AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Til dere som har tenåringer med ADHD, hva er greit å si/gjøre? Er i nær kontakt med en tenåring, denne personen lager ekstremt mye lyd (stemme)... Hva kan man si for å avlede dette? Kan man si "at nå må du være stille?" Vil gjerne møte dette barnet på riktig måte. Kanskje dere har noen nettsider som har god informasjon? Barnet har to hjem, vil det da være viktig at både far og mor tilnærmer seg barnet likt, og har like grenser osv?? Vil det da være lettere å få barnet til å føle seg trygg, rolig og mer balansert? Anonym poster: bb6c1ca2b893e5f5ae009acc613c12f5
Honnikorn Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Ta en titt her: http://www.adhdnorge.no/index.asp?id=26001 ADHD hos barn/unge er et enormt tema og det er ikke lett å gi et svar her uten å skrive en hel avhandling. Men klare grenser, innsikt i hva diagnosen innebærer og hvilke utfordringer personer med ADHD har er viktig. En grei sak jeg har lært på kurs er å avtale et signal (f.eks: En hånd på skulderen) når personen er i ferd med å gå over avtalte grenser. Hvis det ikke følges opp bør man ta personen ut av settingen og la han roe seg ned. Å ha ADHD er som å ikke ha filtre i hodet for hva som er viktig og ikke viktig. Alt er like viktig og får like mye oppmerksomhet, f.eks hva læreren sier og det at en blyant detter i gulvet. Like mye oppmerksomhet. Du og jeg klarer å overse blyanten og lyden av at den detter ned. Å ha det slik er svært slitsomt og ofte blir de overstimulert. Kjefting og belæring hjelper ingenting, de får nok kjeft og de lærer ikke av å bli belært. Etterhvert vil som regel de med ADHD lære seg å holde mer fokus, men lett er det nok ikke. Ta å les litt rundt, søk litt på ADHD som kommer det opp mange artikler og forskning rundt dette. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #3 Skrevet 17. juli 2012 Takk for svar! Det var lurt, det ift at man avtaler et "tegn" som man kan brue når grensene går. Skal lese meg litt opp på emnet Anonym poster: bb6c1ca2b893e5f5ae009acc613c12f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå