cecilieUK Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Vi har nettopp hentet hjem 2 perser-gutter på ca 13 uker. Oppdretteren som er i Sverige anbefalte oss et for fra Lupus som hun synes var bra for kattene. Hun hadde i mange år brukt Eukanuba til perserne sine, men så at pelsen ble mye bedre bl.a. med dette Lupus-foret. Oppdretter sa at Eukanuba-foret var mer utvannet og mindre næringsinnhold enn dette Lupus-foret. Vi bor i Trondheim, og her er det så langt ingen som selger Lupus. De leverer kun til sørlandet for øyeblikket. Det går jo sikkert ann å spørre dyrebutikker her i byen om de kan ta inn Lupus, men gjetter på at dette ikke er gjort i en håndvenning. Til dere som har persere,- hvilket fór bruker dere?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Eukanuba mer utvannet? Snakker du om våtfôr eller tørrfôr nå? For alt tørrfôr er så knusttørt at det stort sett har under 10% vanninnhold. Høyere vannprosent i kattemat er kjempemessig, helst 60-80%, men jeg går ut i fra at det ikke var det hun mente. Jeg er ikke kjent med Lupus kattemat, men må si de har valgt et merkelig navn. Så lenge kattene er friske og raske har de vel ikke noe spesielt næringsbehov som skiller seg fra andre, bortsett fra at det kan være ekstra viktig med fôr som hjelper på pelskondisjonen? Royal Canin har et eget perserfôr, og du finner kanskje tilsvarende hos andre store produsenter. Disse fôrene er dog "utvannet" på samme måte som Eukanuba med tanke på korn og andre fyllstoffer. Da må du eventuelt vurdere noe a la Orijen/Acana, våtfôring eller råfôring. Anonym poster: 24cc02e29f902e043cbf23653c970478
Gjest Pet Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Det finnes for fra enten Iams eller Royal Canin som skal være for langhårskatter - noe anti-hairball-greier. Jeg ga det til min perser, men jeg syntes hun spydde opp like mye hårballer som før. Persere har lett for å få tørr hud og flasse - ta en teskje ojle og hell over tørrforet, det hjelper.
cecilieUK Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 20. juli 2012 Eukanuba mer utvannet? Snakker du om våtfôr eller tørrfôr nå? For alt tørrfôr er så knusttørt at det stort sett har under 10% vanninnhold. Høyere vannprosent i kattemat er kjempemessig, helst 60-80%, men jeg går ut i fra at det ikke var det hun mente. Jeg er ikke kjent med Lupus kattemat, men må si de har valgt et merkelig navn. Så lenge kattene er friske og raske har de vel ikke noe spesielt næringsbehov som skiller seg fra andre, bortsett fra at det kan være ekstra viktig med fôr som hjelper på pelskondisjonen? Royal Canin har et eget perserfôr, og du finner kanskje tilsvarende hos andre store produsenter. Disse fôrene er dog "utvannet" på samme måte som Eukanuba med tanke på korn og andre fyllstoffer. Da må du eventuelt vurdere noe a la Orijen/Acana, våtfôring eller råfôring. Anonym poster: 24cc02e29f902e043cbf23653c970478 Forklarte meg kanskje litt klumpete Oppdretter mente Eukanuba hadde mer fyllstoffer enn dette Lupus-foret. Derfor hadde hun gått over til Lupus ettersom hun merket forskjell på pelsen til kattene. Samboer var forøvrig på dyrebutikk i går og kom hjem med et type for. Får håpe han nevnte vi har perser-katter og fått for anbefalt på bakgrunn av det. Tenkte også kanskje vi skulle kjøpe en flaske med en spesiell olje. Oppdretter pleide gi det til kattene sine. Godt for pelsen, og kattene var gale etter denne oljen. Vi gir kattene våre tørrfor. Så får de litt andre våtfor og godsaker ved "spesielle anledninger"
cecilieUK Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. juli 2012 Det finnes for fra enten Iams eller Royal Canin som skal være for langhårskatter - noe anti-hairball-greier. Jeg ga det til min perser, men jeg syntes hun spydde opp like mye hårballer som før. Persere har lett for å få tørr hud og flasse - ta en teskje ojle og hell over tørrforet, det hjelper. Vi tenkte vi kunne kjøpe en flaske med olje, som oppdretter hadde. Elsket av kattene og bra for pelsen fikk vi opplyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå