Gå til innhold

Tips til balkongplanter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flytter inn i leilighet med balkong på ca 11 kvm om noen dager, og jeg ønsker meg et koselig uterom. Men jeg mangler grønne fingre og trenger hjelp!

Balkongen er overbygd og har dessverre lite sol. Det er mest aktuelt med potteplanter. Jeg ønsker meg en litt stor plante og noen litt mindre.

Noen tips til hva som passer sammen og som kan klare seg på balkongen min med lite sol og en eier uten grønne fingre, hva som kanskje er litt rimelig, og kanskje noe som overlever vinteren på et eller annet vis?

Alle typer tips mottas med takk!

Anonym poster: 136fba133314d379d1e20ed668343deb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil ha noen planter som er flerårige er det stauder du skal velge, hvis du drar til et hagesenter skal de vite hva du burde kjøpe med tanke på at de skal stå i potte og at det skygge der. Det finnes tusenvis av stauder, så da finner du definivt noe du liker.

Hvis du vil ha noen sommerblomster som tåler skygge kan du ha georginer, lobelia, tårer, flittiglise. Georginene får man lett kjøpt i større størrelser også, de er kjempe fine! Sommerblomster trenger som regel og holdes fuktige og ikke tørke ut så mye mellom hver vanning, det står som regel hvor mye vann de skal ha på potta når du kjøper dem. Lavendel er også en kjempe fin plante som er flerårig, så hvis du er heldig og flink kan den komme igjen neste år.

De fleste sommerblomster passer godt sammen, og du kan gjerne plante dem med litt grønt og, f.eks eføy.

Håper det gjaldt litt :smilyblomst:

• Liker 1
Skrevet

Lavendel holder også veps borte hvis man har fobi mot veps. :) Kjøp flerårig lavendel, men hvis vinteren er hard er det ikke garantert at de kommer seg neste vår. Jordbær kan du fint ha i både krukker og i en terassekasse, de er også flerårige og dekorative og smaker godt. Velger du jordbær bør du kjøpe en type som gir bær hele sesongen. Tror det er noe som heter terassejordbær, de gir bær som ikke er så store, men bærene er søte og smaker fortreffelig. Jeg bruker kun økologisk gjødsel siden det er matplanter, men også av hensyn til miljøet. Tomater liker mye sol, og du vil kanskje ikke få mange tomater mht lysforhold. Men det lukter godt av tomatplanter.

Jeg har sansen for blomkarse, blomstene kan man også bruke i en salat som dekor og er spiselige. Jeg har også diverse urteplanter.

Mht lysforhold så har jeg sol fra ca 14 til sola går ned og har ikke erfaring med hva man skal velge med dårlige lysforhold, men hvis du får plantene litt i høyden f.eks med en liten blomstertrapp skaper du bedre lysforhold, det er også praktisk hvis man har en liten veranda.

Skrevet

Jeg kjøper slike hvert år. Den ene er visst bedre enn den andre denne gangen...

251845_10151951637360285_1297702465_n.jpg

• Liker 1
Skrevet

Wonders? Er det din balkong/terrasse? Det var utrolig fint, det lille jeg så :)

Det du har på gulvet? Hvor har du kjøpt det? er det sånne plater? Har sett de, men vet ikke hvor. Har så lyst på det. Vi har en balkong som er ganske stor, og vi har malt den, men synes over tid at fargen blir stygg, så det du har hadde passet meg ypperlig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...