Gå til innhold

Hjelp meg å utvide mitt ordforråd!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Føler at alle utrykkene jeg bruker er så oppbrukt!

Hvis en dag har vært bra sier jeg en av disse delene:

-Det var kjempekoselig

-Det var kjempehyggelig

-Det var herlig

Hvis jeg blir sjokkert over noe sier jeg:

-Det er sykt

-Det er sprøtt

-Det er psyko

Hjælp! Ønksker meg et mer varriert språk!

Kan dere smarte mennesker hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Les masse bøker og plukk opp ord og uttrykk derfra.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Hvis jeg f.eks. har sett en film som er noe uten om det vanlig merkelig sier jeg gjerne: "jøss, den filmen der var sprøere enn en havrekjeks" :kul:

Havrekjeksen er undervurdert spør du meg, kan sikkert brukes i mange sammenhenger bare man er kreativ... :wink:

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg utvider ordforrådet mitt ved å lese bøker.

Da lærer jeg ofte noe nytt.

Skrevet

Lærte noe nytt igår på personalmøte.. Eksisterer jeg? Ja, jeg tror det.. *pling pling* :-)

Gjest Embla s
Skrevet

Absolutt; les bøker og legg merke til ord og uttrykk hos andre!

(Torsdagsklubben hadde for øvrig en sak ang dette: Mette Marit og Haakons utstragte bruk av ordet VELDIG. Du er mao ikke alene :ler: )

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg har veldig få råd som ikke er gitt, men du er i det minste bevisst på problemet, og da er endel unnagjort. Ellers vil jeg foreslå at du leser så mye du klarer, helst norsk litteratur, ikke oversatt. Og hold deg unna blader som Se&Hør, Her&Nå osv, jeg får formelig utslett når jeg ser måten de radbrekker språket på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for mange fine svar!

Cluet er altså å lese bøker.. Skal seriøst prøve å lese mer bøker, etter å ha lest svarene deres.

Men.. problemet mitt er litt akutt. Kan ikke noen være så snill gi meg fem synonymer til: kjempekoselig, kjempehyggelig og herlig?

Og et siste spørsmål.. Her tenkt meg til biblioteket i morgen for å leie et par bøker. Men viktig for meg når jeg leser er at boken er sikkelig fengende!

Så, har dere noen tips til hvor jeg kan begynne?

Den beste boken jeg har lest hittil er "ikke uten min datter". Liker realistiske og spennende bøker..

Gjest Ethereal
Skrevet

Synonymer på stående fot er vanskelig; ord skal jo gjerne passe inn i en sammenheng. Du ville kanskje si en "herlig" middag, men ikke et "herlig dikt". Prøv å beskrive ting med flere ord, ikke nødvendigvis adjektiver.

Og ikke for å kritisere: "Ikke uten min datter" er en oversatt bok, og hvis jeg ikke husker helt feil, er den ikke særlig inspirerende på det språklige området.

Prøv å se om du finner bøker av Joanne Harris oversatt til norsk. Det er hun som har skrevet boka bak filmen "Sjokolade". Jeg har lest to, men på engelsk "Five Quarters of an Orange" og "Holy Fools".

Ellers kan det jo hende du liker Jostein Gaarder, Lars Saabye Christensen eller Jan Kjærstad?

Skrevet

- Les bøker

- Løs kryssord

- Sett opp synonymliste for de ordene du bruker mest, og integrer ett ord hver uke i vokabularet ditt :-)

Du er sikkert ikke like ille som kronprinsparet til å bruke ordet "veldig" :hoho:

Skrevet

Spørr bibliotekarene i morgen, det er jo derfor de er der!

Si at du vil lese noen gode bøker som samtidig gir deg bedre ordforråd, og du får helt sikkert noen gode tips.

Skrevet

Det er undelig. Tidligere brukte man "veldig" når noe skulle forsterkes. Nå heter det "utrolig" "sinnsykt" eller "hysterisk" Utrolig rart :sjenert:

Skrevet

Usedvanlig, rørende og fantastisk er jo er artige ord.... Ellers har vi vel strengt tatt ikke noen god "tradisjon" for å bruke adjektiv på norsk. Dette er vel egentlig noe som kommer fra engelsk/amerikansk språkbruk.

Skrevet

I steden for veldig: Uhorvelig morsomt, ufattelig... Hmm...

Skrevet
Usedvanlig' date=' rørende og fantastisk er jo er artige ord.... Ellers har vi vel strengt tatt ikke noen god "tradisjon" for å bruke adjektiv på norsk. Dette er vel egentlig noe som kommer fra engelsk/amerikansk språkbruk.[/quote']

LEO, var det særlig godt gjennomtenkt.?

Skrevet

AKUTTHJELP TIL TRÅDSTARTEREN GJEST

Her er fem kjappe og enkle om en fin dag:

Det har vært strålende/For en strålende dag dette har vært!

Det har vært en fortreffelig dag!

Det har vært en dag jeg sent vil glemme!

Dagen har vært helt snadder!

En uovertruffen dag!

Fem kjappe og enkle når du er sjokkert over noe:

Usedvanlig kortenkt!

Helt bak mål!

Jeg er stum av forbauselse!

Jeg er helt målløs- det går ikke an!

Verre enn svartedauen!

Hvordan kan noen i det hele tatt finne på noe slikt!

(Eh- det ble visst seks)

Skrevet

Hallooo. Språkundervisning på et debattforum er vel ganske tullete.

Lær deg forskjellen på DA-NÅR DE-DEM HAN-HAM HUN-HENNE ENDA-ENNÅ, og kjøp en bok av Kaare Willock. Han kan språk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...