Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken tørketrommel anbefaler du?

Vil gjerne ha en med energiklasse A.

Og ikke over 6000,- ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om mulig ville jeg valgt en med opplegg for å føre utluften ut av huset. Altså ikke kondensvarianten. Modeller med utluftning er ikke så lett å få tak i lenger.

Gjest Fairydust
Skrevet

Vi skal kjøpe tørketrommel også faktisk, så her må jeg følge med.

Skrevet (endret)

Ser iallefall hvis man går inn på spesifikasjoner av tromlene, så er det voldsom forskjell på hvor mange kWh de billige bruker i forhold til de litt dyrere.

Og det henger jo sammen med hvilken energiklasse det er, så jeg tenker vi skal ha en i klasse A iallefall.

Men spørsmålet er bare hvilken???

Endret av Soon
Skrevet

Energiklasse A og bedre er det meg bekjent kun varmepumpetørketromlene som har,og de er vanskelige å få tak i under 6000. De finnes, men da er de som regel enten på knalltilbud eller i ganske ukjente merker.

Skal tørketrommelen stå på et lite rom eller i nærheten av oppholdsrom er det absolutt en fordel med varmepumpeteknologi. De slipper ut mye mindre fukt og varme enn vanlige kondenstromler, og er mindre avhengig av kjølig temperatur i rommet de står i. I tillegg bruker de jo mindre strøm. Men trommelen skal gå ganske ofte for at du skal tjene inn forskjellen på en varmepumpetrommel og en av de rimeligere tromlene.

Hvor mye kapasitet vil du ha ut av trommelen? Vil du ha mulighet til å koble den til avløp, eller skal du kun tømme beholderen (hvis du skal ha kondens/varmepumpe)?

Skrevet

Takk for svar ;)

Rommet den står i er ca 7kvm, så ikke kjempestort.

Har egentlig ikke tenkt på det med avløp eller å tømme beholderen - jeg har ikke noe erfaring med tromler, så hva er greiest å ha??

Må man tømme beholderen etter hver tørk?

Med 3 runder ila en uke, så tjener du inn ca 500,- i året med en energiklasse A, og mer med færre runder i uka da selvfølgelig , ifølge en test jeg så fra 2011.

Vet ikke hvor lang levetid en tørketrommel har jeg, men hvis du velger en A-klasse maskin til 6500,- fremfor en B-klasse til 4500,-, så må jo trommelen holde i 4 år da, og det gjør den vel?? ;)

Skrevet (endret)

Hvis vi sammenligner denne C-klasse-trommelen med denne A -40%-trommelen, blir ikke forskjellen større enn rundt 400 kroner i året dersom vi rekner en krone per kwh, og trommelen går tre ganger i uka. Prisen per kwh er vel litt lavere, så forskjellen blir litt mindre i realiteten. Så hvis man for eksempel, som meg, bruker tørketrommelen en gang i uka i snitt, vil det ta lang tid å spare inn igjen prisforskjellen i strømutgifter. Men jeg skulle likevel ønske at jeg hadde kjøpt meg varmepumpe, for det blir ganske varmt og klamt i kjelleren når trommelen går, og jeg har ganske stort vaskerom med god lufting. Så basert på at den skal stå på et ikke veldig stort rom, ville jeg definitivt ha gått for varmepumpetrommel, så hadde de sparte kronene blitt en bonus :)

Jeg syns det er helt ok å tømme beholderen, men jeg kjører som sagt bare maskina mi rundt en gang i uka, så det er ikke noe stress. Hadde jeg brukt den oftere, hadde jeg klart valgt å koble til vannslange rett i sluk! Mye enklere. Hvis man stabler tørketrommel oppå vaskemaskin kommer jo vannbeholderen ganske langt opp, og har man da vond rygg eller vonde skuldre for eksempel, blir det tungt å løfte ned vannbeholderen når den er full. Det er forskjellig fra maskin til maskin hvor stor beholderen er. Min er i utgangspunktet meningen at det skal kunne gå to vasker uten å tømmes, men den er nesten full etter hver tørk, så det hadde ikke gått å la være å tømme den.

Endret av Thorn
Skrevet

Takk for svar igjen ;)

Trommelen må stå ved siden av maskina, så tømming bør ikke bli så problematisk.

Men takk for tips ang varmepumpetrommel ;)

Skrevet

Jeg har en tørketrommel med varmepumpeteknologi fra AEG (kostet mellom 6000-7000 ved innkjøp), og er ganske fornøyd med den. Den kom for øvrig godt ut i en dansk test i fjor.

Skrevet

Tror kanksje det er den samme som jeg leste en test på ja ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken tørketrommel anbefaler du?

Vil gjerne ha en med energiklasse A.

Og ikke over 6000,- ;)

Hadde miele sin. Kastet den ut. Tørker klær fortere ute enn o trommel. Energisløsing

På vinteren setter jeg stativ på et rom med vindu åpent. Faktisk tørker fort.

Grunnen til at jeg hadde en periode, var at jeg fikk den i gave pga vi fikk hund. Hunden røytet mye, og den tok hår.

Aldri skjønt at alle må ha tørketrommel.

Vi er en fam på 5 og det er ikke noe problem

Anonym poster: 9f4c0765739b80116ae181d7b6378f34

Skrevet

Hadde miele sin. Kastet den ut. Tørker klær fortere ute enn o trommel. Energisløsing

På vinteren setter jeg stativ på et rom med vindu åpent. Faktisk tørker fort.

Grunnen til at jeg hadde en periode, var at jeg fikk den i gave pga vi fikk hund. Hunden røytet mye, og den tok hår.

Aldri skjønt at alle må ha tørketrommel.

Vi er en fam på 5 og det er ikke noe problem

Anonym poster: 9f4c0765739b80116ae181d7b6378f34

Jeg har heller aldri hatt tørketrommel, men vi har veldig liten plass i huset, så derfor ønsker vi oss tørketrommel - man kan vel ønske seg det selv om andre kanskje ikke gjør det?

Skrevet

Har man plass til et tørkerom er det ofte mer effektivt, tidsmessig og strømforbruk, å bruke en luftavfukter. Mange modeller starter automatisk når luftfuktigheten når et visst nivå. Man trenger ikke nødvendigvis ventilasjon i rommet. Man må tømme en vanntank innimellom, eller bruke en modell som kobles til avløp.

Skrevet

Har man plass til et tørkerom er det ofte mer effektivt, tidsmessig og strømforbruk, å bruke en luftavfukter. Mange modeller starter automatisk når luftfuktigheten når et visst nivå. Man trenger ikke nødvendigvis ventilasjon i rommet. Man må tømme en vanntank innimellom, eller bruke en modell som kobles til avløp.

Enig, luftavfukter er genialt! Klærne tørker mye fortere, og vi slipper at det blir så rå luft i kjelleren. Jeg pleier å kjøre luftavfukteren samtidig som tørketrommelen, siden den slipper ut så mye fukt :rolleyes:

De siste dagene har jegfaktisk brukt luftavfukteren uten at jeg har hengt opp klær, og den har blitt full på kort tid likevel. Sier litt om hvor vått det er for tiden... :sprettoy:

• 2 uker senere...
Skrevet

Den beste og billigste tørketromla heter "kona mi"

Skrevet

Stakkars kona di.... :roll:

Gjest Fairydust
Skrevet

Den beste og billigste tørketromla heter "kona mi"

Hvor mange omdregninger gjør "kona di"?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...