvn enn andre, noen er mer modne enn andre. Men å la 13-åringen styre dette helt selv, synes jeg kanskje er litt drøyt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 13. februar 2004 #9 Del Skrevet 13. februar 2004 13 år og må legge seg kl 21??? når skal han få bestemme dette selv? når man har kommet til denne alderen er det på tide å la han bestemme dette selv.. Kjære Gjest, han står opp 06:15 hver dag, fikk du med deg det ?! Og her er det ingen som tvinger gutten til sengs - det er da naturlig å være trøtt når dagen har blitt 15 timer lang og skolen, lekser og alle aktivitetene er avsluttet? Forøvrig ligger han alltid og leser før lyset slukkes (av ham selv!). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #10 Del Skrevet 13. februar 2004 Når barna begynner å bli såpass store som 13 år, kan de eventuelt få være mer med på å avgjøre leggetid selv, men man må selvsagt se an litt. Noen trenger mer søvn enn andre, noen er mer modne enn andre. Men å la 13-åringen styre dette helt selv, synes jeg kanskje er litt drøyt. dersom barn skal lære seg ansvar, må de få lov til å ta ansvar etterhvert.. å få styre sin egen leggetid i en alder av 13 år er etter mine meninger på sin plass.. klart at noen trenger mer søvn enn andre osv, det er jo noe han også vil merke.. og skjønne at han må regulere.. jeg bestemte dette med legging selv fra 11 års alderen.. ingen problemer.. ! tenkt når han skal på leirskoler osv.. da er det kjekt å vite at man trenger søvn.. og være vant til å ta litt ansvar for seg selv.. dersom "mamma" duller en 13 åring i søvn kl 21... hva gjør man med en 15 åring, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #11 Del Skrevet 13. februar 2004 Kjære Gjest, han står opp 06:15 hver dag, fikk du med deg det ?! . jepp.. det gjorde jeg også på den tida.. og la meg ca kl 22.. men da av eget valg, ikke pga en "leggetid" :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 13. februar 2004 #12 Del Skrevet 13. februar 2004 Helt enig med LilleMy sin holdning og argumentasjon! Dette barnet får litt over 8 timer søvn pr. natt og det bør vel ikke være noe særlig mindre enn det, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #13 Del Skrevet 13. februar 2004 Dette barnet får litt over 8 timer søvn pr. natt og det bør vel ikke være noe særlig mindre enn det, synes jeg. anbefaler kurs i hoderegning.. :o barnet får 9 1/4 timers søvn.. og om han selv ville klare seg på f.eks 8 1/2 time.. så synes jeg det skulle være opp til han.. og ikke til "stemor" som sagt; når skal han få bestemme dette selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk Skrevet 13. februar 2004 #14 Del Skrevet 13. februar 2004 anbefaler kurs i hoderegning.. :o barnet får 9 1/4 timers søvn.. og om han selv ville klare seg på f.eks 8 1/2 time.. så synes jeg det skulle være opp til han.. og ikke til "stemor" som sagt; når skal han få bestemme dette selv? Good morning Sunshine! Jeg forsto det slik at han la seg 21.00 og leste før han selv slo av lyset. Regnet med at det gikk bort litt tid på lesing og så innsovning, derfor mitt svar "litt over 8 timer". Mulig jeg misforstod, men det er det vel bare LilleMy som kan svare på. Dessuten synes jeg ikke 9 timers søvn er for mye for en ung tenåring heller. Når de kan bestemme selv? Når mine barn blir tretten får de ikke bestemme selv. Men de skal få være med på å finne løsninger som er til glede for alle sammen. Mht. legging vil vi sikkert være rausere i helgen enn på hverdagene osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #15 Del Skrevet 13. februar 2004 Når de kan bestemme selv? Når mine barn blir tretten får de ikke bestemme selv. . igjen; når skal de da få bestemme selv? dess mer ansvar barn får, dess mer ansvarlige blir de.. og husk.. det er ikke sååå lenge til han kan bestemme ALT selv.. prøv å lag overgangen litt mykere enn dette ser ut til.. for han skyld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 13. februar 2004 #16 Del Skrevet 13. februar 2004 En ting er sikkert, når mine barn blir tenåringer bestemmer de ikke selv! Det kan de gjøre når de er voksne nok til det! Og ikke hadde jeg gidda hatt en 13 åring oppe til jeg selv skulle legge meg, noe privatliv fortjener man vel selv om får barn Lillegutt her i huset legger seg ca 1900, han er to og ett halvt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #17 Del Skrevet 13. februar 2004 En ting er sikkert, når mine barn blir tenåringer bestemmer de ikke selv! Det kan de gjøre når de er voksne nok til det! . for tredje gang; når blir de voksne nok til å bestemme selv? de er faktisk bare tenåringer fremdeles når de fyller 18 og kan bestemme alt selv.. for ikke å snakke om når de er 16, og en del flytter fra hjemme.. dersom man da ikke får bestemme noe selv i en alder av 13.. kan resultatet bli ille.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 13. februar 2004 #18 Del Skrevet 13. februar 2004 Gud så mye debatt det ble av dette da.... :o Gutten ligger sikkert og leser minst en halvtime hver kveld, og får drøyt 8 timers søvn før en lang og krevende skoledag. Det synes jeg er passe, det synes HAN er passe, og hva du Gjest synes er igrunn av liten betydning. Forøvrig var det Cathrine27 som ville ha synspunkter på at barna (8 og 12 år) som la seg i tolv-tiden på hverdager, og det har hun altså fått fra meg, og jeg gidder ikke diskutere mer med deg, Gjest . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #19 Del Skrevet 13. februar 2004 det synes HAN er passe . ja, men da er det jo ikke noe problem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. februar 2004 #20 Del Skrevet 13. februar 2004 ja, men da er det jo ikke noe problem.. enig.. mitt ponge er; det er han som må bestemme dette.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå