Silfen Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Jeg stilte dette spørmålet i en annen tråd, men det var bare en som evnet å svare. Dette gjelder overvektige mennesker. Dette gjelder ikke overvekt og fedme i seg selv. Her er hva jeg spurte om: Ok. Man er ikke vakker. Man er ikke stygg. Man er ikke ekkel. Man er ikke normal. Man er ikke sunn. Man ser ikke bra ut. (ord brukt om en person i en annen tråd og som generelt brukes om overvektige) Kan noen fortelle meg hvilke ord overvektige mennesker kan tillate seg å bruke om seg selv? Når man har et normalt/pent ansikt og en kropp som er overvektig, hva er beskrivelsen, når man stæsjer seg opp med fine klær og sko og sminker seg og styler håret? Kan man si til en overvektig person som har gjort sitt for å se ok ut, at denne er fin? Eller er det umulig at en overvektig person kan få komplimenter som går på utseendet, fordi folk ikke liker fett og en feit person kun er sin vekt og ingenting annet? Finnes det virkelig ingen vakre feite mennesker? Det snakkes jo om ansiktspene mennesker. Gjelder ikke dette overvektige? Som sagt så var det kun en person som svarte i den andre tråden og hun ville ikke sagt om en feit person som har stæsjet seg opp at denne er fin, hun ville beskrevet det med; en overvektig person som har pyntet seg. Er dette gjengs oppfatning av mennesker med flott hud, hår, sminke og klær som faller utenfor aksepterte tiltrekningsnormer? 1
Dragonfly84 Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Hæh? Det var mye rare meninger. Så klart kan overvektige personer være fine! 1
Silfen Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2012 Hæh? Det var mye rare meninger. Så klart kan overvektige personer være fine! Nei, de kan tydeligvis ikke det. Og siden jeg måtte stille spørsmålet to ganger i den andre tråden, uten særlig mye respons, så er jeg virkelig nysgjerrig på om det ikke går an å si til en feit person som har stil og jobber med utseendet "så fin du var i dag" eller ikke.
Gjest Pheel Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Såklart kan overvektige kvinner være flotte og pene. Kanskje veldig klisje, men utstråling har veldig mye å si for at en person oppfattes som pen i mine øyne. Vakre ansiktstrekk, pent hår, gode øyne, flott smil, pen hud, nese, osv. er også ting som gjør at en person oppfattes som attraktiv.
Inger88 Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Jeg sier "fine du va i dag" (fin du var i dag, blir litt rart på bokmål) til personer når jeg synes de er pent kledd osv uansett om de er overvektige eller ei. Folk kan også finne på å si det til meg(jeg er overvektig). Så ja, det går ann å se fin ut, selv om en er overvektig. 1
Frua Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Når man er overvektig så er det vanskelig å finne klær som sitter pent på kroppen. Det kan også være en utfordring å finne en god frisyre. Hvis man ikke vet hva man holder på med så kan resultatet bli mye værre enn for en med normal vekt. Når alt klaffer så synes jeg absolutt at en overvektig person kan være feiende flott!
Silfen Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 18. juli 2012 Og dere føler ikke at dere aksepterer og normaliserer fedmeproblemet om dere sier til en feit person en dag at hun eller han var fin i dag?
Gjest Vampen Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 Man kommer langt med en fin utstråling og å gjøre det beste ut av det man har.
Frua Skrevet 18. juli 2012 #9 Skrevet 18. juli 2012 Og dere føler ikke at dere aksepterer og normaliserer fedmeproblemet om dere sier til en feit person en dag at hun eller han var fin i dag? Det synes jeg absolutt ikke. Sier jeg det så mener jeg det.
Magnifique Skrevet 18. juli 2012 #10 Skrevet 18. juli 2012 Hei. Jeg synes det er noen interessante synspunkter du kommer med her. I dagens verden er tynne, pene mennesker idealet - I hvert fall innen media og tv. Kroppspresset er enormt. Jeg mener likevel det er fullt mulig å fortelle en overvektig person at han/hun er pen og flott. En ting er kroppen og utseende, men en annen ting er personlighet. Har en "feit" person et vakkert utseende og en fin personlighet, har jeg ingen problemer med å synes at han/hun er flott. Selvom jeg forstår hva du mener med at det (ifølge dagens ideal) er "umulig"/vanskelig å fortelle at en overvektig person er pen. Men det er noe hvert enkelt menneske må ta stilling til selv. Hva vi foretrekker er forskjellig.
Silfen Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 18. juli 2012 Det er faen meg godt å høre, unnskyld språket. Men jeg lurte på om verden var i ferd med å bli helt idiot. 2
SmallTalk Skrevet 18. juli 2012 #12 Skrevet 18. juli 2012 Jeg vet om et par overvektige jenter/damer som ser mildt sagt vanvittig bra ut, og hun ene vil jeg faktisk kategorisere som utrolig pen. Selvfølgelig kan man være pen selv om man er overvektig, men på lik linje med alle andre, så krever det gjerne litt innsats. Pent hår, pene negler, pen hud, fresh sminke og klær som passer til kroppen kan gjøre det mest utrolige for hvem som helst, nesten uavhengig av vekt.
Gjest Vampen Skrevet 18. juli 2012 #13 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Det er faen meg godt å høre, unnskyld språket. Men jeg lurte på om verden var i ferd med å bli helt idiot. Du er på KåGe darling. Endret 18. juli 2012 av Vampen 3
Silfen Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #14 Skrevet 18. juli 2012 Du er på KåGe darling. Haha, ja, så definitivt!
Lilac Skrevet 18. juli 2012 #15 Skrevet 18. juli 2012 Jeg ser skjeldent på vekta til en person egentlig, skjønner ikke hvorfor folk syns vekt har så mye å si for utseende.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 18. juli 2012 #16 Skrevet 18. juli 2012 Om man er fin eller ikke avhenger ikek så veldig mye av vekt. ER man fin så er man fin, uansett antall kilo. Mener det handler mer om utstråling, som noen nevner, og hvor mye "flid" man legger i sitt eget utseende, hva gjelder sminke, klær, hygiene...
Dragonfly84 Skrevet 18. juli 2012 #17 Skrevet 18. juli 2012 Nei, de kan tydeligvis ikke det. Og siden jeg måtte stille spørsmålet to ganger i den andre tråden, uten særlig mye respons, så er jeg virkelig nysgjerrig på om det ikke går an å si til en feit person som har stil og jobber med utseendet "så fin du var i dag" eller ikke. Jeg har både store og små venner, og jeg sier da til dem at de er fine når jeg syns det, uansett vekt... Og det med å normalisere fedmeproblemet ved å gi komplimenter syns jeg høres helt merkelig ut, de som er overvektige vet det da veldig godt selv, de trenger da ingen som u-normaliserer fedmeproblemet for dem. Noen overvektige vil gjøre noe med vekta, noen er fornøyd som de er... Noen ser faktisk bedre ut når de er litt større. Og de med mest selvtillit ser ofte best ut, uansett vekt 2
Myosotis Skrevet 18. juli 2012 #18 Skrevet 18. juli 2012 For en problemstilling! Helt klart at det finnes mange utrolig vakre, FINE overvektige mennesker. Kjenner mange som er så utrolig pene at jeg bare har lyst til å gjemme meg under en stol. Det er ikke alltid jeg får til å gi komplimenter til superfine mennesker sa, uansett om de er tykke eller tynne. Vet ikke hvorfor. Føles litt som om jeg bemerker det opplagte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå