Gå til innhold

Venne et år gammel katt til ny valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt lyst til å skaffe hund i mange år nå, og har endelig tenkt til å gjøre det! Men det er et par ting jeg lurer på når det gjelder den et år gamle katten jeg allerede har, og selvfølgelig valpen.

Hun er innekatt og har aldri sett et annet dyr før utenom fra vinduet, der det selvsagt går helt fint. Hun er også veldig nervøs, men blir veldig fort vant til mennesker og omgivelsene.

Det jeg lurer på er, er det noe spesielt jeg må/bør gjøre når jeg får valpen i hus med tanke på tilvenning? Er det lurt å sette de sammen i et rom med en gang eller ha dem i forskjellige rom, sånne ting?

:)

Anonym poster: d9d97fa25b24b63ffc9195238dc7f206

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen med en hund du kunne invitert hjem til deg, slik at du kan se litt hvordan katten reagerer ? Hva gjør du hvis katten ikke vil gå overens med en hund ? En valp kan oppleves som litt mer voldsom enn en voksen hund, på grunn av aktivitetsnivået. Og glem aldri at katter og hunder ikke forstår hverandre kroppspråk.

Anonym poster: 5a0fb3167a82d1afc987b9cf7817a3cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en katt som ble omplassert av sin forrige eier fordi eieren skaffet hund, og så funket det bare ikke. Katten var 1 år da de fikk hunden. En Cavalier kings charles spaniel. Dette er en katt som ikke er nervøs av seg i det heletatt.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen med en hund du kunne invitert hjem til deg, slik at du kan se litt hvordan katten reagerer ? Hva gjør du hvis katten ikke vil gå overens med en hund ? En valp kan oppleves som litt mer voldsom enn en voksen hund, på grunn av aktivitetsnivået. Og glem aldri at katter og hunder ikke forstår hverandre kroppspråk.

Nei, det har jeg dessverre ikke :(

Noen som tror det kanskje kan være en god idé og eventuelt sette en av dem i bur eller adskille en av dem når valpen kommer slik at de får ihvertfall sett litt på hverandre? Leste på nettet litt om dette, men det er så mye forskjellige metoder og fortellinger. Det kommer vel kanskje an på personligheten til hver av dem.

Jeg regner med det blir litt hvesing, men tror mest av alt at hun kommer til å bli nyskjerrig. Får være positiv og tålmodig ihvertfall! :)

TS

Skrevet

Jeg har fire katter og nå også en valp. Det går helt fint hvis du bare er oppmerksom under tilvenningen. Husk at pus har rangen siden den kom først. Du må altså lære valpen å holde seg på avstand, hvis ikke så får den et rapp på snuten eller i verste fall i øyet. Katten må også få den samme kosen og oppmerksomheten som før, helst litt ekstra så den ikke blir sjalu. Jeg har i grunnen bare gjort dette og nå fungerer katt og hund sammen ganske bra. Den ene katten lar seg snuse på, de andre holder avstand og hunden respekterer det. Om hunden ligger et sted katten ligger så flytter den seg for katten, samme med matskåla (hundemat er snadder for kattene).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire katter og nå også en valp. Det går helt fint hvis du bare er oppmerksom under tilvenningen. Husk at pus har rangen siden den kom først. Du må altså lære valpen å holde seg på avstand, hvis ikke så får den et rapp på snuten eller i verste fall i øyet. Katten må også få den samme kosen og oppmerksomheten som før, helst litt ekstra så den ikke blir sjalu. Jeg har i grunnen bare gjort dette og nå fungerer katt og hund sammen ganske bra. Den ene katten lar seg snuse på, de andre holder avstand og hunden respekterer det. Om hunden ligger et sted katten ligger så flytter den seg for katten, samme med matskåla (hundemat er snadder for kattene).

Tusen takk for tips :) Den valpen jeg har sett på er vant med andre katter, så for hunden sin del tror jeg det kommer til å gå kjempebra.

Skrevet

Mine katt var 7 år når jeg fikk hund, og aldri hatt frivillig nærkontakt med hund. Jeg passet på at det var steder i huset hun kunne få være alene, hvor hunden ikke fikk komme inn, bl.a 2.etg og soverommet, og så kunne hun velge selv om hun ville komme eller ikke. Tok vel 2-3 uker med skepsis og delvis hat, og så kunne de omgås, uten at katten akkurat var begeistret, men uten at det ble krig. Etterhvert syntes katten at hunden var helt ok.

Ca et år etter overtok jeg en kattunge på bare 8 uker. (moren støtte den fra seg), og bittelille kattepusen og hunden ble bestevenner. Store pusen syntes nå de begge var utrolig teite, og jeg var redd hun skulle flytte hjemmefra et øyeblikk. Men matvrak som hun er snurpet hun trynet sammen og masjerte forbi dem begge. Da fikk hun igjen 2.etg. og soverommet for seg selv. Tror det er viktig at de ikke føler seg presset til å omgås hverandre, men har et fristed. Kattungen og hunden hang sammen som erteris så minstemann trengte ikke dette.

I dag er de alle tre gode venner. Jeg har en veldig energisk hund, så hun liker å "jage" dem litt rundt, men de tar seg ikke nær av det. Er også med på leken av og til, eller bare legger seg litt høyt opp et sted og sender hunden "så teit du er"-blikk;-) Om natta er det gjerne to mennesker, to katter og en hund i senga, hvis vi ikke passer på å lukke døra;-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...