Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg lurer på hva man får i støtte når man får barn om mor jobber 100% og har 292000 i inntekt og far studerer?

noen som vet reglene. har spurt på nav, men de kan ikke svare før de har fått inn søknad, og det er jo greit å vite om det er økonomisk forsvarlig før ungen er på vei. noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får barnetrygd. Du har vel ikke tenkt at staten skal betale for barnet ditt? Det er foreldrenes oppgave. Så enten får dere klare dere med det dere har, ellers får dere vente til far er ferdig å studere? Kan han evt ta seg en deltidsjobb ved siden av studiene?

• Liker 2
Skrevet

Du får barnetrygd. Du har vel ikke tenkt at staten skal betale for barnet ditt? Det er foreldrenes oppgave. Så enten får dere klare dere med det dere har, ellers får dere vente til far er ferdig å studere? Kan han evt ta seg en deltidsjobb ved siden av studiene?

det er det som er planen at han skal jobbe deltid ved siden av studiet, men lurer bare på hvor mye man får i barnetrygd osv

Skrevet

Den er på nesten tusen kr i mnd. Er ikke noe osv. Thats it. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har opparbeidet deg rettigheter til fødselspenger vel? Greier dere dere på disse pengene nå så greier dere dere fint med en unge også, så sant dere har et fornuftig forbruk.

Går forresten ut fra at mannen tar en utdannelse hvor det er sannsynlig at han får seg jobb.

Anonym poster: f5dfcb9f952bfe18a63276c8d33c410c

Skrevet (endret)

han skal studere IKT så regner m d. klarer oss fint nå på min inntekt med 2 hunder, en katt og huslån. jeg har jobbet siden 2006

Endret av idyll88
Skrevet

Om du tjener lite kan far ha rett på forsørgerstipend hos lånekassen.

http://www.lanekasse...rsorgerstipend/

Anonym poster: ff283a4862c94308a0352d4b655b83ad

blir dette stipendet omgjort til lån?

Skrevet

etter nav sin beregning får jeg utbetalt 4800 i foreldrepenger pr. uke. det må jo være no galt?

Gjest Magdalene
Skrevet

etter nav sin beregning får jeg utbetalt 4800 i foreldrepenger pr. uke. det må jo være no galt?

Foreldrepenger? Mener du penger mens du er i fødselspermisjon?

Da skal du ha det du tjener nå, om du velger 100% dekningsgrad.

Ellers så får du jo barnetrygd, som alle andre.

Skrevet

da begynner jeg å forstå noe mer her. så det året jeg er ute i perm om jeg tar ut 100% ELLER 80% får jeg den lønnen jeg har nå enten iløpet av 48 uker eller hva det er eller 57 uker. etter det er det kun barnetrygden.?.

AnonymBruker
Skrevet

Disse 100% eller 80% får du i tillegg til barnetrygden.

Anonym poster: f5dfcb9f952bfe18a63276c8d33c410c

Skrevet

og barnetrygden er på ca 1000 i mnd

Skrevet

da begynner jeg å forstå noe mer her. så det året jeg er ute i perm om jeg tar ut 100% ELLER 80% får jeg den lønnen jeg har nå enten iløpet av 48 uker eller hva det er eller 57 uker. etter det er det kun barnetrygden.?.

Det stemmer. Bare husk at ved 80% permisjon så vil summen bli mindre per måned, men til gjengjeld kan du jo være hjemme lengre.

Skrevet

ja. det er det jeg tenker og, at jo lenger jo bedre for barnet sin del. jobber selv i barnehage og ser nok av de ungene som er i følge meg for "små" til å være i barnehagen.. og etter det året med permisjon får vi da 1000 kr i mnd?

AnonymBruker
Skrevet

47 uker med 100% lønn

ELLER

57 uker med 80% lønn

I tillegg skal du ha barnetrygd. Du kan få barnetrygd fra måneden etter at barnet er født. Denne er på 970kr per måned.

Totalsummen blir høyere ved 100% dekning

Mange velger 80% dekningsgrad slik at de får være hjemme lengst mulig. Utbetalingen totalt, det vil si totaltsum utbetalt, ved 100% dekning er som regel imidlertid alltid høyere enn ved 80% dekning.

Det kan derfor lønne seg å regne på det, fordi at for mange vil det lønne seg og velge 100%, for så og ta ti uker ulønnet permisjon fra jobben. På denne måten får man vært hjemme like lenge, og samtidig vil det totale beløpet man får utbetalt i løpet av svangerskapspermisjonen bli høyere.

Anonym poster: 740efa6d4e3a05f9347f38ef0d31b687

AnonymBruker
Skrevet

Ja du får 970 pluss eventuell økning til barnet har fylt 18 år :)

Gjest najki
Skrevet

AnonymBruker #16 sier noe her... Det man imidlertid skal være klar over om man velger 100% permisjon + noen ulønnede uker er at man mister enkelte goder. Mener det var retten til å levere egenmelding og få sykepenger ved slikt fravær. For min del utgjorde vel summen alt i alt ca 8000 før skatt i løpet av et helt år. Det er altså ikke mange pengene, og man må regne på om man ønsker å ta denne risikoen!

Dette bare til info.

Gjest Magdalene
Skrevet

AnonymBruker #16 sier noe her... Det man imidlertid skal være klar over om man velger 100% permisjon + noen ulønnede uker er at man mister enkelte goder. Mener det var retten til å levere egenmelding og få sykepenger ved slikt fravær. For min del utgjorde vel summen alt i alt ca 8000 før skatt i løpet av et helt år. Det er altså ikke mange pengene, og man må regne på om man ønsker å ta denne risikoen!

Dette bare til info.

Samt at man jo skatter mindre når man får 80% lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...