Gå til innhold

Reisetips for en studine med kresen kjæreste

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei :)

Kjæresten og jeg har bestemt oss for å dra på ferie i midten av august. Vi tenkte å være borte i omtrent 5 dager. Vi er begge studenter, og har ikke mer enn ca. 10 000,- hver å bruke på fly, hotell, kultur, mat og shopping. Jeg ser det er MANGE tråder som ligner denne, men jeg oppretter en ny fordi det er visse "krav" som må være oppfylt før vi skal begi oss ut på tur, for å unngå dårlig stemning og surmuling fra kjærestens side. Dette er altså kravene:

- Lite regn.

- Ikke for varmt. Kjæresten blir VELDIG plaget av at det er for varmt, så hva som helst over 25 grader vil bli problematisk. I storbyer blir det jo gjerne også ekstra varmt

- Må gå fly fra Torp eller Rygge. Helst med Ryanair, slik at flybillettene er så rimelige som mulig.

- Greit kollektivtilbud, evt. mulighet for å leie sykler. Kjærsten får vondt i beina av å gå mye. I gå mer enn 3 timer hver dag tror jeg vil være ganske uaktuelt.

- God mat og drikke. Vi liker også å shoppe, gå på museer og kunstgallerier.

Kjæresten har vært i Spania, Skandinavia og London tidligere. Jeg har vært mye i Frankrike, Italia og London. Han kan tenke seg å dra til Italia (f.eks. Roma), men jeg er redd det vil bli for varmt, for mye trasking og for mye turister. Da VET jeg at det blir utrolig dårlig stemning. Jeg kunne tenke meg å dra til Paris eller Toulouse, men han har ikke lyst til å dra til Frankrike i det hele tatt. Vi vil altså litt forskjellige ting, og har ganske forskjellige forutsetninger for å reise. Jeg er mer reisevandt enn han er, og tåler mer regn, sol, trasking gatelangs og shabby hoteller enn hva han gjør.

Steder jeg har tenkt litt på er:

- Wien.

- Edinburgh.

- Glasgow.

- København.

Køben har jeg vært i før, men ikke de andre stedene. Jeg vet at han gjerne vil dra et sted lenger ned i Europa, men så er det dette med temperaturen. Det høres kanskje dumt ut, men de av dere som har mannfolk som plages av for høye temperaturer, vet hvor stort dette problemet faktisk er...

Takker så MYE for alle svar, tips og hjelp! :smilyblomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Budapest eller Praha? Mye kultur, ikke nødvendigvis så mye gange, ikke for varmt eller kaldt.

Og sjekk ut ungdomsbillettene på SAS (gjelder for alle under 26 år), de er billige :)

Skrevet

Hva med Budapest eller Praha? Mye kultur, ikke nødvendigvis så mye gange, ikke for varmt eller kaldt.

Og sjekk ut ungdomsbillettene på SAS (gjelder for alle under 26 år), de er billige :)

Takk for svar! Ungdomsbillettene til SAS skal jeg sjekke ut. Godt tips!

Jeg har vært i Praha før, og syntes det var en kjempefin by, så det er også et godt tips! Budspest har jeg aldri vært i, men det virker spennende. Har du vært der før? Er det noe spesielt du kan anbefale?

Skrevet (endret)

Takk for svar! Ungdomsbillettene til SAS skal jeg sjekke ut. Godt tips!

Jeg har vært i Praha før, og syntes det var en kjempefin by, så det er også et godt tips! Budspest har jeg aldri vært i, men det virker spennende. Har du vært der før? Er det noe spesielt du kan anbefale?

Ja, var i Budapest i 2009, og det er fint der også. Likte du Praha, vil du nok også like Budapest! Hvis dere pleier å få med dere de "største" severdighetene bør dere dra til Mattiaskirken (flott utsikt over donau og generelt byen), st. stefankatedralen og kanskje liszt-akademiet/operaen hvis dere er interessert i musikk. Ellers anbefaler jeg VIRKELIG å dra på bad, det er greia i Budapest. Vi var på szechenyi, og var der i flere timer. Flere spilte til og med sjakk i bassenget. Det er både ute- og inneareal, varme og kalde basseng (vi ble anbefalt å ikke være lenger enn 20 min i de varmeste), og de tilbyr massasje til en billig penge. :)

Edit: glemte å nevne at dere også må dra på konditori. Store kaker i metervis!

Endret av BoringMachines
  • Liker 1
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Oi. Ikke lett reisefølge det der, gitt.

Jeg hadde bare sendt han til Risør og hoppet på tilbudet til Paris som Norwegian har NUH!

Nå har jeg ikke sjekket om Ryanair går hit, men det gjør iallefall Norwegian og ofte veldig billig også:

Jeg tenkte først på Amsterdam, synes det er en ekstremt sjarmerende by som både har maten og kulturen, og også en smule romantikk. Og hasj og horehus, for de som liker den slags. Har trasket meg ihjel de gangene jeg har vært der, men det er jo sykling som gjelder der for lokalbefolkningen og de har sykkelutleie for turister. Og ikke minst sykkeltaxi, mitt favoritt-fremkomstmiddel :)

Ellers så er jeg veldig glad i Berlin, her er det enkelt å komme seg rundt med u-bahn. Folk har forskjellige meninger om denne byen, den er jo ikke like søt og vakker som Amsterdam, Paris og Wien, men jeg synes den har sin sjarm. Og så er det sympatiske mennesker, god mat, MASSE godt øl og nok av konserter, museer, kulturelle events og ikke minst flotte hoteller. Topp by!

Jeg kan ikke garantere at det ikke er for varmt i august, det må du sjekke ut. Og jeg har også opplevd pissregn i begge byene, men ærlig talt.. med den kravlista der så får han faenmeg tåle noen dråper regn :icon_lol:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, var i Budapest i 2009, og det er fint der også. Likte du Praha, vil du nok også like Budapest! Hvis dere pleier å få med dere de "største" severdighetene bør dere dra til Mattiaskirken (flott utsikt over donau og generelt byen), st. stefankatedralen og kanskje liszt-akademiet/operaen hvis dere er interessert i musikk. Ellers anbefaler jeg VIRKELIG å dra på bad, det er greia i Budapest. Vi var på szechenyi, og var der i flere timer. Flere spilte til og med sjakk i bassenget. Det er både ute- og inneareal, varme og kalde basseng (vi ble anbefalt å ikke være lenger enn 20 min i de varmeste), og de tilbyr massasje til en billig penge. :)

Edit: glemte å nevne at dere også må dra på konditori. Store kaker i metervis!

Da får vi få med oss de tingene, dersom vi drar til Budapest. Så på Hotels.com at det er utrolig billig overnatting også! Rundt 2000,- for to personer 5 netter. I Tallinn var det ikke like rimelig, så når det bare er en hundrelapp forskjell på flybillettene, og vi må dra fra Rygge uansett, så blir det nok Budapest fremfor Tallinn. Hvor lenge var dere der? Vi må enten bli der fra lørdag-tirsdag eller lørdag-torsdag. Jeg vil helst være der så lenge som mulig, både fordi jeg elsker å være på ferie, og fordi jeg tenker på miljøet (bedre å være borte en stund hvis man først skal fly). Er det slik at man kan finne på masse å gjøre i 5 dager?

Edit: Nam nam! Jeg er en skikkelig godtegris, så gode kaker er veldig fristende.

Endret av Ethereal
Skrevet

Oi. Ikke lett reisefølge det der, gitt.

Jeg hadde bare sendt han til Risør og hoppet på tilbudet til Paris som Norwegian har NUH!

Nå har jeg ikke sjekket om Ryanair går hit, men det gjør iallefall Norwegian og ofte veldig billig også:

Jeg tenkte først på Amsterdam, synes det er en ekstremt sjarmerende by som både har maten og kulturen, og også en smule romantikk. Og hasj og horehus, for de som liker den slags. Har trasket meg ihjel de gangene jeg har vært der, men det er jo sykling som gjelder der for lokalbefolkningen og de har sykkelutleie for turister. Og ikke minst sykkeltaxi, mitt favoritt-fremkomstmiddel :)

Ellers så er jeg veldig glad i Berlin, her er det enkelt å komme seg rundt med u-bahn. Folk har forskjellige meninger om denne byen, den er jo ikke like søt og vakker som Amsterdam, Paris og Wien, men jeg synes den har sin sjarm. Og så er det sympatiske mennesker, god mat, MASSE godt øl og nok av konserter, museer, kulturelle events og ikke minst flotte hoteller. Topp by!

Jeg kan ikke garantere at det ikke er for varmt i august, det må du sjekke ut. Og jeg har også opplevd pissregn i begge byene, men ærlig talt.. med den kravlista der så får han faenmeg tåle noen dråper regn :icon_lol:

Haha, ja, man blir litt oppgitt over slike reisekrav. Han påstår selv at det kommer til å gå bra med varme "nå som han har vendt seg til sommertemperaturen", men det er mildt sagt en forskjell mellom den norske sommervarmen, og Roma midt i august...

Amsterdam er et svært godt tips. Vi har begge vært der tidligere, men det er ca. 7 år siden jeg var der, og kjæresten min var der bare i 24 timer, så vi vil helt sikkert ha glede av å dra tilbake dit begge to. Er Berlin generelt varmere enn Amsterdam?

Gjest Cuntzilla
Skrevet

Haha, ja, man blir litt oppgitt over slike reisekrav. Han påstår selv at det kommer til å gå bra med varme "nå som han har vendt seg til sommertemperaturen", men det er mildt sagt en forskjell mellom den norske sommervarmen, og Roma midt i august...

Amsterdam er et svært godt tips. Vi har begge vært der tidligere, men det er ca. 7 år siden jeg var der, og kjæresten min var der bare i 24 timer, så vi vil helt sikkert ha glede av å dra tilbake dit begge to. Er Berlin generelt varmere enn Amsterdam?

Norsk sommervarme? Den har jeg gått glipp av :fnise:

Jeg tror nok det er ganske likt klima. Nå har jeg vært der mer høst og sen vår enn midt i august. Men jeg gjetter at Amsterdam er litt svalere pga kanalene, imens Berlin sikkert har potensiale til å bli ganske varmt utover sommeren når asfalt og betong varmes opp. Har inntrykk av at begge byer har lignende klima som oss, iskalde vintre og milde sommere som bare er tidvis veldig varme, og alltids fare for at det plutselig blir overskyet og regn!

Roma i august er jo en sauna, til og med de lokale flykter ut av byen for å kjøle seg ned ved kysten.

Skrevet

Berlin er typ over 30 grader i august! Anbefaler Amsterdam! Hva med å se på groupon, der er det billige overnattinger flere steder, til rimelig pris! Stockholm, er det en ide? Irland? Skottland?

AnonymBruker
Skrevet

Dublin? Der er det alltid en god bris, men hender jo at det regner. Dere kan jo ta en togtur opp til Belfast også for rimelig shopping.

Amsterdam er også en plass kjæresten min liker. Fint å sykle, og kollektivtilbudet er bra.<br /><br /> Anonym poster: bd23271239e7f911bc63c3d0cd1d852e

Gjest villrev
Skrevet

Jeg var i Berlin med kjæresten i midten av august i fjor, det var litt varmt men ikke sånn at jeg døde.

Skrevet

Edinburgh var min første tanke. Veldig koselig by med en god del å se på, og hvis jeg ikke husker helt feil så er det ca 1 time med tog til Glasgow som har enda mer å by på. :)

Skrevet

Edinburgh var min første tanke. Veldig koselig by med en god del å se på, og hvis jeg ikke husker helt feil så er det ca 1 time med tog til Glasgow som har enda mer å by på. :)

Enig i at Edinburgh er flott, men hvis man vil unngå for mye turister og store folkemasser er neppe Edinburgh i august stedet. ;) Da er det nemlig festivaltid, og i tillegg til masse folk er det ekstra høye priser på overnatting. Men Glasgow er supert; vi bodde der (nettopp for å unngå kaoset i Edinburgh) og tok heller en dagstur til Edinburgh. :)

Skrevet

Ser du nevner Glasgow og Edinburgh i første innlegget - jeg bor i G-town, så jeg kan gjerne komme med litt tips :)

Ryanair flyr til Edinburgh fra Torp (og Norwegian fra Gardermoen, det er litt frem og tilbake hvem av dem som er billigst) og togturen mellom Edinburgh og Glasgow tar ca 50 min. Bussen tar litt lenger tid, men er til gjengjeld billigere. Som Nilma nevner er Fringe-festivalen i full sving i hele august, så det er vanskelig å unngå mye folk der - jeg planlegger selv å tilbringe mesteparten av august i E'burgh ;) Derimot er det innmari mange glaswegians som stikker til hovedstaden under Fringe, så det er desto færre folk i Glasgow ;)

Glasgow er perfekt for anti-trasking - buss og t-bane har grei dekning, og utover det er taxi så billig at det (for norske lommebøker) ikke er noe problem å bare ta en drosje dit man skal dersom man er lei av å gå. Jeg bor et stykke sør for sentrum (Govanhill), og en taxi hjem fra byen (de gangene jeg er ute etter sistebussen har gått) har aldri kosta meg mer enn £8 (inkl. natttakst). Buss koster £1.85 per snute, men det er greit å være oppmerksom på at sjåføren ikke kan veksle for dere, så det lønner seg å ha eksakt sum ved ombordstigning. T-bane koster £1.20.

Litt regn tror jeg neppe dere kan unngå, det regner som regel litt hver dag (hvertfall tidlig om morgenen), men for varmt blir det neppe :) Jeg er også en sånn særing som sliter med mer enn 25 varmegrader, så jeg forstår situasjonen godt.

God mat og drikke - åjajøss :) Kan varmt anbefale et besøk på Stravaigin (ligger på campus til Glasgow Uni) som er skotsk/fransk fine dining, og en treretter ligger på rundt £30-35. For sjømat er Two Fat Ladies i en klasse for seg selv, og jeg synes alltid det er litt vanskelig å gå forbi Ketchup på vei hjem fra forelesning, der serveres gourmetburgere av både Angus, bisonokse og hjort. 2 for prisen av 1 for studenter. Som en generell regel: i Skottland er det studentrabatt på det aller meste :) The Arches i sentrum har også nydelig mat til en rimelig penge (£13 for to retter) og Kublai Khan (ved Trongate) har mongolsk bbq-buffet med kamel, sebra, gnu og kenguru, for å nevne noe. Buffet (ubegrenset mengde) samt forrett og dessert kommer på ca £22 på ukekvelder. Skulle det slumpe til å være skikkelig finvær er det også trivelig å bare fylle en kurv med noe godt og sette seg i Kelvingrove. Om dere tar med noe frukt eller nøtter kan dere fort oppleve å håndmate ekorn også.

Når det gjelder drikke er Glasgow mekka for de som er glade i øl og/eller whisky, Oran Mór i West End har et av de mest absurde utvalgene i whisky jeg har vært borti (det er også et fint sted for kjendisspotting), og Bier Hall i sentrum har - i tillegg til rimelig og veldig god pizza (2 for 1 her også) - et respektabelt utvalg i både lokalt og importert øl. Og generelt er det flere puber enn kiosker i Glasgow, så det er sjelden noe problem å finne et sted med god drikke.

Glasgow er eminent på shopping - kun overgått av London i UK. Kunstgallerier har vi også et par av, Kelvingrove er et must (mitt favorittbilde i hele verden henger der: Christ of St John on the Cross av Dalí), og både muséet for moderne kunst og samtidskunstsenteret har spenstige utstillinger. Gratis inngang på alt. Masterstudentene på Glasgow School of Arts har eksamenstid i august, så der er det også utstilling.

Av ikke-kunst, må jeg igjen nevne Kelvingrove - de har avdelinger for blant annet natur, egyptisk kultur og skotsk historie. Ellers er Science Centre veldig verdt et besøk, og St Mungos religionsmuseum er ganske fascinerende.

Må også anbefale Glasgow Cathedral og Necropolis.

Åeeh, har skikkelig hjemlengsel jeg nå :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Synes Amsterdam er et godt tips. Ta gjerne turen til Haag og Scheveningen i samme slengen. Haag er ikke så superinteressant, men likte veldig godt stemningen i Scheveningen - stranda, havet ...

Skrevet

Tuuuusen takk for så mange fine tips! Spesielt Edinburgh og Glasgow frister VELDIG nå! Må få tatt meg en tur dit i løpet av året. Var i Dublin i desember i fjor, som jeg ser noen av dere foreslår, og det var en fantastisk by som jeg virkelig elsket fra det minuttet jeg ankom, og som jeg gjerne vil tilbake til. Kan tenke meg at jeg kommer til å elske Skottland like mye. Maten, drikken, stemningen, kulturen og været rundt de britiske øyer fenger meg veldig.

Men; nå har vi utrolig nok bestemt oss for å prøve oss på Italia! Vi tar flyet fra Torp til Pisa, og regner med å bli 4 netter i Firenze, og 2 i Pisa. Skal altså være der en uke. Det blir spennende å se hvordan stemningen blir dersom det blir veldig varmt, men kjæresten påstår selv hardnakket at det ikke vil bli noe problem sålenge vi har noe å gjøre, fordi han da "ikke vil merke varmen". Jaja, vi får nå se, tenker jeg! Det er første gang vi drar på ordentlig ferie sammen bare vi to, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer.

Kan jeg spørre dere fantastiske jenter om dere har noe å anbefale i området rundt Firenze og Pisa? Gjerne hoteller, restauranter og kultur. De store turistattraksjonene vet jeg som, som Ponte Vecchio, Davidsstatuen osv., men jeg vil gjerne vite om det er noen skjulte perler. Jeg har tidligere vært i Pisa, Firenze og Lucca, men det er rundt 5 år siden, og mye er glemt.

:tommelsmil:

Skrevet

Men; nå har vi utrolig nok bestemt oss for å prøve oss på Italia! Vi tar flyet fra Torp til Pisa, og regner med å bli 4 netter i Firenze, og 2 i Pisa. Skal altså være der en uke. Det blir spennende å se hvordan stemningen blir dersom det blir veldig varmt, men kjæresten påstår selv hardnakket at det ikke vil bli noe problem sålenge vi har noe å gjøre, fordi han da "ikke vil merke varmen". Jaja, vi får nå se, tenker jeg! Det er første gang vi drar på ordentlig ferie sammen bare vi to, så det skal bli spennende å se hvordan det fungerer.

Kan jeg spørre dere fantastiske jenter om dere har noe å anbefale i området rundt Firenze og Pisa? Gjerne hoteller, restauranter og kultur. De store turistattraksjonene vet jeg som, som Ponte Vecchio, Davidsstatuen osv., men jeg vil gjerne vite om det er noen skjulte perler. Jeg har tidligere vært i Pisa, Firenze og Lucca, men det er rundt 5 år siden, og mye er glemt.

:tommelsmil:

Vi bodde på Hotel Axial i Firenze, og var veldig fornøyde :) (mener å huske at det er billigere å bestille via Otel.com enn direkte på hotellets nettside). Ingen luksus, men helt ok standard, ikke minst god aircondition (for Firenze om sommeren er grusomt varmt) og supersentralt. Om dere ikke skal gjøre noe spesielt i Pisa annet enn å se det skjeve tårnet og resten av Campo dei Miracoli er det like greit å bo i Firenze og heller ta en dagstur, det tar ikke lange tiden med tog, og så slipper dere å pakke ned og opp så mange ganger ;) (eller gjøre som oss: Lagre bagasjen på jernbanestasjonen i Pisa, bruke et par timer på å se tårnet o.s.v. for så å dra videre til Firenze).

Når det gjelder severdigheter i Firenze, bør dere absolutt forhåndsbestille inngang på Uffizi og Accademia (David), for køene dit kan være helt vanvittige. Her er den offisielle siden for det: http://www.firenzemusei.it/

I tillegg til de vanlige attraksjonene kan jeg anbefale munkenes aftensang i San Miniato al Monte - magisk!

Den beste maten i Firenze fikk vi her, samt på en unnselig liten restaurant like ved Santo Spiroto-kirken sør for elven.

Skrevet

Vi bodde på Hotel Axial i Firenze, og var veldig fornøyde :) (mener å huske at det er billigere å bestille via Otel.com enn direkte på hotellets nettside). Ingen luksus, men helt ok standard, ikke minst god aircondition (for Firenze om sommeren er grusomt varmt) og supersentralt. Om dere ikke skal gjøre noe spesielt i Pisa annet enn å se det skjeve tårnet og resten av Campo dei Miracoli er det like greit å bo i Firenze og heller ta en dagstur, det tar ikke lange tiden med tog, og så slipper dere å pakke ned og opp så mange ganger ;) (eller gjøre som oss: Lagre bagasjen på jernbanestasjonen i Pisa, bruke et par timer på å se tårnet o.s.v. for så å dra videre til Firenze).

Når det gjelder severdigheter i Firenze, bør dere absolutt forhåndsbestille inngang på Uffizi og Accademia (David), for køene dit kan være helt vanvittige. Her er den offisielle siden for det: http://www.firenzemusei.it/

I tillegg til de vanlige attraksjonene kan jeg anbefale munkenes aftensang i San Miniato al Monte - magisk!

Den beste maten i Firenze fikk vi her, samt på en unnselig liten restaurant like ved Santo Spiroto-kirken sør for elven.

Ifølge Hotels.com var det hotellet fullt en eller flere av dagene vi skal dra, men ellers så det veldig greit ut å kunne bo der. Er alltid så greit med litt tips om erfaringer som andre har gjort seg. Jeg får forsikre meg om at vi får et hotellrom med god aircondition i det minste ;)

Takk for alle tips! Skal få forhåndsbestilt på de stedene det trengs, før vi drar. Sist jeg var i Firenze dro vi ikke på Uffizi pga. den lange køen, så jeg får passe på å få det med meg nå.

Skrevet (endret)

Jeg har forresten et spørsmål til:

De to siste nettene skal vi bo i Pisa. Flyet vårt går lørdag morgen kl. 6. Vi må altså være på flyplassen rundt 4 om natta. Derfor lurer jeg på om det er lureste å bo på et hotell som er i nærheten av flyplassen, eller om det ikke spiller så stor rolle. Regner med at vi må ta taxi til flyplassen uansett, men hvor lang tid og hvor mye vil det omtrentlig koste fra "midt i" Pisa og til flyplassen?

Hotellene det står mellom er:

http://no.hotels.com...te_newest_first - som visstnok skal ligge i nærheten av flyplassen OG byen.

eller f.eks.:

http://no.hotels.com...te_newest_first - som skal ligge midt i hjertet av Pisa.

Jeg vil foretrekke det dersom vi slipper å måtte ta buss eller taxi inn til byen. Foretrekker å kunne gå overalt. Samtidig er det viktig at vi faktisk rekker flyet vårt, og at det ikke blir veeeeldig dyrt å komme seg til flyplassen. Noen med noen råd?

Endret av Ethereal

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...