AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 For å ta det kort (Kunne sikkert skrevet flere sider..) Jeg er 22 år, og ANER ikke hva jeg vil bli. Jo - jeg ønsker å jobbe med dyr. Det er det eneste jeg ønsker. Har ca 4,7 i snitt, og mangler realfag, så veterinærstudiet kan jeg se langt etter (Har forsovet godtatt dette) Søkte dyrepleie både i fjor og i år, uten noen forventninger med å komme inn, ettersom snittet ligger på rundt 5,7. Jeg så idag at jeg lå på over 100plass på ventelisten. I fjor gikk jeg et år på sykepleien, kun for å begynne på noe. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe som sykepleier., og likte ikke studiet noe særlig. Eneste jeg kunne tenke meg å jobbe som innen sykepleie er på en hudklinikk-som f.eks Ellipseklinikken, det kunne jeg likt. Men aner ikke hvordan jobbmulighetene og slik er her. Jeg søkte tannpleie i år, og kom inn på det. Vet relativt lite om dette studiet, men tenkte at det passet meg litt bedre enn sykepleie. (Litt mer detaljert og presist arbeid, og ikke så mye fysisk) Men samtidig må jeg begynne på et helt nytt studie igjen.....har tross alt "bare" 2 år igjen på sykepleien. Men føler det blir "å holde ut i 2 år". Har dere noen råd/tanker/tips til meg om hva jeg burde gjøre? Jeg trenger alt jeg kan få! (Har også vært innpå tanken på om dyrepleie i Danmark, men pga det er dyrt å gå på den skolen, veldig dårlige jobbmuligheter etter studiet, og veldig dårlig lønn-har jeg gått litt bort i fra dette) Del gjerne kunnskap/erfaringer! Tusen takk på forhånd! Anonym poster: 31b7e2ccb6f8ce999aa6c3bbbe15d04b
Gjest imli Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Viss du verkeleg ynskjer å verte veterinær - kvifor ikkje ta opp realfaga? Du har joeit ganske godt snitt elles.
mirama Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Jeg synes du skal "holde ut" de to siste årene på sykepleie, og så videreutdanne deg i noe du synes er mer interessant. Hva med helsesøster, jordmor, innen kreftomsorg eller hudpleie? Du har uendelig mange muligheter innen sykepleie. Det første året skal du lære omsorg, og stell av eldre, med mye fokus på sykehjem og hjemmesykepleie. Stell av eldre er ikke noe for alle. 2. og 3. året får du møte spennende fag, som sykdomslære og psykiatri, og praksis på sykehus osv. Jeg anbefaler deg å prøve
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Sikker på at du egentlig vil bli veterinær? Det er lite kose-med-søte-pusekatter slik ungjentedrømmen er og mest operering og dreping av dyr. Anonym poster: 9fb1c37256fd82e6f9c3b5ef5e06c61e 1
themiliea Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Jeg har vært i samme situasjon. Begynte på et bachelorstudie i fjor, men innså at det ikke er noe jeg har særlig lyst til å jobbe med (og det er også vanskelig å få seg jobb med bare en bachelor). Gled igjennom studieåret ganske lett og kunne fint ha klart meg to år til, men så ikke vitsen når jeg ikke ser noe fremtid i yrket. Så råder deg til å vurdere det godt og om du virkelig ikke vil jobbe som sykepleier, så vil jeg tro det er bedre å begynne på noe nytt som kan passe deg bedre Lykke til i hvert fall!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Jeg er nesten i samme situasjon selv! Vet ikke om jeg skal begynne på et nytt studie (som jeg egentlig ikke føler noe særlig for) eller om jeg skal fortsette bacheloren på det studiet jeg har gått 1 år på.. (som jeg heller ikke føler noe for).. Håper du finner ut av det! Anonym poster: 49bbb2dc9053867a681eac5431833c7f
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 Hm... La merke til denne linken tidligere i dag: http://www.dagbladet...anning/22594202/ Dyrepleier har da ikke 5,7 i snitt, i hvert fall ikke alle steder, men en poenggrense på 55 stp. Hvis du har 4,7 i snitt kommer du inn neste år om du ikke har noen realfagspoeng? Nå har du i alle fall 47 + 6 + 2 poeng, som er 55 poeng. Det viktigste er å gjøre noe man liker. Selv tror jeg tannpleie er spennende, men det sikrer ingen variert arbeidskarriere. Med sykepleien er det nesten ubegrenset hva du kan gjøre i etterkant, med haugevis av mastermuligheter og etterutdanninger. Hvis du tror du blir lei tannpleie etter to år i jobb, er det kanskje ikke lurt å velge det. Anonym poster: 5f88dd46af432da11a27ce166a9a9c5c
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Hm... La merke til denne linken tidligere i dag: http://www.dagbladet...anning/22594202/ Dyrepleier har da ikke 5,7 i snitt, i hvert fall ikke alle steder, men en poenggrense på 55 stp. Det heter konkurransepoeng. Studiepoeng er noe du får for høyere utdanning. Anonym poster: 9fb1c37256fd82e6f9c3b5ef5e06c61e 1
defaitist Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Jeg har studert tannpleie ved Universitetet i Oslo i 1 år nå, og har tenkt å bytte - delvis fordi jeg synes studiet var dårlig lagt opp, men mest fordi jeg vil bytte til informatikk. Selve faget tannpleie er interessant, men jeg virkelig hatet måten det var lagt opp på. Det er heller ikke et spesielt lett studie, særlig ikke etter jul hvor man både har pasienter man må bli ferdig med og to store eksamener å øve til. Jeg mener at kjemi og biologi burde ha vært et krav for å komme inn. Med både praksis og teori går ihvertfall året veldig fort. Hvis man begynner å lese til eksamen tidlig (1-2 mnd før), bør man lett klare å bestå, men det er en del lesestoff. Man må selvfølgelig lese en del generelt for å holde seg oppdatert ift pasienter. Du kjenner sikkert til boka "Menneskekroppen"? Ei i klassen min hadde også gått sykepleie ett år og fikk godkjent den fra sykepleie slik at hun slapp 1 av 2 eksamener etter jul. Dessuten er all undervisning obligatorisk, med unntak av noen få forelesninger med tannlegestudenter som ingen gidder å dra på fordi de starter veldig tidlig. Jobbmuligheter etter endt studie skal være veldig gode. bare spør om du lurer på noe mer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå