Tropic Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Hei, Ser på reiser til Sør-Afrika neste sommer, men lurer litt på det er trygt å reise dit? Noen som har vært der? Hvordan var det? Hva gjorde dere?
Silfen Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Jepp. Vært i Cape Town. Vi dro off season, altså norsk sommer. Det var mye som var stengt, som fornøyelsesparker og slike steder (jeg reiste med barn). Det var heller ikke varmt. Bukse og t-skjortevær på de varmeste dagene, så det er jo ikke bading og sånt man drar for. Det føltes ikke utrygt i CT iallfall. Vi tok drosjer overalt, brukte ikke buss, for det var vi advart mot. Fant er fin drosjesjåfør som jeg fikk nummeret til, så etter hvert brukte vi bare han. Vi dro ikke så mye rundt omkring utenfor byen, men det var mye å se i byen også, som akvariet, Table mountain, marked etc.
addict Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Hei, Ser på reiser til Sør-Afrika neste sommer, men lurer litt på det er trygt å reise dit? Noen som har vært der? Hvordan var det? Hva gjorde dere? Så lenge du tar forhåndsregler så er det i og for seg trygt. Ikke gå noen plasser, og ta kun taxi som bestilles av hotellet/BB dere sover hos. Vi fikk et nummer og en "fast" sjåfør. Skal du til Cape Town? Det er vinter der nå, ca som norsk sommer. Vi var uheldige og fikk temp nede i 5 grader. Om du sier litt mer spesifikt hvor du skal så kan jeg svare bedre, jeg har vært i Cape Town, kjørt Garden Route til Port Elizabeth og kjørt til Durban og vært der en stund. Vi har familie der
CathFoto Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Sør-Afrika er som de aller fleste andre land, trygt om du tar fornuftige forhåndsregler. Det er mye kriminalitet i Sør-Afrika, men mesteparten er i townshiper og innbrudd og er rammer i stor grad lokalbefolkningen. Utover noe lommetyveri/ran som man kan oppleve i alle storbyer er lite kriminalitet rettet mot turister. Turistindustrien i Sør-Afrika er enorm, så de er avhengig av godt rykte og trygge forhold for turistene. Jeg har vært i Sør-Afrika tre ganger før, og skal i år på min fjerde tur. Det er virkelig et av mine favorittland, og det er så mye å finne på at det tar lang tid å bli lei. Jeg er uenig med addict når det gjelder å gå, men det kommer veldig an på hvor man er. I Johannesburg har vi alltid fått råd om å ikke gå rundt i gatene, og derfor gjorde vi heller ikke det. Cape Town derimot, spesielt sentrum og turistområdene som Long Street og Waterfront er helt trygt å gå rundt i. Men nok en gang, som alle andre storbyer så ville jeg ikke gått rundt med store verdier lett synlig. Selv på kvelden er ikke de fleste turistområdene/sentrum spesielt skummelt, men en taxi koster omtrent ingenting så man kan like gjerne ta det om man er engstelig. De fleste hoteller bruker faste sjåfører, men det er lett å få en taxi på f.eks Waterfront eller Long Street også, men da tar de ofte litt ekstra betalt. Kjøre bør man derimot ikke gjøre etter det har blitt mørkt pga at dyr og ofte fulle mennesker kan oppholde seg i og ved veien, og spesielt ute på landet kan det mangle lys. Ellers skal man aldri ha verdisaker synlig i bilen, og kjøre med dørene låst. Veiene er som regel langt bedre enn i Norge, så å leie bil anbefales på det sterkeste. Vår norske sommer er deres vinter, og da er det perfekt vær for safari. Det er tørt og lite vegetasjon, så man ser mange dyr. I Kruger kan man kjøre selv, og fra camp til camp, men det lønner seg å bestille overnatting i Kruger på forhånd da dette ofte fort blir fullt, selv i lavsesong. Om budsjettet ditt tillater det så ville jeg bestilt safari på en av de private reservatene ved Kruger, overnatting og maten der er veldig fancy, men det beste er at man har med guide og sporer på safari og man kjører i åpen bil og utenfor veiene, det gjør at man kommer mye nærmere dyrene. Overnattingen blir dyrere, men all mat (ofte drikke)og safari er inkludert i prisene. Steder som Thornybush, Timbavati og Sabi Sands anbefales. - Port Elizabeth er fint utgangspunkt for Garden Route, surfing og Addo Elephant Park. - Durban har fine strender og god sjømat, i "nærheten"finner man også St.Lucia og Hluhluwe nasjonalpark. - Stellenbosch er vinregionen hvor du kan dra på billig vinsmaking og finner restauranter i verdensklasse. - Johannesburg er godt utgangspunkt for Kruger (5t i bil), Apartheid museum og Soweto. - Hermanus kan man se hvaler når det er sesong for det. - Kimberly har verdens største hull etter diamantgruvene. - Springbok er kjent for blomstene sine når det er sesong for det. - Kgalagadi nasjonalpark går over tre land og er ørkensafari. Så har vi Cape Town da, min favorittby: - Utgangspunkt for turer til både Stellenbosch og Hermanus. - Hundrevis av fantastiske restauranter. - Robben Island (Der Nelson Mandela sonet mesteparten av straffen sin) - Table Mountain hvor du kan gå eller ta kabelvogn opp, og kabelvogn eller rappellere ned. - Waterfront for designshopping og turistrestauranter. - Long Street for festing og andre restauranter. - Green Market Square for marked og koselige cafeer. - De Waterkant som er en avslappet, men hipp bydel med koselige hoteller og restauranter. - Surfing. - Dykke med haier. - Se på selene ved Waterfront. - Akvariet. - Spaet på Westin Gran Hotel som har boblebad med utsikt over byen. - Tur til Cape Point, med stopp på Boulders Beach for å se på pingvinene og kapp det gode håp. - Kirstenbosch botaniske hage for de som liker slikt. - Guidet tur til township. - Barene på Clifton. - Superfine strender, men altfor kaldt å bade, særlig juni/juli/august. - Båtturer i havnen. Som addict sier så ka du være uheldig å få lave temperaturer i Cape Town, men som regel er vinteren der som en helt ok sommerdag i Norge med temperaturer mellom 15-20 grader, men det blåser endel. I Kruger-området er det ikke uvanlig at det temperaturen er 25 grader på samme tid. Sør-Afrika er også et godt utagangspunkt for å reise til andre afrikanske land 2
CathFoto Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 som Namibia, Botswana, Zambia, Zimbabwe og Mosambique. Og i og med det er veldig mange hvite sørafrikanere så stikker man seg ikke like mye ut som man gjør i endel andre land. De fleste sørafrikanere er veldig opptatt av å promotere landet sitt, og vil kvitte seg med stemplet som utrygt derfor vil de aller fleste man møter være veldig imøtekommende og hjelpsomme. Det betyr ikke at man ikke skal ta vanlige forhåndsregler, men man trenger ikke gå rundt å være redd hele tiden. Det er det ingen grunn til.
Gjest "gjest" Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Cape Town var kjempeherlig. Det eneste "skumle" jeg traff på var noen gutter på sykler som ville bomme sigaretter.
Tropic Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 19. juli 2012 Tusen takk alle sammen, vet ikke mer om nøyaktig når neste år, kanskje først neste vinter, og vet heller ikke hvor enda. Men nå er jeg litt tryggere på at det er trygt! CathFoto: Wow, Du oppklarte mye jeg lurte på, tusen takk! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå