Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I et arveoppgjør der kreditorer har lagt inn krav på sin del av oppgjøret, kan bostyrer bestemme seg for at kreditorer ikke får dekket sine krav - selv om det er midler i boet til å dekke gjelden?

Kan bostyrer forbigå kreditorer for at arvingene skal sitte igjen med mest mulig av arven? Jeg nevner igjen at det er midler i boet til å dekke opp gjelden.

Jeg trodde at gjeld først skulle betales (forutsatt at det finnes midler til det) før arvingene fikk sin arv.

Noen som vet?

Anonym poster: 0b45990b88a92e587af73cce79b8ba46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I et arveoppgjør der kreditorer har lagt inn krav på sin del av oppgjøret, kan bostyrer bestemme seg for at kreditorer ikke får dekket sine krav - selv om det er midler i boet til å dekke gjelden?

Kan bostyrer forbigå kreditorer for at arvingene skal sitte igjen med mest mulig av arven? Jeg nevner igjen at det er midler i boet til å dekke opp gjelden.

Jeg trodde at gjeld først skulle betales (forutsatt at det finnes midler til det) før arvingene fikk sin arv.

Noen som vet?

Siden du skriver bobestyrer, så tenker jeg at det er offentlig skifte? Er det midler i boen, så SKAL gjeld betales. ( først begravelsen)

Er det privat skifte, så tar du på deg gjelden også.

Anonym poster: 50847c87aadef8b68f3fddbb5bbd6439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver bobestyrer, så tenker jeg at det er offentlig skifte? Er det midler i boen, så SKAL gjeld betales. ( først begravelsen)

Er det privat skifte, så tar du på deg gjelden også.

Anonym poster: 50847c87aadef8b68f3fddbb5bbd6439

Ja, det er offentlig skifte, å saken er proklamert.

Jeg mener også at gjelde skal betales før arvingene får noe.

Sett at X (avdød) og Y har fellesgjeld. X skulle selge bolig for endel år siden å gjøre opp gjelden de hadde sammen. Y gikk tomhendt ut av forholdet. X hverken solgte boligen eller betalte på lånet. Kreditor gikk da på Y, å Y kom ikke unna å betale. Y har betalt noen år på lånet, å både Y og kreditor for lånet har satt fram krav i boet. X solgte til slutt boligen, men betalte ikke noe på lånet, men puttet pengene i egen lomme.

Kan da bostyrer ignorere disse kravene til fordel for arvingene for så å la Y stå igjen med gjelden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...