Gå til innhold

jogging og slanking

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei.Jeg skal ta av meg noen kilo og har et par spørsmål.Med tanke på vektreduksjon, skal jeg spise frokost før løpeturen?Løper 9 km.Og er det nok og løpe den strekningen(9 km) 5-6 ganger i uka?Bruker ca 45 minutter på den turen.Takker for svar :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er faktisk bedre å gå fort, enn å løpe når du skal forbrenne fett. Gå tur med engang du står opp, og den bør vare i minst 45 min. Husk å få i deg rikelig sunn frokost når du kommer tilbake!

Skrevet
Det er faktisk bedre å gå fort' date=' enn å løpe når du skal forbrenne fett. Gå tur med engang du står opp, og den bør vare i minst 45 min. Husk å få i deg rikelig sunn frokost når du kommer tilbake![/quote']

Det var mitt innlegg - det skulle JEG skrive... :wink:

Skrevet

Trening 5-6 ganger i uka skal jeg ikke si noe på, men jogging 5-6 ganger i uka? Vet ikke hvor godt trent du er MEN det høres ut som galskap 9km 6 ganger uka. Tenk på knærne og oftene dine!!!

Prøv å varier treningen med andre ting. Dessuten kroppen trenger hvile mellom treningens øktene. Ved og trene de samme musklene såpass hardt hver dag kommer du bare til å bryte ned musklene. Det er ved hvile muskelen bygger seg opp.

Lykke til!

Gjest Ethereal
Skrevet

Dette må være PLANER, og ikke noe du har testet ut IRL! Du kommer til å bli så lei at du spyr bare du ser et par joggesko. For ikke å tenke på belastningen for ledd og rygg. Ensidig trening er ikke bra! Prøv å tren mer variert, og ikke mer enn 3-4g/uke, ellers lurer belastningsskadespøkelset! Jeg har LÆRT; jeg trente aerobic 6g/uke, til og med med beinhinnebetennelse :o

Skrevet
Det er faktisk bedre å gå fort, enn å løpe når du skal forbrenne fett. Gå tur med engang du står opp, og den bør vare i minst 45 min. Husk å få i deg rikelig sunn frokost når du kommer tilbake!

Du forbrenner like mye om du går eller løper f.ex 1 mil.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil si jeg er i god form,har trent mye og hardt i flere år,men kiloene kommer visst alikevel..Trener spinning ved siden av..

Gjest Ethereal
Skrevet

Tren styrke slik at du bygger muskelmasse. Muskler forbrenner mer kalorier enn fettvev. Dessuten burde du kanskje ta en nærmere titt på kostholdet ditt, muligens inneholder det skjulte feller som du ikke var klar over. Før NØYE matdagbok i minst en uke, der du noterer hver minste lille ting du stapper i munnen i løpet av en dag. Du vil ganske sikkert bli overrasket.

Skrevet
Tren styrke slik at du bygger muskelmasse. Muskler forbrenner mer kalorier enn fettvev. Dessuten burde du kanskje ta en nærmere titt på kostholdet ditt, muligens inneholder det skjulte feller som du ikke var klar over. Før NØYE matdagbok i minst en uke, der du noterer hver minste lille ting du stapper i munnen i løpet av en dag. Du vil ganske sikkert bli overrasket.

Veldig godt råd og se nærmere på kostholdet, spesielt hvis du allerede trener mye. Har selv pådratt meg kneskade pga. for mye jogging, det måtte 6 mnd treningspause til for å kurere det...

Det kan også hende at du får i deg for lite kalorier hvis du er veldig aktiv, da vil kroppen tviholde på de reservene den har.

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, du forbrenner like mye på jogging! Ikke MER om du går. Jogger du fortsetter kroppen å forbrenne også etterpå. (hvis du får opp pulsen)

Skrevet
ja' date=' du forbrenner like mye på jogging! Ikke MER om du går. Jogger du fortsetter kroppen å forbrenne også etterpå. (hvis du får opp pulsen)[/quote']

Det er selvfølgelig riktig at man forbrenner mer kalorier når man løper, men problemet er bare at det er musklene som forbrennes når man løper som morgenkardio trening (alså med lavt blodsukker). Man kan gjerne løpe, men da må man alså få i seg lett omsettlig energi først!

Skrevet

Men man må jo spise litt før man trener. Ellers orker man vel ikke noe?

Hvis jeg ikke spiser noe før en aerobictime om morgenen blir jeg helt utmattet, men om jeg spiser en yoghurt, et knekkebrød e.l. har jeg mere krefter til å få til en effektiv time.....

Skrevet
Men man må jo spise litt før man trener. Ellers orker man vel ikke noe?

Hvis jeg ikke spiser noe før en aerobictime om morgenen blir jeg helt utmattet, men om jeg spiser en yoghurt, et knekkebrød e.l. har jeg mere krefter til å få til en effektiv time.....

Så lenge man står opp, og stikker ut å går med engang så går det greit. Man skal ikke vente en time og slikt. For da blir det jo sånn som du sier, at man ikke orker. Det er meninga at kroppen skal forbrenne fettet, og ikke muskler :-) Det er utrolig hva man kan få til uten mat vettu hehe

Skrevet

Jeg gjør det om sommeren, og et lite glass vann funker som bare det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det fettforbrenning man er ute etter nytter det ikke å "døtte" innpå mat før man trener om morgenen. Da bruker kroppen matinntaket som energi og fettforbrenning uteblir.

Jeg trener 1 til 1 1/2 time hver morgen på ergometersykkel.

Inntar 2 kopper kaffe for å få i gang adrenalinet og en halv liter vann.

Det fungerer utmerket. Har ingen problemer med å holde ut trenigstida og jeg trener intensivt ( 85-90% av makspuls).

Er man derimot ute etter å bygge muskler gjelder helt andre regler.

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det fettforbrenning man er ute etter nytter det ikke å "døtte" innpå mat før man trener om morgenen. Da bruker kroppen matinntaket som energi og fettforbrenning uteblir.

Jeg trener 1 til 1 1/2 time hver morgen på ergometersykkel.

Inntar 2 kopper kaffe for å få i gang adrenalinet og en halv liter vann.

Det fungerer utmerket. Har ingen problemer med å holde ut trenigstida og jeg trener intensivt ( 85-90% av makspuls).

Er man derimot ute etter å bygge muskler gjelder helt andre regler.

Du sliter ihvertfall ut hjertet ditt, skjelettet ditt, musklene tæres på og kjemien blir forrykket.

Opp til 90% av maskpuls uten mat har ingen ting med sunnhet å gjøre. OM du tror de kvitter deg hovedsakelig med fett da, tar du også feil.

Lasse

Skrevet

Om du går eller løper fem kilometer f.eks. så forbrenner du akkurat like mye... Jeg tror ikke det er sunt å løpe en mil på hardt underlag. Vi er rett og slett ikke skapt for det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Ved å trene kardio kort og intensivt setter du igang en forbrenning som varer lenger enn selve treningsøkten. Jeg har større tro på dette enn lang gåtur for god fettforbrenning.

http://www.iform.no/trening/geriljakardio.shtml

kroppen vår har behov for lavintensitetaktivitet. Men du skriver kankje ikke om det som er sundt, men det som forbrenner?... :wink:
Gjest Anonymous
Skrevet
Om du går eller løper fem kilometer f.eks. så forbrenner du akkurat like mye... Jeg tror ikke det er sunt å løpe en mil på hardt underlag. Vi er rett og slett ikke skapt for det.

Feil. man forbrenner ikke like mye. Det sier seg selv at å løpe er tyngre/man bruker flere muskler mer...

Løping er ikke farlig for en trent kropp, men man må ikke overdrive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...