Gå til innhold

lommepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva får dine barn i lommepenger, hvor gamle er de og hva skal til før utbetalingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal holde rommet sitt ryddig og rydde vekk sine ting så de ikke ligger strødd overalt.

Han får lommepenger en gang i mnd (han syns det var bedre enn en gang i uka fordi da ble det mer når han først får lommepenger), og da får han 250 kroner om han har gjort det han skal. Han er forresten 9 år.

Gjest Anonymous
Skrevet

barn skal få lommepenger når de er så gamle at de bruker penger..

de skal få noe som er passe til å dekke utgiftene de har (f.eks til godis og kino osv) men ikke så rikelig at de ikke blir tvunget til å prioritere

hele poenget med lommepenger er at barn skal lære seg å bruke penger, og da skal de bli nødt til å betale sånt som kino og godis selv, og velge om de helst vil ha sjokolade i dag eller spare til en cd etter hvert..

ca 50 kr i uka kan nok være passe..

når de skal begynne å stå for betaling av tansport og klær selv, trenger de mer..

Gjest Anonymous
Skrevet

Min eldste sønn er snart 4 år og han ønsker seg sårt en tråtraktor. Dette er noe ikke vi har råd til sånn med en gang. Derfor innførte vi i fjor høst ukepenger på 20 kr som spares i sparebøssen til tråtraktor, men da må han hjelpe meg hver dag med å fore pusekatten han fikk i fjor og han hjelper meg med å skru på vaskemaskinen og henge opp tøy.

Her opererer vi med fratrekk på fire kr dagen for nei det gidder jeg ikke det kan du gjøre selv.

Det hører med til historien at gutten elsker å hjelpe til med husarbeidet og er av typen som kan finne på å lage ett rent h*****e hvis jeg har glemt å finne frem en klut ekstra sånn at han kan være med å vaske.

Skrevet

Her opererer vi med fratrekk på fire kr dagen for nei det gidder jeg ikke det kan du gjøre selv.

Fornuftig, spesielt når man blir 7 og oppover også...

Gjest Anonymous
Skrevet

Det følger med min historie at jeg egentlig ikke er tilhenger til lommepenger for barn under skolealder, men hva skulle jeg gjøre?

Dessuten er det viktig at barn lærer at ikke ett måltid kommer gratis, man må jobbe for det.

Hilsen gjesten som har en fireåring som ønsker seg tråtraktor.

Skrevet

Mine er 5, 8 og 10 år, og de får 20kr hver. Litt ekstra dersom de hjelper til ekstra (med f.eks. matlaging, søppeltømming, vedhenting osv).

For de 20kr kreves det at de rydder rommene sine til hver lørdag, samt legger rent tøy i skap og skuffer OG legger skittentøy i skittentøykurven.

Alt av aktiviteter og lørdagsgodt og slikt betaler vi, så det er penger de kan spare til ferier eller større ting de ønsker seg.

Skrevet

Jeg er vel av den oppfatning at barn ikke trenger lommepenger før de kan gå og handle noe selv... altså ikke alene, men klare det på egen hånd....

seksåringen min får ikke lommepenger. Jeg syns han er for liten. Men han har plikter, som rydde rommet og sette på vaskemaskinen, gå ut med søpla osv. Hadde tenkt at vi skulle begynne med lommepenger i andreklasse.....

Tiåringen min får femti kroner hver fredag. Hun må rydde rommet, oppføre seg "pent" (ikke banke lillebror) pluss hente han på skolen de dagene det trengs og ta han med seg om morgenen de dagene det trengs. I tillegg har hun som jobb å tømme oppvaskmaskinen og rydde eget rent tøy.

Gjest Anonymous
Skrevet

forpliktelser kommer før penger (man må jo ha nådd et vist ansvarsnivå før man kan få penger i hånda)

med penger inn følger det betalinger ut.. (når man selv har penger, må man selv være ansvarlig for en definert del av sitt forbruk)

Skrevet
barn skal få lommepenger når de er så gamle at de bruker penger..

de skal få noe som er passe til å dekke utgiftene de har (f.eks til godis og kino osv) men ikke så rikelig at de ikke blir tvunget til å prioritere

hele poenget med lommepenger er at barn skal lære seg å bruke penger, og da skal de bli nødt til å betale sånt som kino og godis selv, og velge om de helst vil ha sjokolade i dag eller spare til en cd etter hvert..

ca 50 kr i uka kan nok være passe..

når de skal begynne å stå for betaling av tansport og klær selv, trenger de mer..

Gjelder dette dine barn??

Eller er dette det du mener er en universel sannhet???

Gjest Anonymous
Skrevet
Gjelder dette dine barn??

Eller er dette det du mener er en universel sannhet???

det er slik jeg mener det BØR være.. :)

man bør ikke få penger uten å ha noe å bruke dem på.. man må lære at med friehet fører ansvar.. og med penger fører betaling..

Skrevet

Her innføres ikke lommepenger før behovet melder seg. Det vil si at spørsmålet blir bringt på bane.

Eldste jenta er 6 år.

For å være helt ærlig så tror jeg ikke en 4 åring skjønner sammenhengen med ukepenger og "husarbeid". Det å hjelpe til er en lek for en 4 åring. Det med lommepenger for plikter er bra, men ungene lærer ikke noen av det før de er så gamle at de ser fordelen av å yte noe for å få noe igjen.

Tror ærlig talt ikke en fireåring er i stand til det.

Gjest Anonymous
Skrevet

synes ikke en frieåring skal ha lommepenger, nei..

og ikke synes jeg at lommepenger skal ha helt sammenheng med husarbeid heller..

det er vitig å lære seg å bidra selv uten å få "betalt"

Gjest Anonymous
Skrevet

Les begge innleggene til gjesten som har fireåringen.

Hun er ikke tilhenger av lommepenger, men hun har ikke råd til å gå å kjøpe leketraktoren barnet hennes ønsker seg.

Synes hun har gitt gutten ett godt valg jeg, med tanke på at han faktisk kan få denne traktoren, men at det vil ta litt tid å spare nok penger til den.

Alle barn er ulike, kanskje fireåringen skjønner dette det kommer ann på hva foreldrene har forklart han og hva slags situasjoner familien sitter i.

Selv mener jeg at barn i skolealder er modne for lommepenger.

hilsen anette

Skrevet

Stesønnen min som er 13 år får 400 kr i mnd. Vet at dette kan høres veldig mye ut :o , men dette er det han får av penger i mnd. Ikke ett øre mer. For å få dettte så må han sørge for å holde rommet sitt i orden til en hver tid og utføre arbeidsoppdrag som vi gir han. Alt fra å hente inn ved til å være litt barnevakt.

Han må selv finansiere alt han vil være med på, alt fra kino og videoleie til turer i svømmehallen osv. Vi har opplevd denne ordningen som veldig positiv. Han har blitt mer ansvarsfull og har fått forståelsen av at penger ikke vokser på trær. Og vil han ha ting som feks dyre merkeklær osv så må han selv være med å bidra til dette eller han må kjøpe det selv...

Gjest Anonymous
Skrevet
Stesønnen min som er 13 år får 400 kr i mnd. Vet at dette kan høres veldig mye ut :o , men dette er det han får av penger i mnd. Ikke ett øre mer. For å få dettte så må han sørge for å holde rommet sitt i orden til en hver tid og utføre arbeidsoppdrag som vi gir han. Alt fra å hente inn ved til å være litt barnevakt.

Han må selv finansiere alt han vil være med på, alt fra kino og videoleie til turer i svømmehallen osv. Vi har opplevd denne ordningen som veldig positiv. Han har blitt mer ansvarsfull og har fått forståelsen av at penger ikke vokser på trær. Og vil han ha ting som feks dyre merkeklær osv så må han selv være med å bidra til dette eller han må kjøpe det selv...

Jeg har en 13 åring som får barnetrygden. Denne går inn på konto hver måned og så disponerer barnet pengene selv. Dette fungerer veldig fint hos oss, og jeg syns ikke det er for mye!

Gjest Susanne
Skrevet

Hei.

Jeg er fjorten år gammel og får 160 kr i uka.

Jeg vasker et bad og rydder på et annet. Støvsuger to etasjer+rommet mitt. Må holde rommet ryddig og stryker mine egne klær.

mvh. Susanne

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg fikk 1000kr i måneden fra jeg var 15 til jeg flytta ut. før det fikk jeg 100 kr i uka. begynte på 30kr på barneskolen en gang og steg gradvis etterhvert.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Jenta vår på 10 skulel få økning fra 20 til 50 kroner i uken for å ta med seg lillebroren hjem fra skolen tre dager i uken. Det syntes hun var en så stor økning at hun ville ha flere oppgaver.

Dersom barn selv ønsker oppgaver synes jeg det er helt greit å gi dem det. Også om de er 4 år.

Gutten vår på 7 får 20 kroner hver lørdag til godteri. Han må legge klærne sine på plass og rydde rommet sitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...