Gå til innhold

kattunge som har kastet opp to ganger på en time, trenger råd:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk en kattunge for en uke siden, og hun har nå kastet opp to ganger den siste timen. Har gitt henne tørrfor for kattunger, og kanskje to ganger om dagen får hun en skje med våtfor. Jeg har ikke så god kjennskap til katter, så lurte på om noen kunne komme med råd og kunnskaper rundt dette?

Første gang hun kastet opp var det en halv håndfull med våtfor stort sett, og andre gangen var det mest væske, med noen biter mat og litt hår.

Vet noen hva som kan være galt med henne? Hun løp rundt og lekte etter hun kastet opp første gang, men nå har hun for øyeblikket lagt seg ned et lunt sted for å hvile.

Setter pris på alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun er langhåret kan det være hårball-oppkast. Det kommer ofte et par i slengen når de først skal ha opp hårballer. Siden du sier det var litt hår i det siste hun kastet opp, ville jeg tro at det var årsaken.

Hold øye med henne noen timer, blir det ikke mer oppkast, er det nok over.

Pass på at hun drikker. Er hun pjusk i morgen tidlig, ringer du vetrinær for å være på den sikre siden.

:klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Ja hun er langhåret. Det var ikke så mye hår, bare litt blant væsken. Vi prøver å leke litt med henne for å se om hun er i form til det. Vanligvis bruker hun å løpe og klatre på alt i leiligheten, så får håpe hun kommer seg! Og håper det bare er hår! Er litt redd for at hun kan ha svelget noe hun ikke skal svelge.

Jeg prøvde å få henne til å drikke vann, men hun ville ikke ha. Ga henne en skvett med melk istedenfor, og det drakk hun. Akkurat nå sitter hun og drikker resten av melken.

Skrevet

Hva slags for gir du henne? Katten vår kaster opp av friskies pga av alt saltinnholdet irriterer magen. Dersom det er hår hun sliter med, så kan du dyrke litt kattegress. Det får du på dyrebutikker og er kjempegodt for pusemager :)

• Liker 1
Skrevet

Katter skal vel ikke ha melk.. Du kan eventuelt bløte opp litt tørrfór i vann for at hun skal få i seg væske.

Gratulerer med det vesle familiemedlemmet :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Hun er litt liten til å ha hårbanner syns jeg, men det kan jo skje. Kan være noe annet hun har fått i seg. Kattunger kan finne på å smake på ting de ikke skal. Hva det enn er er det sansynlig at hun får det opp selv.

Våtfor for kattunger fra dyrebutikk er skånsomt for magen, hvis det er maten hun reagerer på.

• Liker 1
Skrevet

Hun har ikke spist av noen planter som katter ikke tåler? Slik som liljer? I så fall ta henne med til dyrlege med en gang.

• Liker 1
Skrevet

Kattemelk går til nød an, men du må aldri gi vanlig melk til katter. De er laktoseintolerante, og hvis du har gitt melk tidligere, kan det være årsaken til oppkastet nå.

• Liker 1
Skrevet

Gir henne friskies kattemat for kattunger. Har ikke gitt henne noe melk eller våtfor idag, kun tørrfor og vann. Hun virket helt frisk en liten stund etter hun kastet opp andre gangen, hun løp rundt og lekte:) jeg tenkte det kunne være våtforet hun kastet opp, at hun kanskje hadde spist litt mye. Hun har også fjertet litt idag og igår, så skal slutte å gi henne melk. Evt finne kattemelk på dagligvaren eller dyrebutikken:)

Hun knakk av en hel vekst på en yukkaplante igår, men har ikke funnet at den planten skal være farlig for henne. Hun har lekt med den (og revet av blader-.-) siden vi fikk henne for to uker siden.

Hvitløk: Hvilket kattefor kan anbefaler du til en kattunge i stedet for friskies?:) handlet den med oss fra dagligvarebutikken ettersom vi hadde dårlig tid da vi hadde hentet henne:)

Tusen takk for alle svar! Skulle gjerne lagt ved et bilde av henne nå som hun ligger ved siden av meg og koser seg, men vet ikke hvordan man gjør det^^

Gjest Blubberella
Skrevet

Gir henne friskies kattemat for kattunger. Har ikke gitt henne noe melk eller våtfor idag, kun tørrfor og vann. Hun virket helt frisk en liten stund etter hun kastet opp andre gangen, hun løp rundt og lekte:) jeg tenkte det kunne være våtforet hun kastet opp, at hun kanskje hadde spist litt mye. Hun har også fjertet litt idag og igår, så skal slutte å gi henne melk. Evt finne kattemelk på dagligvaren eller dyrebutikken:)

Hun knakk av en hel vekst på en yukkaplante igår, men har ikke funnet at den planten skal være farlig for henne. Hun har lekt med den (og revet av blader-.-) siden vi fikk henne for to uker siden.

Hvitløk: Hvilket kattefor kan anbefaler du til en kattunge i stedet for friskies? :) handlet den med oss fra dagligvarebutikken ettersom vi hadde dårlig tid da vi hadde hentet henne:)

Jeg vil anbefale Hills, Royal Canin eller Specific. Alle disse har spesialfor for kattunger. Jeg har god erfaring med Royal Canin og Specific. Du finner dem i dyrebutikk eller hos veterinær (specific kun hos veterinær). Du må prøve deg frem, da ikke alle katter tåler samme merke like godt. Husk også å venne katten gradvis til nytt for ved å blande gradvis i mer og mer av det nye foret i det gamle foret. Brått forskifte kan gi magetrøbbel og diare hos katter.

Ellers spyr kattunger mer enn voksne. Magen deres er under utvikling og når de nettopp har fått nytt hjem og blitt skilt fra moren (slutt på koseamming og morsmelk), kan de bli litt smådårlig. Så lenge de ikke spyr opp alt de spiser eller får dårlig almenntilstand er det stort sett ikke noe å være redd for.

Gjest Minde09
Skrevet

Har hun fått ormekur? Har du sjekket at det ikke er mark i oppkastet hennes?

Håper lille frøkna friskner til snart.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!:) Har sett gjennom kattefor til Royal Canin på nett, og fant tørrfor for katter opptil 12 måneder som jeg tenker å kjøpe. Kattungen er 3 måneder nå, så skal høre på dyrebutikken hva de anbefaler:) Er det mye salt i våtforet fra whiskas?

Det var ikke noe mark i oppkastet hennes, jeg prøvde å se ordentlig etter hva som var der, og det var bare væske, mat og litt hår. Hun har ikke fått noe ormekur nei.

Hun kviknet til igår ca en time etter hun kastet opp andre gang, og hun har vært like vill og leken idag som hun har brukt å være:D

Skrevet

Det er mye salt og generelt mye fyllstoffer i kattematen fra dagligvarebutikker.

Det blir på en måte som om du selv skulle spist mc donalds-mat hver eneste dag.

Det er næringsfattig og kattene spiser gjerne mye av det for å få i seg nok næring, som igjen kan føre til både overvekt og mangelsykdommer over tid.

Det finnes selvfølgelig unntakskatter som bekrefter regelen, men jevnt over har kattene mye bedre av dyrebutikkfór.

Det er næringsrikt og kattene spiser gjerne bare fire-fem pellets før de er mette hver gang de spiser.

Det fører også til at du sparer penger på å kjøpe dyrere fór.

En tokilos Royal Canin holder feks til ca 30 dagers måltid for en voksen katt. Femkilosen varer gjerne +/- tre måneder.

Våtfór fra dagligvare kan du forøvrig fint gi til pusen så lenge du ikke gir hver dag. Lørdagskos feks :)

Katta vår er helt gal etter boksematen fra Gourmet Gold. :fnise:

Godt å høre at pusen er oppe og spretter igjen :)

Bytt fór, slutt med melk og gi litt våtfór som kos i ny og ne, så skal du se at du får en frisk og fin pusefrøken! :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar Minya, skal bytte tørrfor til henne så snart jeg kan! :)

AnonymBruker
Skrevet

Og for all del, husk at det i tillegg til skikkelig tørrfôr også finnes våtfôr og råfôringsmuligheter som også inneholder alt pusen din trenger i tillegg til masse væske og ikke noe unødvendig fyllstoff om du skulle ønske å introdusere det som kos, delfôr eller hovedfôr :)

Anonym poster: e215df7960c42fac33e0c86ce2a404a2

Skrevet

Gratulerer med et nytt familiemedlem! :)

Kattungemager er dessverre ganske skjøre saker, spes. rett etter avvenningen fra morsmelk, så det er ikke uvanlig det du nå opplever. Likevel bør en være ganske obs på slike problemer som du beskriver og oppsøke veterinær hvis det vedvarer. Betennelser i mage/tarmsystem kan være alvorlig og må behandles. Faren for dehydrering er stor, og det tåler en liten pusekropp særs dårlig..

Ting du kan gjøre selv er å:

1. Gi pus en ormekur. Den kan godt ha orm selv om det ikke sees i oppkastet! Faktisk har de aller fleste kattunger spolorm fordi de får det overført gjennom morsmelken. Egentilig bør alle kattunger få ormekur allerede ved 3-4 ukers alder og så minst en oppfølgingskur. Men bedre sent enn aldri! :)

2. Ikke gi pus melk (hverken 'kattemelk' eller vanlig melk).

3. Kjøp et kvalitetsfor til kattunger hos veterinær eller i dyrebutikk. Selv har jeg god erfaring med Royal Canin kitten.

4. Katter liker ofte ikke å drikke vann hvis det står plassert tett ved maten, så sett en ekstra vannskål f.eks på badet og pass på at den får i seg nok væske.

Lykke til til dere! :)

Skrevet

Det kan være fordi du gir henne et for som magen ikke er vant til. Spør de du fikk katten av hva slags for de gav.

Skrevet

Hvitløk: Hvilket kattefor kan anbefaler du til en kattunge i stedet for friskies?:) handlet den med oss fra dagligvarebutikken ettersom vi hadde dårlig tid da vi hadde hentet henne:)

Jeg bruker Royal Canin og er veldig fornøyd. Så veldig stor forskjell i pelsen og til og med kroppsbyggningen på kattene da vi byttet for. Pelsen ble blankere og hengebuken forsvant. De fikk istedet kraftigere ryggmuskler og lår. Han på dyrebutikken sa noe om at i dagligvaremat var det mer vegetabilske proteiner og i dyrebutikkmaten var det animalske proteiner, og katter fikk mer nytte av det siste.

Det koster en del for slikt for, men kjøper du 10 kg sekker blir ikke prisen så ille. Vil hvertfall anbefale det, spesielt siden det kan være det som trigger oppkastet :)

Skrevet

Kokt seifilet eller torskefilet kan være et alternativ til vårfór/kosemat for sarte mager, litt kyllingfilet er også fint. :)

Skrevet

Så mange gode råd dere kommer med!:) var på dyrebutikken idag, og kjøpte med meg en 2kg pose Royal Canin fôr til kattunger opptil 12 mnd (det var den største posen de hadde), og så kjøpte jeg også Ever Clean klumpesand ettersom jeg må sløse veldig med den jeg har nå som ikke er klumpesand. Gleder meg til å prøve den!

Ga kattungen bittelitt av det nye fôret jeg kjøpte idag, og blandet det sammen med det gamle og hun har spist opp ganske mye av det:o Så hun liker det i hvert fall! Så lenge hun ikke spiser for mye og blir en tjukk katt!

Har kjøpt torskefilét og gitt henne litt imellom, hun elsker det!

Tusen takk alle sammen :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...