AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Den siste tiden har jeg bare blitt mer å mer deprimert av å se meg selv i speilet det hele toppet seg da jeg endelig tok meg mot til å gå på vekten. Det er ikke til å legge skjul på at jeg har rast opp i vekt de siste to årene, nærmere 20 kg. Jeg er veldig bekymret over min egen helse og veldig fortvilt. Jeg er helt rådvill på hvordan jeg skal starte slankingen. Spiser ikke særlig mye mat men spiser mye godteri, sjokolade, is, potetgull eller noe hver eneste dag. Ikke trener jeg noe særlig heller. Går en tur i ny og ne, men merker det begynner å bli tyngre. Jeg har alltid vært normalvektig så dette er fortvilende. Jeg er en jente på 22 år som er 168 høy og veier nesten 90 kg. Blir flau når jeg skriver dette. Jeg ønsker å gå ned til trivselvekten min som er rundt 68-69. Hvordan skal jeg gjøre dette? Noen som kan komme med noen tips? Kan jeg spise brødskiver selv om jeg slanker meg og bør jeg kutte godteri og sjokolade helt for en periode? Jeg er medlem på sats, men har ikke trent siden i vår. Hvor ofte bør jeg trene? Hvor ofte bør jeg spise og hva? Vet ikke om jeg klarer å kutte karbohydrater helt, tenker på sikt å spise godteri kun lørdag, men kanskje jeg bør kutte det helt? Hvor mye kcal kan jeg spise? Dette er hva jeg spiser på en vanlig dag: Frokost: 2 brødskiver med smør, og enten brunost, salami, syltetøy eller ost. Drikker juice eller melk til. Lunsj: Pleier ikke spise noe om jeg er hjemme med mindre jeg har en is, sjokolade eller noe liggende så spiser jeg det. Er jeg på jobb spiser jeg et ostehorn eller to brødskiver. Middag: Helt vanlig middag, alt fra fisk til taco. Spiser meg mett til middag. Kvelds: Gjerne en 200 g sjokoladeplate eller 2-3 boller eller is eller potetgull og dipp. Spiser også en brødskive før jeg legger meg med samme pålegg som til frokost. Spiser som regel frukt eller bær ogå Drikke: Drikker Cola eller iste men mye vann også. Spiser ofte litt mer godteri i helgen. Blir litt flau når jeg ser hva jeg spiser i løpet av en dag, men som dere ser er jeg helt ute å kjører. Tar i mot alle råd med åpne armer. Hva skal jeg gjøre? Anonym poster: 427ad71b7b36204e6d27a1f6f43c3378
kills Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Det er jo ikke rart du går opp i vekt hvis du fråtser i deg godterier hver dag. Jeg skulle gjerne spist sjokolade flere ganger i uka, men jeg gjør ikke det. I teorien så kan du spise det hver dag så lenge du har forbrent mer i løpet av en dag enn du har inntatt, men det er nok ikke til å anbefale. Hold deg med lørdagsgodt og pass på å ikke spise såpass mye at du spiser tilbake underskuddet ditt.. Uansett så synes jeg du spør om så mye grunnleggende informasjon som allerede florerer rundt på nettet at jeg ikke synes det er noe å svare på. Anbefaler å lese rundt på fitnessbloggen.no, der vil du finne mye nyttig informasjon angående trening og kosthold. Ikke glem forumet.
Quilliam Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Du kan spise akkurat hva du vil, så lenge du ikke spiser for mye av det. Men jeg kan gi deg en liten peker. Reduser på kaloriene du har til kvelds og ikke drikk så mye kalorier. Om du for eksempel kutter den kveldssjokoladen din ned til en eventyrsjokolade og drikker max 1 liter kaloriinnholdene drikke per uke hadde du sikkert gått ned ganske mange kilo iløpet av et år. Husk at diett ikke er midlertidig, om du ikke klarer å holde deg til grønnsaker og havregryn hver dag kommer du aldri til å holde ut med det resten av livet. Men etter hva du skriver kunne du trengt en sunnere diett også da, det handler ikke bare om kalorier.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har lest på både fitnessbloggen og alt som går an. Men det er så mye forskjellige dietter at jeg blir forvirret. Jeg aner ikke om jeg skal spise lavkarbo eller hva jeg skal gjøre. Skjønner ikke helt hva som må til, kall meg gjerne dum, for jeg skjønner faktisk ikke hva jeg bør gjøre. Har kun slanket meg en gang i mitt liv og da sluttet jeg å spise, jammen funket det, men det ønsker jeg ikke. Vil gjerne få en sunnere livsstil, er alltid sliten å trøtt. Så er ikke bare en diett jeg er ute etter. Vil gjerne bli sunn, spise sunn mat. Men vet ikke hva eller hvordan? Anonym poster: 427ad71b7b36204e6d27a1f6f43c3378
Pooh Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Enig med Kajalle. Det h*n beskriver er en veldig god begynnelse. Prøv også å bevege deg minst en halv time hver dag.
Gjest Fairydust Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Jeg foreslår at du gjør det så enkelt som mulig. Det enkle er nesten garantert det beste. Lag deg noen konkrete tiltak du skal sette i gang for deg selv, og pass på at du følger dem! Her er et eksempel fra min side: 1. Kutt ut sukker og potetgull. Sukker er avhengighetsskapende, og inneholder tonnevis av kalorier. Å kutte ut alle matvarer med sukker i vil være en stor fordel for vekta og søtsuget. Etter noen uker vil søtsuget sakte forsvinne, og du føler ikke suget på noe søtt lenger. Erstatt sukker med fruktsukker i form av fersk frukt. Frukten kan brukes som fruktsalat, smoothies, osv. Potetgull er usunt fordi det er kaloririkt og har mye fett. Det finnes sunnere typer, men det vil likevel gi deg kalorioverskudd, sannsynligvis. 2. Spis mindre porsjoner, men oftere. Sannsynligvis spiser du for store porsjoner. Husk at det tar 20 min fra magen er mett til hjernen registrer at man er mett. Det har ingenting for seg å stappe kroppen full av mat, da er det bedre å spise jevnt i løpet av dagen. Flere små måltider som holder blodsukkeret oppe, og du blir mindre nødt til å småspise på usunne ting. 3. Bruk tallerkentrikset. Jeg lever etter dette trikset. Det går hovedsaklig ut på at man deler middagstallerkenen i 3 deler. 2 små deler og 1 del som er halve fatet. På den ene lille delen skal du ha karbohydrater som f.eks. grov pasta, naturris, poteter eller grovt brød. På den andre lille delen skal du ha protein. Type kjøtt, fisk eller kylling i f.eks. saus eller slikt. På den siste, halve delen av fatet skal du fylle på med grønt! Masse grønnsaker. Det er godt for kroppen. Det vil også gjøre deg i stand til å kontrollere porsjonen din, og passe på at du ikke spiser for mye av det ene eller det andre. Grønnsaker kan du forøvrig spise så mye du vil av, så lenge de ikke er stekt i fett. 4. Kutt ut brus, iste og andre drikker som er kaloririke. Det er ingen nødvendighet å drikke disse tingene. Vann er en super tørstedrikk. Ha kaldt vann stående klart i kjøleskapet, gjerne med en liten bit lime eller sitron oppi. Vet du at hvis du drikker 1 L Cola om dagen legger du på deg 10-12 kilo i løpet av et år (når det ikke blir forbrent)!!! 5. Tren mer! Tren minst 1 time 3 ganger i uka. Det trenger absolutt ikke være helt sykt tung trening. En kort joggetur med intervaller, en liten tur på fjellet, en sykkeltur, en time Zumba med venner, eller 1 time svømming er perfekt. Å sitte stille foran PC-en eller TV-en forbrenner ikke kalorier, så tilpass hverdagen din vektnedgangen. Bli mer aktiv generelt! Å trene er noe, men å være aktiv generelt kan ha stor betydning. Visste du at å vaske huset forbrenner ganske mange kalorier? Hele poenget med vektnedgangen er at du skal kunne leve med disse tiltakene over år. En diett som varer i 1-2 uker kan fungerer utmerket en stund, men etter hvert vil du falle tilbake til gamle synder og gå opp igjen. Poenget er å legge om livsstilen. Endre holdninger til mat, til trening, til livsstilen. Du må se på helsefordelene med en sunn livsstil, og utvikle en indre motivasjon til å endre deg.
Scherbatsky Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Jeg har lest på både fitnessbloggen og alt som går an. Men det er så mye forskjellige dietter at jeg blir forvirret. Jeg aner ikke om jeg skal spise lavkarbo eller hva jeg skal gjøre. Skjønner ikke helt hva som må til, kall meg gjerne dum, for jeg skjønner faktisk ikke hva jeg bør gjøre. Har kun slanket meg en gang i mitt liv og da sluttet jeg å spise, jammen funket det, men det ønsker jeg ikke. Vil gjerne få en sunnere livsstil, er alltid sliten å trøtt. Så er ikke bare en diett jeg er ute etter. Vil gjerne bli sunn, spise sunn mat. Men vet ikke hva eller hvordan? Anonym poster: 427ad71b7b36204e6d27a1f6f43c3378 Du høres ut som meg for noen uker siden! Då må ikke spise lavkarbo, men du må definitivt kutte karbo-inntaket ditt. Jeg gikk over til lavkarbo fordi jeg har mer enn 20 kilo som skal av for å si det sånn Du kan jo prøve å lage f.eks middagen lavkarbo (mye godt å lage!), men holde på f.eks grovt brød til frokost. Men alle må kutte karboinntak når de skal ned i vekt. Inntak generelt må nok ned. Øk inntak av protein og hvis du ønsker å prøve lavkarbo bruk litt mer olivenolje enn du bruker nå. Olivenolje er godt for kroppen, og naturlig fett. Det du egentlig trenger når du spiser godteri er noe søtt. Du har nok, som jeg hadde, et enormt søtbehov og behov for å ha noe i munnen. Sukker skaper avhengighet, og den må du bli kvitt. Spis heller en frukt du liker (vannmelon er toppen! Mye vann, ikke så sykt mye sukker og lite kalorier) eller en sukkerfri yoghurt. Bytt ut kjøpe is-te med hjemmelaget (kaldt vann, teposer i 30 minutter og litt søtning som honning eller helt sukkerfri som stevia eller noe), så får du fortsatt den søt smaken. Men colaen må vekk. Bytt ut med pepsi max eller cola light om du absolutt må ha den smaken, men lær deg å drikke mye vann. Vann er MUST når man skal ned i vekt. Ha en flaske i nærheten heile tiden. Selvfølgelig skal man kose seg, men kos skal ikke være hverdag.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/ Les nøye og prøv i noen mnd Jeg gikk ned 25 kg på 6-7 mnd <br /><br /> Anonym poster: de841f6477d2f9aa3ec498771db72ee4
Gjest *Maja* Skrevet 18. juli 2012 #9 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Grunnen til at du spiser mye dritt er jo fordi du spise lite god mat. Blodsukkeret ditt dropper og cravings etter fett, sukker og karbs skyter i været. Om du begynner å spise skikkelige måltider gjennom dagen så vil du ikke så samme behovet etter å spise junk. Kutt ut alt av sukker, potetgull, chips etc i første omgang. Spis en skikkelig frokost: 2 kokte egg på Ryvita knekkebrød med skinkepålegg Mellom: 1 liten neve mandler/valnøtter Lunsj: 1 kyllingfilet med en neve bønner/linser og masse grønt Mellom 2: 1 frukt Middag: 200 gram protein(kylling, karbonadedeig etc), en neve med grove karbs(brun ris, brun pasta) og masse grønt. Dessert dersom søtbehovet kommer: Liten fruktsalat Kvelds: Omelett av 2 egg med mager skinke og grønnsaker. Drikk et stort glass vann til alle måltider og gjerne en kopp med te etter hvert måltid. Skal love deg at etter 1 uke så vil du ikke bare merke at vekta går nedover, men du vil også få mer overskudd og føle deg bedre med deg selv. Kombiner den nye livsstilen med powerwalking så ofte du kan! Endret 18. juli 2012 av *Maja*
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #10 Skrevet 18. juli 2012 http://myrevolution....ncept-kosthold/ Les nøye og prøv i noen mnd Jeg gikk ned 25 kg på 6-7 mnd <br /><br /> Anonym poster: de841f6477d2f9aa3ec498771db72ee4 Synes dette virker veldig interessant. Men sliter med å skjønne hva jeg skal spise når. Kan du kanskje skrive hva du spiste på en dag? Jeg sliter med å skjønne hva jeg skal gjøre å spise når ting ikke er helt konkrete. Vil gjerne klare dette men føler ikke jeg helt skjønte så mye ut av det innlegget, har ikke peiling på slanking rett å slett! Anonym poster: 427ad71b7b36204e6d27a1f6f43c3378
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #11 Skrevet 18. juli 2012 Jeg foreslår at du gjør det så enkelt som mulig. Det enkle er nesten garantert det beste. Lag deg noen konkrete tiltak du skal sette i gang for deg selv, og pass på at du følger dem! Her er et eksempel fra min side: 1. Kutt ut sukker og potetgull. Sukker er avhengighetsskapende, og inneholder tonnevis av kalorier. Å kutte ut alle matvarer med sukker i vil være en stor fordel for vekta og søtsuget. Etter noen uker vil søtsuget sakte forsvinne, og du føler ikke suget på noe søtt lenger. Erstatt sukker med fruktsukker i form av fersk frukt. Frukten kan brukes som fruktsalat, smoothies, osv. Potetgull er usunt fordi det er kaloririkt og har mye fett. Det finnes sunnere typer, men det vil likevel gi deg kalorioverskudd, sannsynligvis. 2. Spis mindre porsjoner, men oftere. Sannsynligvis spiser du for store porsjoner. Husk at det tar 20 min fra magen er mett til hjernen registrer at man er mett. Det har ingenting for seg å stappe kroppen full av mat, da er det bedre å spise jevnt i løpet av dagen. Flere små måltider som holder blodsukkeret oppe, og du blir mindre nødt til å småspise på usunne ting. 3. Bruk tallerkentrikset. Jeg lever etter dette trikset. Det går hovedsaklig ut på at man deler middagstallerkenen i 3 deler. 2 små deler og 1 del som er halve fatet. På den ene lille delen skal du ha karbohydrater som f.eks. grov pasta, naturris, poteter eller grovt brød. På den andre lille delen skal du ha protein. Type kjøtt, fisk eller kylling i f.eks. saus eller slikt. På den siste, halve delen av fatet skal du fylle på med grønt! Masse grønnsaker. Det er godt for kroppen. Det vil også gjøre deg i stand til å kontrollere porsjonen din, og passe på at du ikke spiser for mye av det ene eller det andre. Grønnsaker kan du forøvrig spise så mye du vil av, så lenge de ikke er stekt i fett. 4. Kutt ut brus, iste og andre drikker som er kaloririke. Det er ingen nødvendighet å drikke disse tingene. Vann er en super tørstedrikk. Ha kaldt vann stående klart i kjøleskapet, gjerne med en liten bit lime eller sitron oppi. Vet du at hvis du drikker 1 L Cola om dagen legger du på deg 10-12 kilo i løpet av et år (når det ikke blir forbrent)!!! 5. Tren mer! Tren minst 1 time 3 ganger i uka. Det trenger absolutt ikke være helt sykt tung trening. En kort joggetur med intervaller, en liten tur på fjellet, en sykkeltur, en time Zumba med venner, eller 1 time svømming er perfekt. Å sitte stille foran PC-en eller TV-en forbrenner ikke kalorier, så tilpass hverdagen din vektnedgangen. Bli mer aktiv generelt! Å trene er noe, men å være aktiv generelt kan ha stor betydning. Visste du at å vaske huset forbrenner ganske mange kalorier? Hele poenget med vektnedgangen er at du skal kunne leve med disse tiltakene over år. En diett som varer i 1-2 uker kan fungerer utmerket en stund, men etter hvert vil du falle tilbake til gamle synder og gå opp igjen. Poenget er å legge om livsstilen. Endre holdninger til mat, til trening, til livsstilen. Du må se på helsefordelene med en sunn livsstil, og utvikle en indre motivasjon til å endre deg. Tusen takk for utrolig bra utfyllende svar! Er i utganspunktet slik jeg kunne tenkt å slanke meg. Men så leser man at man ikke kan spise brød osv så skjønner jeg i grunn ingenting. Tror du det går greit om jeg spiser en skive til frokost og to på jobb/skole og evt en frukt eller youghurt og allikevel kan gå ned i vekt? Vil gjerne spise så normalt som mulig. Skal nok klare å kutte godteri og brus osv. Men hadde vært godt å ha brødskiver og pålegg til frokost og lunsj. Kan heller droppe karbohydrater på kvelden. Skal deffinitivt begynne å trene. Regner med jeg kommer til å trene tre dager i uken, synes det holder, ihvertfall til å begynne med. Anonym poster: 427ad71b7b36204e6d27a1f6f43c3378
Gjest Fairydust Skrevet 18. juli 2012 #12 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Tusen takk for utrolig bra utfyllende svar! Er i utganspunktet slik jeg kunne tenkt å slanke meg. Men så leser man at man ikke kan spise brød osv så skjønner jeg i grunn ingenting. Tror du det går greit om jeg spiser en skive til frokost og to på jobb/skole og evt en frukt eller youghurt og allikevel kan gå ned i vekt? Vil gjerne spise så normalt som mulig. Skal nok klare å kutte godteri og brus osv. Men hadde vært godt å ha brødskiver og pålegg til frokost og lunsj. Kan heller droppe karbohydrater på kvelden. Skal deffinitivt begynne å trene. Regner med jeg kommer til å trene tre dager i uken, synes det holder, ihvertfall til å begynne med. Anonym poster: 427ad71b7b36204e6d27a1f6f43c3378 Selvfølgelig kan du spise brød. Særlig den mengden du prater om her. Velg grovt brød, gjerne rugbrød. Det er godt for deg, du holder deg mett lenger og det er bra for fordøyelsen. Du trenger på ingen måte å kutte ut karbohydrater helt - bare kjappe karbohydrater som ikke gir deg nok næring. Erstatt den hvite pastaen med fullkornspasta og bruk tallerkentrikset, så vet du at du ikke får i deg for mye. Karbohydrater er det som omdannes til energi så det er viktig å få i seg karbohydrater om man skal trene. Endret 18. juli 2012 av Fairydust
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå