Nivida Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Vi skal bygge nytt hus, og er for tiden i planleggingsfasen. Vi ønsker å bygge et så praktisk hus som mulig, og ønsker derfor hjelp av dere som har bygget/bor i et hus med praktiske eller upraktiske løsninger. Hva angrer du på at du ikke gjorde når du bygde? Hva ergrer du deg over som du gjerne kunne vært foruten? Hvilke superpraktiske løsninger er du sjeleglad for å ha valgt? Rop ut!
fruBeist Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Nå bor jeg i et leid hus som begynner å bli 90 år gammelt smart, så det blir kanskje litt på siden av det du spør etter. Men la gå. Upraktisk: Det er ikke håndvask på do! Bad og kjøkken er så små at man må ut av rommet for å tenke seg om. Vaskekjelleren har en fryktelig bratt trapp. Praktisk: Vi har et lite spisskammer, med plass til en liten fryser, hermetikk, tørrvarer og litt større kjøkkenutstyr som ikke er i ukentlig bruk. Et romslig innebygd skap på kjøkkenet. En liten bod i forbindelse med spisestua der det er plass til støvsuger, mopper, lyspærer og lignende. Innebygd bod i yttergangen med plass til noen kofferter, sekker, ytterklær og sko som sjelden er i bruk. Liten innebygd garderobekrok i innergangen med hattehylle og plass til å henge yttertøy som er oftere i bruk. Walk in closet! Lykke til med husbyggingen
Naos Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Jeg kunne tenke meg klessjakt til vaskerom. Bad i samme etasje som soverom, er ikke noe særlig å gå trøtt i trapper for å gå på do på natta. Jeg elsker en innredet garderobe i tilknytning til gangen, som er et gammelt soverom vi har gjort om. Der er det plass til jakker, sko, vaskeartikler, strykebrett, ladere, osv. Jeg er også glad for at vi har kran og såpedispenser med føler på badet, så du slipper å være nær med våte hender. Glad for håndkletørker også, faktisk. Og så har vi laget treningsrom, det er deilig og i mye bruk!
Ada123 Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Vi holder på å pusse opp vårt hus så vi har ikke så mye praktisk enda, men foreløbig har vi - treningsrom (digg for meg som hater å trene på studio!) - toalett/bad i begge etasjene + et vaskerom i kjeller (ikke i bruk) som vi kan bygge om som toalett der dersom vi ønsker å leie ut kjelleren. - 4 store soverom, 2 av dem er med hvert sitt "walk-in-closet" - god plass på kjøkkenet, masse skap! et must.. . - et lite walk in closet i forbindelse med gangen også, brukes egentlig til rot da, men èn vakker dag...
Nivida Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2012 Takk for mange flotte tips! Kom gjerne med anbefaling av romplassering (f.eks vaskerom i nærheten bad/soverom/kjøkken) også
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 praktisk: walk in closet bad med badekar og toalett tilhørende soverommet. toalett i yttergangen(veldig greit når man har barn som er ute å leker å bare må inn for å gå på do). har egen utgangs dør i vaskerommet. kjempe kjekt når barna har våte eller skitne klær på seg. upraktisk: på et av soverommene må man gå gjennom et annet soverom for å komme seg inn eller ut. Anonym poster: 88ba6a9615ade3b51256b03bda957ed2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #7 Skrevet 20. juli 2012 Takk for mange flotte tips! Kom gjerne med anbefaling av romplassering (f.eks vaskerom i nærheten bad/soverom/kjøkken) også Vurder å tilrettelegge for ombygning for separat utleiedel, om det ikke allerede er planlagt! Anonym poster: 68b1153faf83f2ac4ad0d855877559f6
Nerdemamma Skrevet 20. juli 2012 #8 Skrevet 20. juli 2012 Praktisk: -Liten bod tilknyttet hvert soverom. -Dør til et bad rett ved inngangspartiet, så om man har vært ute og jobbet, slipper man å traske gjennom halve huset for å komme til do/dusj. -Kjellerstue eller loftstue for barna når de har besøk eller skal spille TV spill. -Mulighet til å komme rett inn i huset via garasje hvis man har det. -Benk på vaskerommet til å brette tøy i. Upraktisk: -Bratt trapp. -Bare en TV stue. -Bod for kjøkken i en annen etasje. -Smale soverom.
Gjest hedgepig Skrevet 20. juli 2012 #9 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Jeg ønsker meg vaskerom med garderobeløsning, i nærheten av hovedbad og soverommene. Skjønner ikke vitsen med å oppbevare klær på soverom;) Endret 20. juli 2012 av hedgepig
Ryvre Skrevet 20. juli 2012 #10 Skrevet 20. juli 2012 Jeg savner vaskerom med egen utgangsdør!! Hadde det før og det var så deilig å kunne gå inn der når man er sølete og spyle av seg skitt og bare spyle gulvet etterpå. Eller tørke av hundene der. Så slipper man all skitten i gangen. Der var det også en lang benk slik at jeg kunne sortere/brette klær ved benken. Så det er upraktisk med denne leiligheten at jeg ikke har den muligheten lengre. Andre upraktiske ting... Baderommet er rett ved utgansdøren...superflaut om en av oss har vært dårlige i magen og det stinker på doen og det kommer folk på besøk. Eller om jeg sitter på do og det går folk ut og inn døra...selv om jeg har lukket baderomsdøra så føler jeg likevel at jeg ikke har privatliv. Meget praktisk er en dyp kjøkkenbenk. Fantastisk, utrolig deilig. Kjøkkenbenken er 90cm dyp som gjør at jeg har godt med plass til oppbevaring av utstyr og diverse som brødrister, oljer osv og i tillegg ha plass til å bruke benken uten å måtte flytte på noe. Dette anbefales om man har muligheten til det
Malum Skrevet 20. juli 2012 #11 Skrevet 20. juli 2012 (endret) Vi bygde nytt hus for fem år siden, og det vi er mest fornøyd med er: Foreldresoverom i første og barnerommene i andre etasje Bad i begge etasjer Badet i første er relativt lite, og lett å holde i orden, ligger i tilknytning til inngangen, og fungerer som gjestetoalett Åpent mellom kjøkken og stue, men utformet slik at kjøkkeninnrednningen ikke kan ses fra stuen pga en vegg Egen utgang fra vaskerom Tv-stue i andre etasje Vannbåren gulvvarme med bergvarme (utrolig behagelig, og veldig strømbrsparende) Dusjdører som kan svinges innover på det lille badet - sparer masse plass! Utvendige persienner. Stenger varmen ute bedre enn innvendige, eller f.eks markiser ikke så fornøyd med: For liten bodplass. For lite vaskerom (5m2. Vaskerom kan aldri bli for store...) Upraktisk at døra fra vaskerommet går ut til gårdsplassen, og ikke hagen, hvor den eneste naturlige plassen for tørkestativ er Angrer på at vi ikke la gulvvarme i tv-stua i andre etasje, og f.eks radiatorer i soverommene. Har i utgangspunktet ingen varme oppe, og det ble for kaldt. Teit plassering av balkong i andre etasje, som hindrer mulighet fr å sette opp terrassemarkise på terrassen under. Kunne vært greit å ha skjerming for sol eller regn når man sitter ute, liksom... For lite foreldresoverom = for dårlig plass til garderobeskap. Endret 20. juli 2012 av Bodillen
Gjest loren Skrevet 20. juli 2012 #12 Skrevet 20. juli 2012 Jeg leier og har bad innafor soverommet.. Helt grusomt å føle at soverommet er et gjennomgangsrom =\ Ellers ville jeg hatt vaskerom med egen inngang og toalett i tilknytning til det rommet. Og et par store gode boder med logiske løsninger :-)
appelsinjuice Skrevet 20. juli 2012 #13 Skrevet 20. juli 2012 Kjøkkenet kan aldri bli for stort. Det blir ofte samlingspunktet, og det er deilig å kunne lage mat med mannen uten å være i veien for hverandre hele tiden. Vi har to vasker der også, slik at vi begge kan skylle av skitne fjøler osv. samtidig, uten å irritere oss over at den andre står i veien. Genialt! Vi lager ofte mat sammen mens vi koser oss med et glass vin. Bad rett utenfor eller i tilknytning til soverommet. Digg å kunne gå på do om natten uten å gå ned trapper.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2012 #14 Skrevet 20. juli 2012 Ikke ha foreldresoverom vegg i vegg på barnerom. Greit å kunne kose seg uten at barn får det med seg. Anonym poster: 4d662ec66788dee38c6f46da22cb8e18
Sunshower Skrevet 20. juli 2012 #15 Skrevet 20. juli 2012 Vi har et lite spisskammer, med plass til en liten fryser, hermetikk, tørrvarer og litt større kjøkkenutstyr som ikke er i ukentlig bruk. En liten bod i forbindelse med spisestua der det er plass til støvsuger, mopper, lyspærer og lignende. Innebygd bod i yttergangen med plass til noen kofferter, sekker, ytterklær og sko som sjelden er i bruk. Dette har vi også, og det er veldig kjekt! Gjestetoalett i stueområdet er noe jeg savner hos oss. Altså et lite rom med bare toalett og vask der det ikke er så mange "private" ting. Tenk gjennom plassering av trapp, er ikke fornøyd slik den står hos oss. Vindfang er også veldig kjekt!
Nivida Skrevet 21. juli 2012 Forfatter #16 Skrevet 21. juli 2012 Mange herlige tips, dere! Her noteres det
Ryvre Skrevet 21. juli 2012 #17 Skrevet 21. juli 2012 Kom på en ting til som et praktisk Skuffer! Kjøkkenskap nede er utrolig tungvindt og ting blir bare skyvd bakover og glemt. Mye bedre, ikke minst for ryggen, er å ha store skuffer nede til gryter, kjøkkenutstyr osv. Har man mulighet så burde man også ha en støvsugerlist langs gulvet aå når det smuler og søles så kan det bare sopes inn i denne "listen" og det er sjeldent man trenger å tømme beholderen
Gjest Mildrid Skrevet 21. juli 2012 #18 Skrevet 21. juli 2012 Kjenner noen som har en dør fra badet og rett inn på vaskerommet, det synes jeg var utrolig praktisk. De har et lite vaskerom, med plass til akkurat det du trenger, men noe så kjekt da som å bare hive de skitne klærne rett inn.
Gjest Sophie Magdalene Skrevet 21. juli 2012 #19 Skrevet 21. juli 2012 Praktisk: Lett adgang til vaskeromTette igjen trappetrinnene og lage stort kott under (får inn utrolig mye her)Vannkraner på utsiden av huset - både framsiden og baksidenRainshower-dusj (har man først prøvd det ....)Walk-in closetMasse skyvedørsgarderoberStekeovn i høyskapUtgang fra kjøkken til uteplassenStor terrasseSkikkelig solskjermingUtvendig stikk-kontakt på terrassen (for vaffelsteking ol)Gjerde rundt eiendommenTerrassemarkiser (kan brukes som parasoll - to fluer i et smekk)Veranda i 2. etasjeMest mulig skjulte ledninger Har bygd så mange ganger nå at jeg har ingen upraktiske løsninger
Frk Midnattsol Skrevet 21. juli 2012 #20 Skrevet 21. juli 2012 En annen ting som kan være ganske smart hvis dere ikke allerede har bestilt kjøkkenet, er å ha oppvaskmaskinen i "normalhøyde".... Mye lettere å ta både inn og ut når man slipper å bøye seg hele tiden Man kan f, eks ha en "roteskuffe" eller noe slikt under, for å plassere den i vanlig benkehøyde vil nok bli for høyt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå