AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #1 Skrevet 18. juli 2012 Hei. Jeg har bitt meg litt merke i en ting den siste tiden, og det er denne "Personer du kanskje kjenner"-seksjonen på Facebook. Jeg lurer på om det er noen som har noen formening om hvordan enkelte profiler "velges ut" av Facebook til å dukke opp der? Det har seg nemlig slik at en person jeg for mange år siden hadde en nær relasjon til (har ikke hatt noen form for kontakt siden, lang historie) regelmessig dukker opp der, uten at jeg kan se noen naturlig årsak sånn i Facebook-sammenheng til at dette skal skje uten videre. Vi bor ikke i samme fylke, henger på ingen måte i de samme kretsene og har tilnærmet ingen felles venner, og jeg har heller aldri selv vært innom vedkommendes profil med min egen profil - likevel fortsetter denne personen stadig vekk å dukke opp. Noen som kanskje vet litt mer enn meg, eller eventuelt har noen formening/tanker rundt dette? Anonym poster: c3bf7431f8d0ce3ee426a19c2a131dd9
Gjest villrev Skrevet 18. juli 2012 #2 Skrevet 18. juli 2012 Kanskje facebook velger ut han fordi han stalker profilen din .. hvem vet 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Det er jo forsåvidt den tanken som har streifet meg litt de siste ukene, men søren ikke godt å vite... Noen andre som har noen erfaringer? Anonym poster: 8ecea6ff1e3d9522a2ed3c22d5f52dc0
Gjest finurlig Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Jeg mistenker at facebook henter ut msn-kontakter fra mine gamle epost-kontoer, for jeg får venneforslag fra masse ymse folk jeg var mail/brevvenner med for mange år siden.. 2
Wonders Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 jeg ser jeg har flere felles venner med dem, om jeg velger å titte på en profil... Du og... har 15 felles venner, eller 1 felles venn... Min msn konto inneholder ikke noen av dem. 1
Gjest finurlig Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 jeg ser jeg har flere felles venner med dem, om jeg velger å titte på en profil... Du og... har 15 felles venner, eller 1 felles venn... Min msn konto inneholder ikke noen av dem. Vi snakker ikke om felles venner, men de forslagene facebook selv kommer med, som de kaller "personer du kanskje kjenner".
Wonders Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 ja jeg ser den her... det er aldri folk jeg aldri har hørt om asså... som jeg ikke har noen felles med i vennekretsen. til andre venner... Så merkelig. Så har jeg alle innstillinger som gjør min konto lukket da... 1
Gjest fjosa Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 Jeg har også stusset på det, og kom frem til at det var "snokere", men plutselig dukket en ganske kjent person opp der uten felles venner eller at jeg noengang hadde vist interesse for denne. Så da vet jeg ikke likevel..
Gjest meh Skrevet 18. juli 2012 #9 Skrevet 18. juli 2012 Facebook velger "folk som du kanskje kjenner" på en god del forskjellige måter for å få et mest mulig nøyaktig resultat, felles venner, tidligere/nåværende skole, arbeidsplass, grupper osv... Så ville ikke akkurat ha beskyldt de som kommer opp på den lista for å være stalkere, ettersom det er veldig mange faktorer som avgjører, hvorvidt antall ganger besøkt tas i betraktning vet jeg ikke. 1
Alice123 Skrevet 18. juli 2012 #10 Skrevet 18. juli 2012 De jeg får opp, er folk jeg har mange felles venner med. 1
super-s Skrevet 18. juli 2012 #11 Skrevet 18. juli 2012 Du sier dere har "tilnærmet ingen felles venner". Vil det si at dere har noen felles venner? Tror de som kommer opp på den listen er folk man har én eller flere felles venner med. Virker ihvertfall litt sånn!
Fantomina Skrevet 18. juli 2012 #12 Skrevet 18. juli 2012 Jeg har fått opp en australsk gutt jeg møtte tilfeldig for omtrent ti år siden. Vi har ingen felles venner. Vi har utvekslet mail, så jeg tror Facebook er koblet opp til hotmailkontoen min eller hans. Jeg har ikke brukt den "finn dine venner"-funksjonen, men det er jo mulig at han har det. Man kan også få opp forslag på personer som har venner som dine venner er venn med. Vanskelig forklart, men det kan komme opp forslag på Kari. Jeg og Kari har ingen felles venner. Men Kari er venn med Per, som er venn med flere av mine venner. Jeg har også fått opp noen som heter det samme som min mor som forslag. Ingen felles venner, ingen venner med felles venner heller. Hun har et spesielt navn i tillegg, så det synes jeg var et rart forslag.
SemperFi Skrevet 18. juli 2012 #13 Skrevet 18. juli 2012 Det er bare en tilfeldig algoritme som facebook har patent på.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #14 Skrevet 22. juli 2012 Jeg er helt sikker på at folk som har kikka på profilen din kan komme opp som forslag. Jeg hadde en gang en ferieflørt med en bartender i syden. Etter ferien hadde vi ikke mer kontakt, og jeg har ikke mailadressen hans eller noe (hadde det en gang i tida, men ikke nå lenger, jeg har sjekka). Han dukket plutselig opp som forslag til venn på Facebook, fem år etter denne ferien. Vi har ingen felles venner og bor flere hundre mil fra hverandre, så jeg har ingen tro på at han helt tilfeldig kom opp som forslag. Han MÅ ha søkt meg opp! Anonym poster: c532e9d681a09a4561ccc41fc1573888 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #15 Skrevet 22. juli 2012 Facebook går gjennom mailen din og finner e-postadresser der som de knytter opp. Så enkelt. Anonym poster: 8e0834b3697929762ecc393b468cffde
Britt Banditt Skrevet 22. juli 2012 #16 Skrevet 22. juli 2012 Jepp, det er mailen. Jeg har flere jeg ikke har felles venner med der, men som jeg har sendt mail med for årevis siden.
Alice123 Skrevet 22. juli 2012 #17 Skrevet 22. juli 2012 Kan de virkelig sjekke mailen, altså? Godt jeg har en tøysemailkonto jeg bruker til alle slike medlemskap.
Alina X Skrevet 22. juli 2012 #18 Skrevet 22. juli 2012 Jeg har opplevd at det dukket opp en avdød person på "personer du kanskje kjenner", der vi hadde noen felles venner.. Har også opplevd at personer på jobben har dukket opp på lista selvom vi ikke har felles venner, men det tror jeg er fordi jeg har haket av arbeidssted og personen også har gjort det, dermed så "matcher"facebook oss.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2012 #19 Skrevet 22. juli 2012 Forslagene er ikke relatert til hvem som er inne på profilen din. Anonym poster: b1feaefa744de5336f04354a3946c602 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2012 #20 Skrevet 23. juli 2012 Jeg synes det er litt uheldig at facebook vil at jeg skal bli fb-venn med en tidligere kamerat av meg og exen. Det jeg har lyst til å fortelle facebook er at jeg ikke har noe lyst til å være venn med en tidligere kamerat som gikk bak ryggen min og som fikk dama mi til å være utro med han. Anonym poster: 434df14395faddfe1caeb0d83ba21998
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå