Gå til innhold

Hvordan bruker man en løs krage (collar)? skjønner ikke jeg.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan man bruker en løs collar/krage? F.ex som denne http://www.topshop.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?beginIndex=0&viewAllFlag=&catalogId=33057&storeId=12556&productId=6141813&langId=-1&sort_field=Relevance&categoryId=208556&parent_categoryId=204484&pageSize=20

skal man ha det på en skjorte uten krage fra før av, eller på en skjorte MED krage?

putter man den under kragen eller PÅ kragen?

eller putter man det UNDER skjorten??

skjønner ingenting jeg.

Anonym poster: 9fcf8a244178b4cc8ec6b0c73302e868

Gjest _Lita_
Skrevet

Som et smykke blandt annet? :) Spørs litt på collaren.

Skrevet

Det gjør du vel som du vil med egentlig :)

Men de fleste bruker de vel på en overdel uten krage, utenpå. Som et smykke ja.

Skrevet

I de gode gamle dage, var løskraven en genial oppfindelse, eftersom klesvask var noe som foregikk svært sjelden. Ved å ha en løs krave, kunde man bytte når den begyndte å blive gul og ekkel, og skjortene kunde brukes lengre. Det var langt billigere å anskaffe én skjorte med flere løse kraver, end mange skjorter.

Jeg har et par slike som jeg bruker til smoking og galla-antrekk. De settes på en kraveløs skjorte, og festes med en knapp i halsen, og en knapp i nakken. Slike herrekraver er nokså stive og ubehagelige å gå med, men er stiligere end en vanlig påsydd krave, synes jeg. Man kaldte dem gjerne for en "fadermorder" fordi de kunde være temmelig vonde iblandt, i hvert fald hvis de var for trange.

Hvorledes disse er tenkt i forhold til moderne plagg, er jeg derimod usikker på. Men i mine vildeste fantasier, kan jeg ikke se for meg at de kan brukes på et plagg som allerede har en krave.

• Liker 1
Gjest _Lita_
Skrevet

I de gode gamle dage, var løskraven en genial oppfindelse, eftersom klesvask var noe som foregikk svært sjelden. Ved å ha en løs krave, kunde man bytte når den begyndte å blive gul og ekkel, og skjortene kunde brukes lengre. Det var langt billigere å anskaffe én skjorte med flere løse kraver, end mange skjorter.

Jeg har et par slike som jeg bruker til smoking og galla-antrekk. De settes på en kraveløs skjorte, og festes med en knapp i halsen, og en knapp i nakken. Slike herrekraver er nokså stive og ubehagelige å gå med, men er stiligere end en vanlig påsydd krave, synes jeg. Man kaldte dem gjerne for en "fadermorder" fordi de kunde være temmelig vonde iblandt, i hvert fald hvis de var for trange.

Hvorledes disse er tenkt i forhold til moderne plagg, er jeg derimod usikker på. Men i mine vildeste fantasier, kan jeg ikke se for meg at de kan brukes på et plagg som allerede har en krave.

Jeg spurte min mor om dette, og hun ga meg et lignende svar du ga.

Jeg tror det er ganske forskjell på 1960-tallet, og 2012 når det angår collars. Jeg tror nok heller ikke disse skal på noe som allerede har en krave, nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...