AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #1 Skrevet 15. juli 2012 91.000 kr for et jævla utemøbel som du henger i et tre. Kvalmt, rett og slett. Et eller annet sted i livet må noe ha gått galt. Anonym poster: 0fea69a139c62b8183a102878c25b3c4 Jeg er helt enig. Det handler egentlig ikke om summen for min del, men at selve møbelet er 100% forbruk som ikke gagner noe som helst. Det er ikke et samlerobjekt som vil gå i generasjoner. Dette med at du har studert i 6 år mens du har forsørget deg selv gjelder jo alle uansett, det har jeg og - og man får jo ikke råd til et så tullete enkeltmøbel bare av høyere utdanning. Poenget mitt er mer om det ikke er uetisk å faktisk bruke så mye penger på forbruk som ikke gagner noen som helst? Tenker ingen her som har brukt store summer på fornuftig forbruk både etisk og miljømessig? Jeg sitter jo ikke akkurat i en økologisk sofa lagd lokalt i Ghana selv eller på en vernebolig - men nesten 100.000 kroner? Det koster mellom 150-200 kroner å vaksinere et barn FOR LIVET. Om du hadde kjøpt et billigere hagemøbel til si,,,,tja, 15.000 - hadde du samtidig kunne hatt et hagemøbel OG kunne vaksinere ca 430 barn - det betyr muligens at en stor andel av disse barna faktisk overlever! Tenker virkelig ingen av dere på den måten når dere kjøper så dyre ting som er utelukkende forbruk og ikke fornuftig investering? Anonym poster: 956650a190e48abc4d760f080e8066be 1
Ryvre Skrevet 15. juli 2012 #2 Skrevet 15. juli 2012 91k for det møbelet som henger i treet?? Hadde det enda vært et skikkelig utemøbel som kan gå i generasjoner og som mange kan sitte i...så hadde je kanskje forstått det. Og jeg har da sett lignende møbler for en brøkdel av den prisen
Mynona Skrevet 15. juli 2012 #3 Skrevet 15. juli 2012 (endret) .. Endret 22. juli 2012 av Mynona-83 2
Cata Skrevet 15. juli 2012 #4 Skrevet 15. juli 2012 Nei, men helt seriøst: Jeg lurer helt oppriktig på hva slags forbrukstanke man har når man kjøper så dyre møbler som enkelte her i tråden har gjort? Jeg kan jo gjette på at det ikke er det eneste møbelet i den prisklassen disse vedkommende har i hjemmet sitt. Nå er jo ikke jeg helt "uskyldig" selv siden jeg sikler på danske sofaklassikere selv(og ville kjøpt det dersom jeg kunne) - men summer som 30.000 og oppover i den unevnelige prisen det hagemøbelet har? ........... Gir dere like store summer til humanitære/sosiale formål eller andre gode saker? ......... Uff.....jeg fatter det bare ikke. Føler dere at dere trenger disse tingene til de summene? Anonym poster: 956650a190e48abc4d760f080e8066be Nå vet jeg ikke helt om stolen min kvalifiserer til "den prisklassen" du sikter til. Jeg svarer ut fra det ståsted at den gjør det. Og faktisk så er det det eneste møbelet jeg har i den prisklassen ja. Jeg sliter fremdeles på furubordet til 1200 kr som jeg kjøpte i 1988, og selv om sofaen min vel kostet ca. 10 000 så var det mange år senere (den er bare 11 år gammel). Selvsagt gir jeg ikke slike summer til humanitære formål - i allfall ikke på en gang. Men legger du sammen 500 kr måneden tilsammen til mine to fadderbarn i SOS barnebyer, så har jeg vel "cashet ut" stolen på 2 år (jeg har vært fadder lenger enn 2 år), og plusser jeg på med mine bidrag til luftambulansen så har utjevningen gått enda fortere. Men en stol og to barn anser jeg som to veldig forskjellige saker, så jeg ser faktisk ikke noen naturlig link mellom møbler og humanitære formål. Penger til det ene forhindrer ikke penger til det andre. Om jeg trenger en så dyr hvilestol? Nei. Jeg trenger en matte til å sitte på på gulvet, eller en appelsinkasse. Men stolen er fordømt mye mer behagelig. Den er også til god hjelp når ryggsmertene som har kommet og gått siden jeg var 8 år setter inn. Trenge? Nei. Man trenger ikke møbler. Man trenger vann, mat og tak over hodet. Møbler er et pluss. Men jeg er veldig glad i (og for) godstolen, og har ikke angret det grann på at jeg kjøpte den. 4
Mafalda Skrevet 15. juli 2012 #5 Skrevet 15. juli 2012 Tenker ingen her som har brukt store summer på fornuftig forbruk både etisk og miljømessig? Jeg har jo ikke brukt slike summer, men likevel: jo, jeg prøver å unngå det jeg mener (andre tenker jo annerledes) er hodeløst forbruk. Det er jo litt på siden av diskusjonen, men jeg er enig med de som ikke ville svidd av en halv årslønn på et møbel. Du nevner etisk og miljømessig, men jeg vil også slenge på "økonomisk". Tviler ikke på at mange har råd til de dyre møblene de kjøper, men det er nok også en del Luksusfelle-tilfeller blant de som alltid skal ha det beste og dyreste til enhver tid. I tillegg synes jeg det er en uting med utstrakt bruk og kast, noe som i og for seg er verre enn å kjøpe for dyre møbler. Jeg er jo innerst inne litt lei av de kirsebærfargede Billy-hyllene mine, men har virkelig ikke samvittighet til å bytte dem ut bare fordi jeg har lyst. De funker jo utmerket. Liten digresjon, beklager!
Wednesday Skrevet 15. juli 2012 #6 Skrevet 15. juli 2012 91.000 kr for et jævla utemøbel som du henger i et tre. Kvalmt, rett og slett. Et eller annet sted i livet må noe ha gått galt. Anonym poster: 0fea69a139c62b8183a102878c25b3c4 for et par år siden var jeg og kjæresten i USA, hvor vi var på besøk hos noen som hadde en slik. Vi ble enige om at en dag skulle vi få oss en slik, for vi hadde det så koselig i den og synes den var så vakker. Den dagen vi fikk oss hus skulle vi få oss en slik.. vel, han døde fra meg og datteren vår for halvannet år siden, og etter det har jeg kjøpt meg den hengestolen for å minnes oss. Jeg sitter i den og tenker på han, gråter, ler, leser, eller bare slapper av, og jeg føler meg nærmere han i den enn noe annet sted (han har ikke bodd i huset). så ja, noe gikk VELDIG galt i livet mitt! 19
Gjest badeand1 Skrevet 15. juli 2012 #7 Skrevet 15. juli 2012 for et par år siden var jeg og kjæresten i USA, hvor vi var på besøk hos noen som hadde en slik. Vi ble enige om at en dag skulle vi få oss en slik, for vi hadde det så koselig i den og synes den var så vakker. Den dagen vi fikk oss hus skulle vi få oss en slik.. vel, han døde fra meg og datteren vår for halvannet år siden, og etter det har jeg kjøpt meg den hengestolen for å minnes oss. Jeg sitter i den og tenker på han, gråter, ler, leser, eller bare slapper av, og jeg føler meg nærmere han i den enn noe annet sted (han har ikke bodd i huset). så ja, noe gikk VELDIG galt i livet mitt! Kondolerer! 1
SmallTalk Skrevet 15. juli 2012 #8 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Har man råd til det så ser jeg ikke problemet med å bruke større summer på møbler. Ofte så får man det man betaler for. Om man velger å betale 1500 eller 30.000 for en seng er opptil en selv, men personlig så må jeg si at jeg synes senga vi har er vesentlig bedre å ligge i enn de man f.eks får på Ikea. (Og ja, vi var der også). Gjestesengene våre er derimot fra Ikea, for jeg er ikke villig til å betale i dyre dommer for senger som er i bruk en eller annen natt innimellom. Og skal jeg være ærlig så tenker jeg ikke på de sulte barna i Afrika. Det er ikke min skyld at myndighetene der nede bedriver så vanvittig vanstyre som de gjør. Endret 15. juli 2012 av SmallTalk 2
Gjest Cevita Skrevet 15. juli 2012 #9 Skrevet 15. juli 2012 Kudos til stolkjøperen. Synes du er veldig flink som står for det du gjør selv om du får litt pes fra enkelte Ble også veldig rørt av historien bak! Og ikke minst at du skriver med nick, mens de som rakker mest ned gjemmer seg bak AB-funksjonen. 6
Wednesday Skrevet 15. juli 2012 #10 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Kudos til stolkjøperen. Synes du er veldig flink som står for det du gjør selv om du får litt pes fra enkelte Ble også veldig rørt av historien bak! Og ikke minst at du skriver med nick, mens de som rakker mest ned gjemmer seg bak AB-funksjonen. Takk for det. Kunne egentlig ikke brydd meg mindre om hva noen feige anonyme brukere synes om hva jeg bruker pengene mine på, men valgte likevel å dele historien slik at kanskje folk tenker seg om før de dømmer andre ukjente nord og ned. Endret 15. juli 2012 av Wednesday 8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #11 Skrevet 15. juli 2012 Nå har ikke jeg veldig dyre møbler, men jeg kan svare på spm over; Nei, jeg tenker ikke på barna i Afrika når jeg kjøper møbler. Mitt dyreste møbel er vel sofaen til 14.000,-. Poenget var ikke barna i Afrika - poenget var å ha et fornuftig forhold til forbruk, noe man faktisk ikke har om man bruker enormt store summer på møbler generelt sett. Klarer man ikke se den linken har man jo virkelig ikke perspektiv - ogå skylde på "feige AB`er som omtrent hetser" er for dumt når iallefall jeg argumenterer saklig. for et par år siden var jeg og kjæresten i USA, hvor vi var på besøk hos noen som hadde en slik. Vi ble enige om at en dag skulle vi få oss en slik, for vi hadde det så koselig i den og synes den var så vakker. Den dagen vi fikk oss hus skulle vi få oss en slik.. vel, han døde fra meg og datteren vår for halvannet år siden, og etter det har jeg kjøpt meg den hengestolen for å minnes oss. Jeg sitter i den og tenker på han, gråter, ler, leser, eller bare slapper av, og jeg føler meg nærmere han i den enn noe annet sted (han har ikke bodd i huset). så ja, noe gikk VELDIG galt i livet mitt! Kondolerer virkelig, jeg kan forstå at du tok et valg utfra en sånn bakgrunn. Men forbrukspoenget handler jo for de aller, aller fleste ikke om en så trist bakgrunn - det handler jo som regel bare om at man har lyst på akkurat ting A eller B og rent sløseri. Jeg regner jo med at siden du anså dette som et helt spesielt minne og brukte det som bakgrunn for kjøp av møbelet så har du ikke generelt et enormt forbruk. Det gjelder ikke for de fleste som kjøper hverken det hagemøbelet, eller ei seng til 65.000. Anonym poster: 956650a190e48abc4d760f080e8066be 2
Wednesday Skrevet 15. juli 2012 #12 Skrevet 15. juli 2012 (endret) Poenget var ikke barna i Afrika - poenget var å ha et fornuftig forhold til forbruk, noe man faktisk ikke har om man bruker enormt store summer på møbler generelt sett. Klarer man ikke se den linken har man jo virkelig ikke perspektiv - ogå skylde på "feige AB`er som omtrent hetser" er for dumt når iallefall jeg argumenterer saklig. Kondolerer virkelig, jeg kan forstå at du tok et valg utfra en sånn bakgrunn. Men forbrukspoenget handler jo for de aller, aller fleste ikke om en så trist bakgrunn - det handler jo som regel bare om at man har lyst på akkurat ting A eller B og rent sløseri. Jeg regner jo med at siden du anså dette som et helt spesielt minne og brukte det som bakgrunn for kjøp av møbelet så har du ikke generelt et enormt forbruk. Det gjelder ikke for de fleste som kjøper hverken det hagemøbelet, eller ei seng til 65.000. Anonym poster: 956650a190e48abc4d760f080e8066be Generelt sett kjøper jeg det jeg har lyst på (ikke impulsivt) eller bruk for. Men ja, jeg har ikke noe annet i nærheten like dyrt. Endret 15. juli 2012 av Wednesday
Gjest BM2 Skrevet 15. juli 2012 #13 Skrevet 15. juli 2012 Jeg vet hva den koster Jeg tror helt ærlig, selv om jeg så hadde vunnet 90 millioner i Lotto - så hadde jeg ikke hatt samvittighet til å bruke så mye penger på en ren forbruksvare. Jeg tenker alltid i to referansebaner: hvor mye kunne jeg reist for denne summen, og hvor mange vaksiner for barn/mat til en familie kunne dette betydd. Jeg kjøper selv gjerne litt dyrere møbler når jeg kan - dersom det er et møbel jeg har tenkt å beholde over mange år, men senger til 60.000 og et utemøbel til....skal ikke si prisen......er meningsløst forbruk. Kunst kunne jeg nok brukt endel penger på, men det har man virkelig resten av livet og blir garantert arvegods/kan auksjoneres bort osv. Veldig få møbler ender jo opp som tidløse og "samlergjenstander", og har derved ingen verdi utover kortvarig. Anonym poster: 956650a190e48abc4d760f080e8066be Totalt ubrukelig argument. En gidder ikke bruke penger til dette uansett. Da er det bedre å bruke pengene på seg selv og sitt eget liv. Vi lever én gang, hvorfor ikke være lykkelig mens en lever? 1
Mynona Skrevet 16. juli 2012 #14 Skrevet 16. juli 2012 (endret) . Endret 22. juli 2012 av Mynona-83 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #15 Skrevet 16. juli 2012 Men hvem er du til å dømme hva som er sløseri og hva jeg (og andre) har bruk for eller ikke? Og hvorfor skal du dømme hva jeg bruker mine penger på? Jeg jobber sabla hardt for de pengene jeg tjener, og når jeg jobber 200 timer overtid på 4 mnd, og får utbetalt den overtiden og bonus for innsatsen - ja da bruker jeg pengene på MEG! Det synes jeg at jeg har fortjent. (og jeg gir til veldedige organisasjoner i tillegg ja) Poenget er ikke å dømme noen fordi man har behov for å dømme noen, men nå er det engang slik at vårt forbruk på mange plan(også bruk og kast mentalitet) fører til store klimaendringer - det har en faktisk ekstremt negativ virkning på andre. Du misforstår poenget hele veien - og svarer jo bare på helt andre ting.....jeg har aldri sagt eller ment noe av det du svarer på. Anonym poster: 956650a190e48abc4d760f080e8066be 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #16 Skrevet 16. juli 2012 Totalt ubrukelig argument. En gidder ikke bruke penger til dette uansett. Da er det bedre å bruke pengene på seg selv og sitt eget liv. Vi lever én gang, hvorfor ikke være lykkelig mens en lever? Jo, men trenger du egentlig dyrest mulig møbler for å bli lykkelig? Jeg tror faktisk jeg ville blitt mer lykkelig av å bruke pengene mer fornuftig, og ikke med å græbbe til meg mest mulig stæsj for pengene. Mener ikke å si at alle skal møblere leilighetene sine med Fretex-loppis, det er lov å bruke penger på seg selv- men jeg synes ditt argument er like ubrukelig som det du siterte Anonym poster: c7816083ab2d93f5bcf8d2103f2e1366
Gjest BM2 Skrevet 16. juli 2012 #17 Skrevet 16. juli 2012 Jo, men trenger du egentlig dyrest mulig møbler for å bli lykkelig? Jeg tror faktisk jeg ville blitt mer lykkelig av å bruke pengene mer fornuftig, og ikke med å græbbe til meg mest mulig stæsj for pengene. Mener ikke å si at alle skal møblere leilighetene sine med Fretex-loppis, det er lov å bruke penger på seg selv- men jeg synes ditt argument er like ubrukelig som det du siterte Anonym poster: c7816083ab2d93f5bcf8d2103f2e1366 Det kommer an på møbelet. Jeg blir lykkelig av det mest komfortable møbelet. Det finner du ikke på IKEA for å si de sånn. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #18 Skrevet 16. juli 2012 Jo, men trenger du egentlig dyrest mulig møbler for å bli lykkelig? Jeg tror faktisk jeg ville blitt mer lykkelig av å bruke pengene mer fornuftig, og ikke med å græbbe til meg mest mulig stæsj for pengene. Anonym poster: c7816083ab2d93f5bcf8d2103f2e1366 Jeg kan forstå problemstillingen om man har begrenset med penger. Men for oss bemidlede er ikke dette et tema. Vi kjøper kun det beste, fordi vi kan og fordi vi har lyst. Forbruk skaper arbeidsplasser, så dette gjør jeg med god samvittighet. Anonym poster: f6397b2e81c4acfb5382741fadf243c0
Kosemose Skrevet 16. juli 2012 #19 Skrevet 16. juli 2012 (endret) Kudos til stolkjøperen. Synes du er veldig flink som står for det du gjør selv om du får litt pes fra enkelte Ble også veldig rørt av historien bak! Og ikke minst at du skriver med nick, mens de som rakker mest ned gjemmer seg bak AB-funksjonen. Dette er ikke noe angrep på stolkjøperen, men jeg syns det er skammelig og dobbeltmoralsk at hun må presentere en slik trist begrunnelse for at det liksom skal være "godkjent" at hun har kjøpt dette møbelet. Hvis man har penger til det så er det vel flott å kjøpe dyre møbler med god design og god holdbarhet istedenfor å klatte bort pengene på masse tral som man skifter ut ettersom motene svinger eller fordi kvaliteten eller designet ikke holder. Selv har jeg brukt og kastet enormt mange IKEA-møbler; sofaer, bord, senger, stoler, og føler meg mer "snill" mot verden hvis jeg sparer opp og kjøper kvalitetsting som varer og som ikke blir umoderne eller går i stykker. Jeg håper alle kjøper mest mulig bærekraftig både i forhold til egen økonomi og i forhold til miljøet. Så syns jeg også det er merkelig at man så gjerne bruker 100.000 på en bil som taper seg i verdi, mens man får fnatt av å kjøpe en ordentlig seng som ivaretar rygg og nattesøvn (og ) . Mitt dyreste møbel er spisestuebordet; et Superelipse som jeg skal slite med til jeg dør(!) og Tempurseng. Endret 16. juli 2012 av Kosemose 9
Cata Skrevet 16. juli 2012 #20 Skrevet 16. juli 2012 Hvis man har penger til det så er det vel flott å kjøpe dyre møbler med god design og god holdbarhet istedenfor å klatte bort pengene på masse tral som man skifter ut ettersom motene svinger eller fordi kvaliteten eller designet ikke holder. Veldig enig med Kosemose i dette. Selv kjøper jeg ting fordi jeg liker dem, uavhengig av pris (inntil en viss grense iallfall). Men rent logisk er det da bedre for miljøet å kjøpe en dyr ting som man har i 20 år framfor å kjøpe 4 billige som byttes ut med 5 års mellomrom. På den annen side er det naturligvis bedre for sysselsettingen å kjøpe billige ting og kassere dem etter kortere tid. Det holder flere mennesker i arbeid . 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå