Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har tatt årsenhet i pedagogikk i enten UiA, HiTelemark eller andre plasser i norge som vil være så snille å fortelle litt om studiet?=))

Vanskelighetsgrad, kjedelig etc og hva man kan bruke det året til?

Anonym poster: c8737982a00a5c834ce4ae7ac3650deb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du ikke bruke til noe, med mindre du har noe annet fra før eller planlegger å ta noe mer. Årsenhet i ped + bachelor i biologi = lærer i vgs f.eks

Anonym poster: dae8d01aebc42292e1f9a70e319c8564

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du ikke bruke til noe, med mindre du har noe annet fra før eller planlegger å ta noe mer. Årsenhet i ped + bachelor i biologi = lærer i vgs f.eks

Anonym poster: dae8d01aebc42292e1f9a70e319c8564

Dette stemmer ikke!

Årsenhet i ped er noe helt annet enn PPU, som er den ped'en du må ha i tillegg til en bachelor hvis du skal bli lærer.

Årsenhet i ped kan du bruke inni en bachelor i noe humaniora, eller som del av en mastergrad i ped f.eks. Men du får ikke lærerjobb på det.

Anonym poster: 2bd50049d50eb65d7c65ab62f5837533

Skrevet

Dette stemmer ikke!

Årsenhet i ped er noe helt annet enn PPU, som er den ped'en du må ha i tillegg til en bachelor hvis du skal bli lærer.

Årsenhet i ped kan du bruke inni en bachelor i noe humaniora, eller som del av en mastergrad i ped f.eks. Men du får ikke lærerjobb på det.

Anonym poster: 2bd50049d50eb65d7c65ab62f5837533

Jo, det stemmer fint det. Med en bachelor i f.eks biologi kan du fint være lærer i vgs uten verken PPU eller eller årsenhet i ped. Årsenheten i ped gir deg allikevel et fortrinn i ansettelsen.

Er så lei av at alle skal ha en eller annen mening om ALT, når folk kommer med råd og svar til TSere. De får jo aldri noe godt svar, og går ut mer forvirra enn de kom inn.

Årsenhet i ped + bachelor i noe relevant = kvalifisert til å søke som lærer i vgs eller undervise på høyskole/universitet. Alltid kjekt med en årsenhet i ped :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt interkulturell kommunikasjon ...Hva egner seg best da, Pedagogikk eller PPU?://////

Skrevet

PPU egner seg best

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det stemmer fint det. Med en bachelor i f.eks biologi kan du fint være lærer i vgs uten verken PPU eller eller årsenhet i ped. Årsenheten i ped gir deg allikevel et fortrinn i ansettelsen.

Er så lei av at alle skal ha en eller annen mening om ALT, når folk kommer med råd og svar til TSere. De får jo aldri noe godt svar, og går ut mer forvirra enn de kom inn.

Årsenhet i ped + bachelor i noe relevant = kvalifisert til å søke som lærer i vgs eller undervise på høyskole/universitet. Alltid kjekt med en årsenhet i ped :)

Nei. For det første så er det ikke lov å ansette noen i fast stilling (undervisningsstilling) i skolen uten at de har undervisningskompetanse (altså PPU, lærerutdanning osv. ). (se kap. 10 i opplæringslova) Årsenhet (eller bachelor,master) i pedagogikk gir ikke undervisningskompetanse.

Til TS: En årsenhet i seg selv har ikke så stor verdi (det gjelder jo de aller fleste årsenheter). Du kan velge å sette den sammen til en bachelor, evt. putte fagene fra pedagogikken inn i en annen bachelor innen samfunnsvitenskapelige fag, f.eks psykologi.

Selv har jeg bachelor+master i pedagogikk, så jeg synes selfølgelig at dette er et interesant fag :) Vanskelighetsgrad synes jeg blir vanskelig å si noe om, det er jo individuellt. Noe emner er vanskeligere enn andre, noen er kjekkere enn andre. Alt i alt kan man si at det er et lesefag, men mye av teorien kan jo man relatere til praksis :)

Hvis du ønsker å bli lærer i skolen bør du ta lærerutdanning eller PPU. Men en årsenhet i ped. vil absolutt være en fordel om du er lærerutdannet :)

Anonym poster: 5ff3959355d3fde695a7a5a5375c1027

Skrevet

Hvis du ønsker å bli lærer i skolen bør du ta lærerutdanning eller PPU. Men en årsenhet i ped. vil absolutt være en fordel om du er lærerutdannet :)

Her er vi helt enige.

Jeg skulle ønske alle "kompetente", som deg, kunne tone ned den brautende kunnskapen litt. TS vil vite om pedagogikken hans kan brukes til noe. Så jeg skal gjenta svaret så det ikke foreligger noen tvil.. TS, Du KAN undervise i VGS med en bachelorgrad eller fagbrev. En årsenhet i pedagogikk vil hjelpe deg i ansettelsesprosessen. La ingen fortelle deg noe annet. Ikke-PPU-utdannede har som nevnt ikke anledning til å få FAST STILLING, som den lærde understreker. Dog er halvparten av lærere i VGS ansatt på vikariater, da det er lav bemanningsgrad i undervisningspersonell på vgs-nivå.

Din årsenhet i pedagogikk er kjempenyttig når du skal videre ut i arbeidslivet, og den vil alltid telle som det ekstra lille positive. Det er tull at det eneste den duger til er å bygge videre på mer pedagogikk.

AnonymBruker
Skrevet

Her er vi helt enige.

Jeg skulle ønske alle "kompetente", som deg, kunne tone ned den brautende kunnskapen litt. TS vil vite om pedagogikken hans kan brukes til noe. Så jeg skal gjenta svaret så det ikke foreligger noen tvil.. TS, Du KAN undervise i VGS med en bachelorgrad eller fagbrev. En årsenhet i pedagogikk vil hjelpe deg i ansettelsesprosessen. La ingen fortelle deg noe annet. Ikke-PPU-utdannede har som nevnt ikke anledning til å få FAST STILLING, som den lærde understreker. Dog er halvparten av lærere i VGS ansatt på vikariater, da det er lav bemanningsgrad i undervisningspersonell på vgs-nivå.

Din årsenhet i pedagogikk er kjempenyttig når du skal videre ut i arbeidslivet, og den vil alltid telle som det ekstra lille positive. Det er tull at det eneste den duger til er å bygge videre på mer pedagogikk.

Om det er noen som er brautende og "kompetent" her, så er det deg. Oppretter bruker med navnet GSK guru og presterer å komme med feilinformasjon flere ganger. Greit å ikke kaste stein når man sitter i glasshus, just sayin.

(er rett det du skrev NÅ, men kanskje greit å nevne at man ikke kan få fast stilling når man oppfordrer til bachelor i "noe" + årsenhet i ped...)

Anonym poster: 9ad2c88262d7308fc37397f54e60cf80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er vi helt enige.

Beklager, da har jeg misforstått deg. Selfølgelig vil du ha et fortrinn som vikar i skolen om du har studert pedagogikk.

Men hvis TS satser på å jobbe med undervisning i skolen så vil nok lærerutdanning eller ppu være det beste. Man vil jo ha mye større fordeler med fast stilling.

Skrevet

Om det er noen som er brautende og "kompetent" her, så er det deg. Oppretter bruker med navnet GSK guru og presterer å komme med feilinformasjon flere ganger. Greit å ikke kaste stein når man sitter i glasshus, just sayin.

(er rett det du skrev NÅ, men kanskje greit å nevne at man ikke kan få fast stilling når man oppfordrer til bachelor i "noe" + årsenhet i ped...)

Anonym poster: 9ad2c88262d7308fc37397f54e60cf80

Brukeren opprettet jeg fordi det er mange ungdommer som sliter med å forstå regelvalsen mot GSK når man ikke har tatt VGS på ordinær måte, og som jeg kanskje kunne bidra med å hjelpe. At det til stadig dukker opp en eller annen "anonym bruker" som har en helt annen mening om hvordan regelverket skal tolkes er frustrerende. Ikke minst for TS.

At det sitter en eller annen 22åring og googler som en gal, gnir seg i hendene, og poster anonymt, syns jeg er forstyrrende når man prøver å gi gode svar (gjelder ikke denne tråden altså) innen et fagfelt man har jobbet med i mange år.

AnonymBruker
Skrevet

Men med min interkulturell kommunikasjon bachelor og pedagogikk årsenhet,..Hva slags mulige jobber kan jeg få?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...