Gå til innhold

Dette er et dumt spørsmål...

:-) anna

Anbefalte innlegg

så bær over med meg...

Men hvorfor er det så vanskelig å bli gravid egentlig?!

I teorien burde man jo bli gravid om man hadde sex hver eller annenhver dag i en måned.

Så lenge alt er som det var ment med begge parter...

Har en følelse av at jeg har litt høye forventninger til hvor kort tid dette skal ta... såjeg trenger litt nøkter faktakunnskap her. Hvor enkelt/vanskelig ER det egentlig å bli gravid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av alle de millionene med sædceller som "slippes" under en utløsning, så er det "bare" 3-4 stk som når opp i riktig eggleder så jeg en gang på Discovery Channel.

Dette er jo ikke så veldig mye da...

Og i tillegg til å være i egglederen, så bør de jo også treffe egget. Egglederen er jo "stor" i forhold til sædcellene og eggcellen, så bare det at de skal treffe hverandre vil jeg si er godt gjort.

Så er det levetiden på svømmerene - disse kan leve i opptil 5 døgn under opptimale forhold, men ca 3 døgn er det "normale" ved fine forhold.

Eggcellen kan jo befruktes i "bare" et døgn etter at den er sluppet.

Tror det er ca 20-25% sjanse for å bli gravid i løpet av en syklus.

Det er jo mye annet som spiller inn også.

F.eks. dersom mannen har "for ofte" utløsning, så blir det færre spermier i sæden (rekker ikke å modne/produsere nok sædceller til at det skal bli "full guffe" igjen)

Etter hva jeg har elst så er det "anbefalt" med sex annenhver dag for å optimalisere sjansene - tatt i betraktning levetid, antall sædceller, osv....

"Trøsten" er jo at 90% blir gravide i løpet av det første året og 95% blir gravid i løpet av to år...

*lykke til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg har også hørt noe lignende som Chiquita. Også har jeg hørt at et forunderlig (!) stort antall graviditeter blir aborter uten at man i det hele tatt vet at man er gravid.

Slik jeg fikk det forklart er det et under at man i det hele tatt lykkes innimellom!

Det ordner seg snart, *klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lest et sted at selv om vi kvinner har masse egg, så er det fakisk kun et av tre som er "programert" riktig slik at det blir en baby. Det er sikkert derfor så mange aborterer før de vet at man er gravid. Egget blir befruktet, men det deler seg ikke på riktig måte. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spesialist forklarte meg nøye alt det der en gang jeg var til undersøkelse, og han sa at når han skjønte hvor mye det faktisk er som skal klaffe, så ble han enormt forbløffet over at vi mennesker klarer å formere oss i det hele tatt.

Akkurat det var faktisk en litt fin ting å tenke på etter hvert som vi prøvde oss gjennom den ene syklusen etter den andre - at det var ikke nødvendigvis oss det var noe galt med, men naturen trenger faktisk litt tid på å få dette til å gå i hop - og mer tid jo eldre du er.

Det som er mer sprøtt, er jo at folk klarer å bli gravide ved et uhell... noe jeg synes er ikke så rent lite frekt med tanke på alle som prøver HARDT å bli gravide uten å lykkes!!

Plonk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle de millionene med sædceller som "slippes" under en utløsning, så er det "bare" 3-4 stk som når opp i riktig eggleder så jeg en gang på Discovery Channel.

Og i tillegg til å være i egglederen, så bør de jo også treffe egget. Egglederen er jo "stor" i forhold til sædcellene og eggcellen, så bare det at de skal treffe hverandre vil jeg si er godt gjort

:sjokk:

Trodde ikke det var SÅ ille!

Da er det virkelig godt gjort at noen blir gravide i det hele tatt da... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja når en tenker på alle faktorer som skal være tilstede og alt som skal klaffe for at befruktning skal skje og et nytt liv utvikles..så er det meg helt ubegripelig at enkelte får det så "lett til"!

og ganske så urettferdig!! :( ..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg til å være i egglederen, så bør de jo også treffe egget. Egglederen er jo "stor" i forhold til sædcellene og eggcellen, så bare det at de skal treffe hverandre vil jeg si er godt gjort.

Så er det levetiden på svømmerene - disse kan leve i opptil 5 døgn under opptimale forhold, men ca 3 døgn er det "normale" ved fine forhold.

Eggcellen kan jo befruktes i "bare" et døgn etter at den er sluppet.

Tror det er ca 20-25% sjanse for å bli gravid i løpet av en syklus.

Det er jo mye annet som spiller inn også.

F.eks. dersom mannen har "for ofte" utløsning, så blir det færre spermier i sæden (rekker ikke å modne/produsere nok sædceller til at det skal bli "full guffe" igjen)

Etter hva jeg har elst så er det "anbefalt" med sex annenhver dag for å optimalisere sjansene - tatt i betraktning levetid, antall sædceller, osv....

"Trøsten" er jo at 90% blir gravide i løpet av det første året og 95% blir gravid i løpet av to år...

*lykke til*

Hmm... Selv om jeg tydeligvis er innenfor de 5 prosentene som bruker MER enn 2 år, så må jeg jo trøste meg med tanken på hvor vanskelig det faktisk er å bli gravid... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...