Gjest Tex Skrevet 13. februar 2004 #21 Skrevet 13. februar 2004 KLart du kan. Du skal gifte deg først, og du bestemmer om de kan endre på kirkens utseende eller ikke.
lampeskjerm Skrevet 13. februar 2004 #22 Skrevet 13. februar 2004 Inntill igår hadde jeg ingen planer om å pynte kirken, men blomsterdekoratøren vi var hos sa att man pyntet kirken ofte som en takk for lånet til kirken, og blomstene ble værende da til gudstjenesten neste dag. Vil jo ikke att gudstjenesten dagen etter skal være blomsterløs, og siden vi er de eneste som gifter oss den dagen, så blir det blomster der og. Men vi kommer kun til å ha blomster oppe ved alteret og i trappen, og ikke nedover midtgangen!Det blir kjempefint! Hvorfor vi er de eneste den dagen, er fordi kirken egentlig var stengt pga att alle prestene skulle på presteseminar! , men de hadde lovet bort kirken til oss før de visste om seminaret, så de holder den oppe kun for oss! Høres merkelig ut at man skal pynte kirken som takk for lånet av kirken. En gudstjeneste bruker aldri å bli blomstertom. Alle steder jeg har vært har det vært ordninger for blomsterpynting til gudstjeneste. Kanskje er det annerledes i din kirke. Men, dersom prestene skal på seminar, er det gudstjeneste dagen etter da? Da vi giftet oss pyntet vi ikke kirka. Det var jul og det var juletrær + noen julestjerner i kirka fra før. Jeg synes det med pynting avhenger veldig av hvordan kirken ser ut i utgangspunktet. En kirke som er helt grå og trist kan godt pyntes mye. Men jeg har sett mange eksempler på grell overpynting. Er kirken rosemalt og fargerik, er det greit å styre unna ovedådige rosa blomsteroppsatser på benkene og langs midtgangen Skjermen
Tari Skrevet 13. februar 2004 #23 Skrevet 13. februar 2004 KLart du kan. Du skal gifte deg først, og du bestemmer om de kan endre på kirkens utseende eller ikke. Ok, Tex! Hører på deg....skal sette foten ned for pyntnig
zmurfette Skrevet 13. februar 2004 #24 Skrevet 13. februar 2004 KLart du kan. Du skal gifte deg først, og du bestemmer om de kan endre på kirkens utseende eller ikke. Det tror jeg avhenger veldig av kirken man skal gifte seg i, Tex. I kirken vi skal gifte oss i er det slik at om et av parene vil ha den pyntet skal i utgangspunktet alle som gifter seg den dagen spleise på det. Om man nekter å være med å betale må man "ta den pynten man får". Kirken blir pyntet før første vielse og det siste paret kan ta med seg blomstene om de ønsker dette. Vi ble opplyst om dette da vi ringte for å bestille tid for vielse.
Green Skrevet 13. februar 2004 #25 Skrevet 13. februar 2004 Det går heilt fint å få pynta litt sjølv om det er fleire vigsler same dag! Viss ein vil vere sikker på å få "riktig" pynt og ikkje har lyst til å spleise med andre altså. Lurt å planlegge litt kva som skal stå kor, så er det gjort på 5-10 minutt å pynte i kyrkja. Viss du då ikkje har planar om så veldig avansert pynting ( med små minibukettar på alle benkane og sånn... uff og uff...) Viss der er vigsel kva time, så er der alltid litt tid til neste pulje å kome inn.
Tari Skrevet 13. februar 2004 #26 Skrevet 13. februar 2004 Hva med meg som ikke vil ha pynt? Kan jeg si at jeg ser helst at det pyntes etter vår vielse til vielsen som skal være kll 1500? Har veldig lyst til å gjøre det, men vil jo ikke være en "bitch" heller da..
Arwen Skrevet 13. februar 2004 #28 Skrevet 13. februar 2004 Hva med meg som ikke vil ha pynt? Kan jeg si at jeg ser helst at det pyntes etter vår vielse til vielsen som skal være kll 1500? Har veldig lyst til å gjøre det, men vil jo ikke være en "bitch" heller da.. Fikk papirene fra kirken i dag og der står det at man kan komme å pynte en halv time før vielsen. Sikkert forskjellig fra sted til sted men...
Tari Skrevet 13. februar 2004 #29 Skrevet 13. februar 2004 Ha ha, da slipper jeg sikkert pynt. Tuusen takk Arwen!
tuji Skrevet 13. februar 2004 #30 Skrevet 13. februar 2004 Her hvor jeg jobber må alle som gifter seg samme dag samarbeide om pynten, men det er fordi vi har vielser hver time fra 13.00 til 17.00 heeele sommeren. Om lørdagen altså, ikke hver dag...
Arwen Skrevet 13. februar 2004 #31 Skrevet 13. februar 2004 Vår kirke har bare vielse anhver lørdag i sommerhalvåret de. Må bli mye press da. Noen ganger er jeg fryktelig glad får at vi gifter oss utemfor sesongen
Tari Skrevet 13. februar 2004 #32 Skrevet 13. februar 2004 Her hvor jeg jobber må alle som gifter seg samme dag samarbeide om pynten, men det er fordi vi har vielser hver time fra 13.00 til 17.00 heeele sommeren. Om lørdagen altså, ikke hver dag... Hva tror du de vil si hos oss da? Vår vielse er kl. 1330, den neste vielsen er kl. 1500. Pynt eller ikke pynt? :-)
Gjest MrsL Skrevet 13. februar 2004 #33 Skrevet 13. februar 2004 Vi kommer antageligvis til å ha en enkel bykett på alteret og that`s it. Og ingen gifter seg hverken før eller etter oss den dagen så da trenger jeg ikke å være bitch
Arwen Skrevet 13. februar 2004 #34 Skrevet 13. februar 2004 Vi kan betale inn 300 kroner så ordner kirken to store vaser på alteret. Kommer til å gjøre det og ingenting annet.
ringblomst Skrevet 13. februar 2004 #35 Skrevet 13. februar 2004 Min kommende svigermor tar seg av pyntingen i kirken og etter det jeg vet har hun planer om å snakke med de som skal ha vielse før og etter oss. Men hun har uansett tenkt til å pynte de x første benkeradene, så folk fyller opp først foran i kirken fremfor bak. Blir vel sikkert noen alteroppsatser også.
Murf Skrevet 13. februar 2004 #36 Skrevet 13. februar 2004 Ring og spør kirken da vel! Nekter å tro at de ikke har en ordning på hvordan de pleier å gjøre det. Og folk er da ute etter å få det greit for alle parter! Hadde jeg visst at neste par ut var allergiske, så hadde jeg såklart ikke dratt inn hele bjørkeskogen! Kirken min sendte med et info-skriv sammen med vigselspapirene, der feks pynting var tatt opp. Her er det vanlig å samarbeide med de andre som kommer den dagen. Foreløbig er det ingen andre som har satt seg opp til vigsel samme dag, så jeg, dvs venninnene mine, kan gjøre det de vil. Kommer ikke pynte så voldsomt, kirken er så svær at skulle jeg pyntet hele greia med blomster, hadde det knust budsjettet. Og folk kommer jo bare til å se på meg og gommen allikavel.. M
Gjest gjest1 Skrevet 14. februar 2004 #37 Skrevet 14. februar 2004 Presten "vår" tipsa oss med at vi kunne TA MED oppsatsene til festen for å bruke de rtil bord dekrasjoner, så man ikke trengte å kjøpe "dobbelt opp".. Men vi skal ikke pynte mye i kirka..
Gjest Poirot Skrevet 14. februar 2004 #38 Skrevet 14. februar 2004 Presten "vår" tipsa oss med at vi kunne TA MED oppsatsene til festen for å bruke de rtil bord dekrasjoner, så man ikke trengte å kjøpe "dobbelt opp".. Trodde det var helt normalt om man ikke spleiset, jeg. Vi kommer ikke til å pynte så mye tror jeg. Blomster er det på alteret uansett.
tuji Skrevet 16. februar 2004 #39 Skrevet 16. februar 2004 Det vil jo være tid for brudeparet etter å sette ut noen oppsatser og slikt, men spørsmålet er om de har så lyst til å gjøre det sånn i hurten og sturten. Kirken har sikkert retningslinjer for dette, ring og spør!
Bill Skrevet 16. februar 2004 #40 Skrevet 16. februar 2004 I de bryllupene jeg har vært i har det vært vanlig å pynte i kirken med en blomst som man gjerne tar med seg til festlokalet etterpå. Ofte blir alteret pyntet med en av blomsteroppsatsene som skal være på bordene. Jeg regner med at jeg skal ha en litt høy vase stående på hver side av midgangen der jeg går inn. Her skal jeg kun ha en lang kala - som jeg også skal ha i buketten min. Ellers blir det nok en liten bukett oppe ved alteret. Dette blir ikke store utgiften, men allikevel litt pynt i kriken. Det er tross alt her selve vielsen foregår.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå