Gå til innhold

Har ADD og barn blir slemme mot meg - jeg klarer ikke dette!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en voksen dame og har ADD.

Problemet mitt er at jeg er altfor snill og ikke klarer å si nei eller sette grenser.

Eller, jeg har lært det litt nå, så jeg klarer jo å forsvare meg selv på en voksen måte, men likevel sliter jeg med følelsene som kommer innvendig.

Jeg sliter også med å ha en væremåte som blir møtt med respekt!

Idag var jeg i en stor bursdag, der det bl.a. var mange barn tilstede. Det var en jente på 8 år som hele tiden prøvde grensene sine på meg. Det var så slitsomt, fordi jeg ikke klarte helt å takle det.

Jeg sliter en del med sosial angst, men skjuler det så langt det går. Jeg klarer fint å ha folk på avstand, men om jeg får de innpå meg er det lett for andre å være slemme.

8-åringen hang etter meg hele tiden, og lo og tullet og tøyset. Men så tok hun plutselig på puppene mine og spurte om de var store. Like etterpå strøk hun på magen min og spurte om jeg var gravid - noe jeg ikke er.

Jeg merket at når hun tok meg på puppene, ble jeg veldig satt ut. Jeg taklet det dårlig, og kjenner at jeg ble veldig nedtrykt. Det var noen voksne som så det, og jeg følte meg --- ydmyket?

Nå sitter jeg her og føler meg veldig dårlig. Har lyst til å gråte, og har en stor klump inni meg...

Noen som har noe å si om saken? Råd? Hvordan skal jeg få hjelp med dette? Det plager meg veldig i hverdagen.. IKke bare med barn,men og med tenåringer, ungdom, voksne og eldre.

Anonym poster: d00b52b86eea7c77cbc61cd3cf7734bc

Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Uff. Kanskje du bør ha noen å snakke med? F.eks en psykolog kanskje? Jeg vet virkelig ikke altså. :klem:

Gjest Nikki09
Skrevet (endret)

Jeg vet nøyaktig åssen følelsen av å bli "ydmyket" av et barn er. Seksåringen til samboeren har lett for å si ting på en måte som jeg faktisk vil anse som slem og det et virkelig ekkelt! Her er det sansynligvis pga jeg og faren hans har lett for å tulle og tøyse med hverandre, men guttungen er for liten til å forstå dette med tulling fremfor alvor. Jeg hadde aldri i verden trodd at en seksåring skulle klare å få meg til å føle meg liten men sånn er det faktisk blitt. Det viktigste for meg er iallefall og ikke vise det og heller forklare at sånn sier man ikke til andre!

Jeg har ingen gode råd til deg egentlig men tenk iallefall på at barn vet ikke hva de sier og det er somregel ikke ment på samme måte som vi voksne tolker det :-)

Endret av nikki09
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er greitt eller normalt at 8 åringer gjør slikt, en fireåring ja men ikke en 8 åring. Dette er en intimsone og barnet har tydeligvis ikke lært at slikt gjør man ikke. Du har lov til å si ifra og jeg tror ikke noen andre vil reagere på at du gjør det. Kanskje det kunne hjelpe deg om du hadde en psykolog el lign å snakke med, så kan du få hjelp til å sette grenser for deg selv. Psykologen kan gi deg støtte i at de grensene du føler er viktige for deg er riktige og vil bli aksepert i samfunnet.

Gjest berta
Skrevet

Jeg har også add og sliter med grense-setting ovenfor sønnen vår. Har blitt anbefalt å melde meg på kurs i selvhevdelse i regi av DPS. Skal be fastlegen om henvisning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...