Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan finner man ut om man har rett til å bruke egenmelding på sommerjobb? Har jobbet i mer enn 2 mnd sammenlagt, men ikke sammenhengende. Dvs. har jobbet der sommer og jul de siste årene. I den nye ansettelsen har jeg kun jobbet 5-6 uker. Er veldig sjeldent syk, men synes fortsatt det er en utrolig vanskelig situasjon å sitte i. Har fryktet at jeg skulle bli smittet, nettopp fordi det blir så utrolig vanskelig med sykemeldinng.

Har ikke råd til å miste 1-2 dager med lønn. Legevakten gir ikke ut sykemeldinger for "vanlig" sykdom (har snakket med dem), og fastlegen min er laaaaangt borte (på studiested). Kan ikke bytte tilbake hver sommer, siden det var vanskelig nok å få meg fastlege der jeg studerer. Hvis jeg bytter hver gang jeg er hjemme, blir det et par-tre måneder uten fastlege på studiestedet hvert år. Og det går jo ikke. Da blir det jo samme tralten der.

Jeg er skikkelig dårlig, dessuten jobber jeg på sykehus. Har ikke spesielt lyst til å smitte pasientene heller, vi har blant annet mange kreftpasienter. Har selv blitt smittet på jobb, og synes det er forkastelig at sykepleiere og andre kommer på jobb når de jobber med slike pasienter. Forstår jo at det er behov for dem, men stiller ikke hensynet til pasientene sterkere mtp smitte?

Tilbake til temaet; hvordan i alle dager får man sykemelding når man ikke har fastege?

Anonym poster: e6790f90028c2bb1e262c437b61130c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Før noen kommer med tips om vask av hender osv. kan jeg også nevne at jeg har forsøkt å ikke bli smittet, så godt jeg kan. Har mye erfaring innen mathygiene og utdannelse innen annen hygiene, og det er rett og slett ikke nok å være nøye nok med håndvasken. Ideelt sett burde jeg da gått på jobb med munnbind, og til og med da er det ikke bra nok.

Er som sagt en del ansatte på avdelingen som har vært på jobb syke i det siste. Det er en forkjølelse (virusbasert), med feber og hodepine som vandrer rundt på avdelingen. En var til og med på jobb med 40 i feber(!). Og jeg har spritet, spritet og vasket, om og om igjen. Uten at det hjalp noe nevneverdig ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du kan bruke egenmelding etter 4 uker..?

Uansett synes jeg det er rart med en legevakt som ikke gir ut sykemeldinger? Hvor skal man ellers gå?

Anonym poster: b5d13b2400cb0037a6c95f8db8209f34

Skrevet

Jeg tror du kan bruke egenmelding etter 4 uker..?

Uansett synes jeg det er rart med en legevakt som ikke gir ut sykemeldinger? Hvor skal man ellers gå?

Man skal gå til fastlegen ;) Og man kan ikke bruke egenmelding før det er gått 2 mnd, men etter 4 uker har man rett på sykepenger. Utrolig urettferdig synes jeg, men jeg forstår jo hvorfor reglene er der.

AnonymBruker
Skrevet

Man skal gå til fastlegen ;) Og man kan ikke bruke egenmelding før det er gått 2 mnd, men etter 4 uker har man rett på sykepenger. Utrolig urettferdig synes jeg, men jeg forstår jo hvorfor reglene er der.

Når jeg trenger sykemelding trenge jeg som regel å få den på dagen, ikke to-tre uker etterpå. Jeg har aldri fått time til fastlege når jeg har trengt sykemelding, jeg har alltid gått til vakthavende lege.

Da er det der jeg blander, beklager.

Skrevet

Du kan fint få en 2-3-dagers sykemelding hos legevakten, det er helt normalt hvis man ikke har mulighet til å oppsøke fastlege

Skrevet

Du kan fint få en 2-3-dagers sykemelding hos legevakten, det er helt normalt hvis man ikke har mulighet til å oppsøke fastlege

Har jo pratet med legevakten, og de kan bistå med akutte ting som medisiner man skulle trenge med en gang, eller kuttskader osv. Men en sykemelding for noe slikt, måtte jeg til en fastlege for å få.

TS

Skrevet

Har jo pratet med legevakten, og de kan bistå med akutte ting som medisiner man skulle trenge med en gang, eller kuttskader osv. Men en sykemelding for noe slikt, måtte jeg til en fastlege for å få.

TS

det er bare tull. Spør om å få snakke med legen du. Alle legevakter kan skrive sykemeldinger. Dette vet jeg fordi jeg har jobbet på forskjellige legevakter

• Liker 1
Skrevet

det er bare tull. Spør om å få snakke med legen du. Alle legevakter kan skrive sykemeldinger. Dette vet jeg fordi jeg har jobbet på forskjellige legevakter

Om legevakten har det hektisk, så prioriterer den naturligvis ikke ikke-akutte ting som sykemeldingsutskriving. Det er noe de gjør kun i rolige tider.

• Liker 1
Skrevet

Om legevakten har det hektisk, så prioriterer den naturligvis ikke ikke-akutte ting som sykemeldingsutskriving. Det er noe de gjør kun i rolige tider.

Bare tull. Om legevakten har det hektisk så får TS sette seg ned å vente på tur. De prioriterer etter alvolighetsgrad, men alle får komme til (som ikke har fastlege tilgjengelig).

Skrevet

Bare tull. Om legevakten har det hektisk så får TS sette seg ned å vente på tur. De prioriterer etter alvolighetsgrad, men alle får komme til (som ikke har fastlege tilgjengelig).

Ja, i den ideelle verden er det slik. Men i de større byene så avvises folk. Eller - de får jo sette seg ned, men må påregne døgn ventetid, da det stadig kommer mer akutte tilfeller på altfor få behandlere.

Skrevet

Jeg er med Wednesday på denne, da jeg har vært i nøyaktig samme situasjon flere ganger.

• Liker 1
Skrevet

Ja, i den ideelle verden er det slik. Men i de større byene så avvises folk. Eller - de får jo sette seg ned, men må påregne døgn ventetid, da det stadig kommer mer akutte tilfeller på altfor få behandlere.

dette er bare tull ! Eneste grunnen man avvises er hvis man har mulighet til å oppsøke fastlege. Ingen venter et døgn, det har aldri skjedd.

Gjest Cessie
Skrevet

Har foreldrene dine fastlege på det stedet du er? Da kan du prøve der (eventuelt la en av foreldrene dine ringe). Jeg fikk time hos min mors fastlege da jeg var "hjemme" på ferie og fikk akutt bihulebetennelse. Hvis det er et privat legesenter i nærheten pleier det ikke å være så vanskelig å få time der heller (men det koster...).

Ellers kan du jo prøve å ringe fastlegen din. Det gjorde jeg en gang, og da tok fastlegen kontakt med legevakten der jeg var slik at jeg fikk komme til.

AnonymBruker
Skrevet

Husker da jeg studerte, så var det vanvittig mange studenter som ikke hadde fastlege på studiested, men oversvømte legevakten med allslags fjas som ikke hadde noe der å gjøre. Da gikk faktisk legevakten ut i media og ga beskjed om at de ikke var noe fastlegesubstitutt, og kom til å avvise ikke-akutte saker som burde vært hos fastlege, og "det finnes private legesenter i byen, prøv dere på et av de. Eller skaff dere fastlege der dere bor."

Anonym poster: 7f32d8b2a043249bc6f23cde1498e939

AnonymBruker
Skrevet

Det ordnet seg til slutt. Fikk lov å bruke egenmelding en dag, så ble jeg verre og var heldig med både dagen (lite å gjøre på legevakten) og legen jeg kom til. Hun i luken påsto fortsatt hardnakket at de kun kunne hjelpe med diagnose/medisiner, ikke sykemelding.

Legen ga meg nesten 3 ukers sykemelding, noe som kanskje var en smule i overkant ;) Bruker nok langt fra hele, men jeg må si at det var deilig å bli trodd, og å få en slik frihet. Synes det er fryktelig skummelt å gå til legen, ennå jeg skal bli lege selv. Man kommer inn med et behov/ønske, og legen er liksom den store dommeren som skal bestemme om du får den medisinen/sykemeldingen du sårt trenger.

Nesten som å være på jobbintervju, jo.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kontordamen spurte forresten om jeg "ikke heller kunne ta det med fastlegen til høsten".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også på legevakt, men i motsetning til wednesday tar vi ikke inn alle som kun ønsker sykemelding. De som skal til lege med typiske fastlegeting må kontakte vikar eller privat legesenter, legevakten er for akutt sykdom og skade som må behandles før neste dag. Av og til hvis det er veldig rolig kan vi hjelpe gjestearbeidere som ikke har fastlege på stedet,men i hovedsak får ingen komme inn kun for en sykemelding.Tror nok praksis varierer fra sted til sted.

Anonym poster: b66275751f621df4f3a5cfc31cc8a4d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også på legevakt, men i motsetning til wednesday tar vi ikke inn alle som kun ønsker sykemelding. De som skal til lege med typiske fastlegeting må kontakte vikar eller privat legesenter, legevakten er for akutt sykdom og skade som må behandles før neste dag. Av og til hvis det er veldig rolig kan vi hjelpe gjestearbeidere som ikke har fastlege på stedet,men i hovedsak får ingen komme inn kun for en sykemelding.Tror nok praksis varierer fra sted til sted.

Anonym poster: b66275751f621df4f3a5cfc31cc8a4d5

Ja, det er slik det er blitt her også (var ikke sånn før). Og det er helt greit. Beklaget meg veldig, men visste rett og slett ikke hvor jeg skulle gå. Ringte gamle fastlegen min og et annet legesenter, og de kunne ikke hjelpe. Heldigvis kom jeg, som sagt, på en rolig dag.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...