Cowgirl22 Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Hei! Vi flytter inn i nytt hus om kort tid. På kjøkkenet har vi hvitlasert eikeparkett og grå eikelaminat på benkeplater. Samboer har et relativt fint spisebord i Eik som skal inn her. Problemet er at Eikebordet er mye gulere enn resten av interiøret. Syns det blir for dumt å kaste et ellers fint bord bare pga at det ikke passer inn. Lurte derfor på å pusse det ned, beise for å så lakke. Er det noen som har erfaringer med dette og vet hvilke produkter jeg kan bruke? Har sett på ineriørbeisen til jotun. Hvilken lakk kan jeg bruke over dette? Bordet kommer til å bli mye brukt så det må ha en lakk som tåler det meste. Har søkt litt på diverse forum, også her.. Føler ikke jeg finner noe klart svar. De fleste trådene jeg finner går på maling og ikke beising. Vil gjerne beholde trestrukturen i bordet. Håper noen kan hjelpe meg..
Gjest Sobril Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Jaaa!! Har nettopp pusset opp et gammelt kjøkkenbord (tror det er flammebjørk). Brukte først pussemaskin for å få bort alt "rask". Klarte å gjøre en feil først: malte med maling og dro av underveis for å få et litt robust utseende. Ble veldig tøft, helt til jeg lakket med halvblank trestjerners lakk. Da ble det bare pent liksom. Så gårsdagen ble brukt til å rive av lakk samt pusse ned med maskin igjen... Gikk til innkjøp av Lady interiørbeis type "drivved". Har bare beiset ett strøk foreløpig, og det ser veldig veldig bra ut. Er usikker på om det blir et strøk nummer to, men jeg tror det. Da jeg ikke vil ha blank flate ble jeg anbefalt tre-stjerners gulvmatt. I og med at denne er tiltenkt gulv bør den strengt tatt være god nok for en bordplate også. Bordet på bildet er, som nevnt, ikke helt ferdig enda (og noe av maling jeg brukte i første omgang synes fremdeles - men ga det et enda mer slitent preg som jeg var ute etter her). Endret for øvrig bilde til ett som viser mer av topplaten. Dette bordet var i utgangspunktet også ganske gult. Endret 18. juli 2012 av Sobril
Cowgirl22 Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 18. juli 2012 Så gøy! Kan jo ikke få et mer relevant svar. Tusen millioner takk.. Etter litt googling på fargen shabby i lady interiørbeis fant jeg også dette innlegget: http://monas.blogg.viivilla.no/2010/11/06/nytt-bord-pa-1-2-3/ Dette er jo helt etter din oppskrift, Sobril. Da tror jeg jeg også tar sjansen og kjører på med beis og tre-stjerners gulvmatt. Forresten.. Bruker du pensel eller rulle til påføring? Type pensel? Håper bare ikke samboer mener jeg "ødelegger" møbelet hans. Gleder meg til å komme i gang!!
Gjest Sobril Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Bare hyggelig og en halv Jeg brukte pensel. Nærmere bestemt Jordans "perfect flat 70 om". Beiset to bord av gangen. Var generøs med beis og strøk over bordene med en ren klut da jeg var ferdig. Samboer bør slettes ikke være redd for møbelet. Blir så fint atte Endret 18. juli 2012 av Sobril
Belima Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Gulvlakk gjør overflaten veldig holdbar, så derfor er det lurt å bruke det. Bord på lik linje med gulv blir jo utsatt for røff behandling.
Cowgirl22 Skrevet 9. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2012 Da var jeg ferdig. Syns det ble veldig bra. Brukte interiørbeis i fargen patinagrå. Ble litt bekymra da det stod på spannet at det ikke var anbefalt til harde tresorter som eik. Tror cluet her er å tørke godt av etter påføring siden dette treet nok ikke suger beisen likegodt til seg. Har allerede fått skryt av folk som har vært innom og gleder meg til å ta bordet i bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå