Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å pusse opp kjøkkenet og har kjøpt nye hvitevarer.

Mener at "mannen på Elkjøp" sa at man ikke burde åpne oppvaskmaskinen med en gang den var ferdig, for å spare benkeplata for det meste av dampen (han sa at døra gjerne kunne være igjen ca 20 min). Stemmer dette eller er det bare å åpne døra med en gang?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo logisk ut må jeg innrømme..

Skrevet (endret)

Hvis du monterer en fuktsperre på undersiden av benken, så vil den ta av for dampen som kommer ut. Fuktsperren er bare en plastbit som limes på benken. Ikea har:

http://www.ikea.com/...ducts/04375085/

Så kommer det også litt an på hva slags benkeplate du skal ha, hvor mye den tåler av fukt. Uansett så ville jeg faktisk ikke tenkt så mye på det siden det meste vil tørke godt opp mellom hver gang du åpner maskinen. Jeg regner med at du ikke står klar og åpner døra med én gang maskinen piper, heller ikke at du kjører maskinen så mange ganger i døgnet at det ikke rekker å tørke. :)

Forresten, vi har en laminatplate fra Ikea som attpåtil har en skade akkurat over oppvaskmaskinen, men det er ikke antydning til fuktskade pga oppvaskmaskinen. Og vi har ikke fuktsperre.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Høres jo logisk ut må jeg innrømme..

Synes jeg å :jepp:

Det stemmer nok sikkert.

Da skal jeg begynne med det jeg å, det har jef faktisk aldri tenkt over.

Skrevet (endret)

Min piper noen par ganger når den er ferdig og jeg antar det er trygt å åpne den da.

Og den pleier å ha stått stille i en stund før pipelyden kommer.

Endret av -Leon-
Skrevet

Problemet vi hadde med oppvaskmaskinen vi hadde før var at det dannet seg kondens. Så om vi satt på maskinen før vi dro på helgetur så luktet det pjuk av alt i maskinen. Nå har vi kjøpt maskin som åpner seg når den er ferdig. Har ikke sett noen vabler i benkeplaten enda, men det er ikke mer enn 8 mnd siden vi satt den inn.

Skrevet

Vi har benkeplate i heltre, og vi kunne nok med fordel hatt fuktsperre, ja... Vi pleier å vente en stund før vi åpner maskina nettopp av den grunn, men da blir ikke tingene like tørre som hvis vi åpner den med en gang. Neste gang jeg kjøper oppvaskmaskin skal jeg ha Asko, slik at jeg slipper unna dette problemet!

Skrevet

Jeg har fuktsperre og åpner maskinen med en gang den er ferdig.

:heks:

Gjest hedgepig
Skrevet

Vi har laminert benkeplate (marbodal) og vi åpner når maskina piper. Har ikke fått skade på benkeplaten.

AnonymBruker
Skrevet

Et tullete råd å vente. Piper maskinen etter vask så er den ferdig og skal taes ut. Fuktsperren skal hindre fuktskade i benkeplate. Det vil uansett ikke ha noe problem om du kjører maskinen maks 1-2 ganger i uka. Alt rekker å tørke uansett.

Det som derimot kan bli et verre problem om du gjør det til en vane å la oppvasken stå i maskinen lenge etter ferdig vask er luktproblem.

70-80 grader er ikke nok til å drepe alle bakterier. Så etter hver vask vil det fortsatt være igjen bakterier som senere avgir lukt. Og jo mer fukt (bakterier elsker fukt) som du holder innestengt til det er avkjølt jo mer problem med lukt i maskinen vil du da få etterhvert. Ofte kan du faktisk etter en tids bruk kjenne lukt av den "rene" oppvasken.

Åpner du derimot døra umiddelbart og lar den stå åpen til det er tørt inne i maskinen har du redusert luktproblemet ganske mye. Bakterier elsker som sagt fukt.

Det samme gjelder jo også for vaskemaskin for klær. Den skal ALLTID stå åpen. Naturligvis fordi den kjøres mye oftere.

Anonym poster: 4d7f07b0fb83feedbcbdedae1dc7b650

Skrevet

Har fuktsperre og åpner som regel maskinen straks vasken er ferdig. Har ingen skader på benkeplata så langt og har hatt maskinen i 8 år eller deromkring.

Lar også maskinen stå åpen ganske lenge etter jeg har brukt den, og har ikke antydning til vond lukt en gang.

*bakteriene hater meg nok* :sinnatagg:

Skrevet

... Det vil uansett ikke ha noe problem om du kjører maskinen maks 1-2 ganger i uka. Alt rekker å tørke uansett....

Anonym poster: 4d7f07b0fb83feedbcbdedae1dc7b650

Heh, 1-2 ganger i døgnet er vel mer riktig når det gjelder barnefamilier i hvertfall.

• Liker 1
Gjest gjest17
Skrevet

Kjører maskinen daglig og åpner den når den piper. Lar stort sett døra stå åpen en stund før jeg tar ut. Har ikke sett noe til fuktskader. Selvfølgelig går det også på hvilken benkeplate man har. Men lar du oppvasken stå lengre perioder i maskinen etter den er ferdig ber du om luktproblemer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kjøkkenselger og har følgende anbefaling:

Om du vil åpne døra med en gang maskinen er ferdig, bør du åpne den helt opp. Da kommer all dampen ut med en gang, og du slipper den langvarige dampen som siver ut. Langvarig damputslipp er ikke mest skadelig for benkeplata, som kan ha fuktsperre eller være i et materiale som tåler fukt, men for fronter/skrog på naboskapene til oppvaskmaskinen.

Utover dette er det en fordel å la maskinen være igjen en stund etter at den er ferdig, da oppvasken ofte tørker bedre i varmen som er igjen inni maskinen. Vær også obs på at mange oppvaskmaskiner kommer med ulike innstillinger for tørkeprogram, og de er ikke innstilt på best mulig tørking fra fabrikk. Dette kan du sjekke i bruksanvisningen.

Anonym poster: 1bd1cbd92b712b8f12530d04b99a1d5e

Skrevet

Som AB skriver: Ikke vent lenge med å åpne døra, men som det står i bruksanvisningen på mange oppvaskmaskiner: Åpne den helt opp med en gang så ikke all dampen går rett i benken over.

• 2 år senere...
Skrevet (endret)

Dette fant jeg i en bruksanvisning som jeg fant på nettet. Syntes dette passet godt inn her 😉 Selv om denne diskusjonen er fra 2012 så kan det jo hende at noen alikevel kan få bruk for denne infoen om dette temaet/spørsmålet.. 😄

Programslutt:

Åpne døren på gløtt, for å se om programmet er ferdig.

Når "0" vises i tidsdisplayet, er programmet slutt.

Så lenge programmets kontrollampe fortsatt blinker, er ikke programmet slutt. Lukk døren, slik at programmet kan gjøre seg ferdig.

Nå kan du åpne oppvaskmaskinen og ta ut serviset.

For å unngå skader på ømfintlige benkeplatekanter pga. vanndamp, skal døren enten åpnes helt (absolutt ikke på gløtt) eller være lukket inntil du skal ta ut serviset.

Etterprogramslutt:

Skru av oppvaskmaskinen.

Oppvaskmaskinen bruker strøm hvis du ikke har skrudd den av.

Skru for sikkerhets skyld igjen vannkranen hvis oppvaskmaskinen skal stå uten tilsyn i lengre tid, f.eks. i ferien.

Uttaking av servise:

Varmt servise er ømfintlig for støt! La det derfor avkjøles i maskinen til det er lett å ta i.

Hvis du åpner døren helt etter at du har skrudd av maskinen, blir serviset avkjølt raskere.

✌😉😆

Endret av Kvinne 82 modell
AnonymBruker
Skrevet

Når maskinen åpnes før den har blitt kald strømmer masse damp/fukt ut i rommet.fukten vil slå seg ned på kalde flate og øke luftfuktigheten i rommet mye. Ved passivhus eller andre hus med dårlig ventilasjon vil dette kunne medføre inneklimaproblemer. Økt luftfuktighet gir økt vekst av midd, muggsopp og bakterievekst innendørs. Derfor skal man heller ikke tørke klær i andre rom enn våtrom med god utlufting.

Her åpnes maskina når den er nesten kald utenpå kjøkkenfronten.

Anonymous poster hash: b7b8e...b4b

AnonymBruker
Skrevet

Vår maskin åpner seg automatisk når den er ferdig. Har ikke sett noe til fuktproblemer...

Anonymous poster hash: 1fc9f...099

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...