Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier sålurer jeg på å studere psykologi. Skal studere i Bergen og der er det fortsatt sånn at det er lett å komme inn på 1.året også er det karakterene derfra som avgjør om man kommer inn på proffesjonsstudie. Jeg har gode nok karakter til å komme inn på første året, er heller litt bekymret for veien videre derfra.

Noen her som har studert/studerer psykologi som har noenå fortelle, hvordan studiene er, hvilke karakterer du hadde når du kom inn på proffesjonsstudie (hvis opplegget var likt som i Bergen). Hvis du er ferdig med utdannelsen, hvordan trives du som psykolog?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke noen som skriver "proffesjonsstudie" har sjans, men du kan prøve. Du må ha A i alle fag.

Anonym poster: edb414ee34233ca1eaf0ab162f74746d

• Liker 3
Skrevet

Tror ikke noen som skriver "proffesjonsstudie" har sjans, men du kan prøve. Du må ha A i alle fag.

Såpass! Jeg skrev noe feil, derfor har jeg ikke sjans til å klare psykologistudet?! Da får jeg bare gi opp alt håp, jeg skrev noe feil på ett nettforum.

Jeg er fult klar over at man må ha gode karakterer for å komme videre, jeg vet også at folk kommer inn med en B og resten A, det jeg lurte på var om noen her som har kommet inn kunne fortelle hvilke karakterer de hadde. Men igjen, du har sikkert studert psykologi selv, og vet akkurat hvordan dette fungerer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AB her er en fjott.

Anyways, det varierer litt om man må ha bare A i alle fag eller kan ro seg i land med en B. Men når du da først er kommet inn på profesjonsstudiet så er du jo sikret. Første semesteret består jo av ex.phil og ex.fac, og begge er relativt enkle(ex.fac er dønn kjedelig men ikke vanskelig). Og så har du jo ett innføringsfag i psykologi(var i alle fall det da jeg gikk), jeg fikk henholdsvis A, B og A.

Men mye kommer også an på hvem du får som underviser. Noen er fullstendig på jordet, andre er flinke. Du blir også litt overlatt til deg selv(jeg følte det nå slik i alle fall), så du må kunne jobbe selvstendig. Vil du jobbe i team må du og dine med-studenter ta initiativ selv. Men i noen fag, deriblant ex.phil og ex.fac så har du jo seminarer i tillegg til selve forelesningene.

Anonym poster: 9eaccf1cfe10e4b725fbd68dac8bb87f

Skrevet

AB her er en fjott.

Anyways, det varierer litt om man må ha bare A i alle fag eller kan ro seg i land med en B. Men når du da først er kommet inn på profesjonsstudiet så er du jo sikret. Første semesteret består jo av ex.phil og ex.fac, og begge er relativt enkle(ex.fac er dønn kjedelig men ikke vanskelig). Og så har du jo ett innføringsfag i psykologi(var i alle fall det da jeg gikk), jeg fikk henholdsvis A, B og A.

Men mye kommer også an på hvem du får som underviser. Noen er fullstendig på jordet, andre er flinke. Du blir også litt overlatt til deg selv(jeg følte det nå slik i alle fall), så du må kunne jobbe selvstendig. Vil du jobbe i team må du og dine med-studenter ta initiativ selv. Men i noen fag, deriblant ex.phil og ex.fac så har du jo seminarer i tillegg til selve forelesningene.

Tusen takk for er hjelpsomt svar! Slik jeg har forstått det også så kan man komme inn med en B, men der er klart at jeg skal jobbe mot bare A. Jeg har også forstått det slik at ex.phil og ex.fac er fag som må består, ikke fag hvor karakterer regnes med m.t.p inntak på videre studie.

Har du studert, eller studerer du psykologi selv?

Anonym poster: 9eaccf1cfe10e4b725fbd68dac8bb87f

Skrevet (endret)

Riktig at man kun må bestå i ex.phil og ex.fac, og derfor er det lurt å legge fokus på psykologiemnene. I Tromsø har de kuttet ut ex.fac med HEL-0700 (studieforberedende felleskurs).

Endret av Brøleape
Skrevet

Vi hadde ikke ex.phil. på det førsteårsstudiet som jeg gikk ifjor (NTNU). Vi hadde ex.fac. (helt forferdelig tørt), biologisk psykologi (gøy, synes jeg), abnormal psykologi (diagnoser, gøy) og metode (helt greit, ikke supergøy, men ikke kjedelig heller, synes det var et lett fag).

Så var det kognitiv- (bestått/ikke bestått), utviklings-, personlighets- og sosialpsykologi på våren. Fant ut at psykologi ikke helt var min greie, og tok noe annet, men fikk nå med meg litt og har bøkene hvis det er noe du lurer på.

Greit lagt opp, med gode muligheter for samarbeid (kollokvier og psykoAKTIV). Fagene før jul var ganske lette, etter jul var det litt mer å holde styr på.

Fikk bekreftet at jeg ikke er noe glad i "synsefag", hvor det er meget vanskelig å komme frem til et riktig svar (hvis det finnes et), og den vitenskapelige metoden ikke alltid kan brukes. Fint at det er noen andre som kan holde på med det, så slipper jeg ;)

AnonymBruker
Skrevet

Såpass! Jeg skrev noe feil, derfor har jeg ikke sjans til å klare psykologistudet?! Da får jeg bare gi opp alt håp, jeg skrev noe feil på ett nettforum.

Jeg er fult klar over at man må ha gode karakterer for å komme videre, jeg vet også at folk kommer inn med en B og resten A, det jeg lurte på var om noen her som har kommet inn kunne fortelle hvilke karakterer de hadde. Men igjen, du har sikkert studert psykologi selv, og vet akkurat hvordan dette fungerer!

Enda flere skrivefeil... Beklager at jeg er direkte, men jeg blir ganske oppgitt når folk har såpass dårlige norskkunnskaper.

Uansett... For å komme inn kan du kanskje komme unna med B på 10 av de 40 studiepoengene som teller for opptaket. Du vet sikkert at man må skrive en relativt perfekt oppgave for å få B, og for å få A kreves blant annet meget gode kritiske ferdigheter, evnen til å skrive svært gode eksamensbesvarelser, og at man klarer å se en sak fra flere hold. Videre er det ofte vanskelig for en sensor å skille mellom A og B, og det handler gjerne også litt om flaks. Å få A på eksamen i 40 studiepoeng er med andre ord svært krevende. Min erfaring er at folk ofte tror det er nok å bare lese, mens det i realiteten er de akademiske ferdighetene som teller mest for å nå de høyeste karakterene. Men jeg ønsker deg selvfølgelig lykke til! :tommelopp: Det er klart du vet bedre hva du er god for enn hva jeg gjør.

Skrevet

Enda flere skrivefeil... Beklager at jeg er direkte, men jeg blir ganske oppgitt når folk har såpass dårlige norskkunnskaper.

Uansett... For å komme inn kan du kanskje komme unna med B på 10 av de 40 studiepoengene som teller for opptaket. Du vet sikkert at man må skrive en relativt perfekt oppgave for å få B, og for å få A kreves blant annet meget gode kritiske ferdigheter, evnen til å skrive svært gode eksamensbesvarelser, og at man klarer å se en sak fra flere hold. Videre er det ofte vanskelig for en sensor å skille mellom A og B, og det handler gjerne også litt om flaks. Å få A på eksamen i 40 studiepoeng er med andre ord svært krevende. Min erfaring er at folk ofte tror det er nok å bare lese, mens det i realiteten er de akademiske ferdighetene som teller mest for å nå de høyeste karakterene. Men jeg ønsker deg selvfølgelig lykke til! :tommelopp: Det er klart du vet bedre hva du er god for enn hva jeg gjør.

Vi hadde en foreleser ifjor, som rett og slett var grusomt dårlig i norsk rettskrivning. Helt forferdelig. Han påsto han ikke hadde dysleksi, og skjønte ikke hva vi mente, hehe. Han kom seg inn på psyk. utdanning med kun A, og fortsatt har han karakterer på toppnivået. Så det er tydeligvis ikke rettskrivning det kommer an på ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...