AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Jeg vet om de nye reglene som sies at alle hunder som har vært i Sverige skal være behandlet mot revens bendelorm innen 48 timer før innreise til Norge, og at man må ha klart egenerklæringsskjema på at hunden har fått dette. Nå skal vi en dagstur til Sverige, når skal hunden da egentlig få denne behandlingen mot bendelorm? Skal den få den i det vi setter kursen mot grensa igjen etter noen timer i Sverige, eller hvordan gjør man det? Anonym poster: 9f1a329a30e2651e4ced5ae71a222675
bambyb82 Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 De aller fleste på dagsturer dropper å stoppe i tolla med vovven sin.. Og de aller fleste vet at de skal.. Vi stopper ikke alltid, for vi har leilighet i sverige og kan ikke gi vovven så mange ormekurer føler vi. Og blir vi stoppet får vi heller late som vi ikke visste det.. og dra til vetrinær i grenseområdet og få ennå en ormekur da. Men skal du først gi den en ormekur og gjøre alt på den lovlige måten, så er kuren gyldig i ti dager og koster ca 300. Noen av tollerne ber om erklæring fra vertrinær, mens andre kun ber om egenærlærings skjemaet.
betrayed Skrevet 18. juli 2012 #3 Skrevet 18. juli 2012 Vi filmet hundene våre INNI bilen hele turen, for å kunne bevise om vi ble stoppet at de ikke hadde vært ute. Heheh. Men vi var der bare i sånn.. 2 timer og det var ingen toll.
kaprifolen Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Dere som driter i ormekuren, har dere satt dere inn i følgene av å innføre paraditten til landet?! Hvor mye sykdom den KAN skape? Egoistiske drittsekker.... Kuren kan/skal gies hver 28.dag ved passering ofte. Ang tidspunktet for dosering har jeg også lurt på dette av samme grunnsom TS. Jeg ringte tollvesenet, som sa at den skal gies på svensk jord uansett, så da valgte jeg å stole på det.
kaprifolen Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 Forøvrig trenger man ikke fysisk stoppe i tollen selv, men du skal kunne vise egenerklæringsskjema som du kan laste ned fra mattilsynet sin hjemmeside, hvis du blir stoppet. Trenger ikke veterinærattest, ei heller resept. Følgen av å bli stoppet uten kur, er bot og karantene. Følgen av å ikke bli stoppet uten kur, er å være en hensynsløs dritt som bidrar til potensiell smittespredning, og sannsynlige vanskeligere villkår for geenseovergang med hund i fremtiden.
betrayed Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Men ormekuren er bare nødvendig om man har hunden ute av bilen, sånn jeg forstod det? Eller? PS: Jeg vet om at noen nylig reiste hjem fra Danmark med en hund uten pass som IKKE hadde tatt ormekur fra Danmark. De ble stoppet i tollen av ukjente årsaker, men kom ut uten bot med hunden i behold. Hvorfor det? Hvordan har de klart det?
kaprifolen Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Men ormekuren er bare nødvendig om man har hunden ute av bilen, sånn jeg forstod det? Eller? PS: Jeg vet om at noen nylig reiste hjem fra Danmark med en hund uten pass som IKKE hadde tatt ormekur fra Danmark. De ble stoppet i tollen av ukjente årsaker, men kom ut uten bot med hunden i behold. Hvorfor det? Hvordan har de klart det? Dette hadde vært veldig kjekt for oss også, da vi ofte passerer grensen med totalt opphold i Sverige på under 30 min i bil. Men dessverre har jeg ikke funnet noe om dette i regelverket, og tenker at det hadde det vel blitt litt for lett å lyve om, kanskje...? Angående det siste der, vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke til reglene rundt hund og Danmark (annet enn at jeg vet at det ikke er bare-bare, da en bekjent av meg endte opp med hunden i karantene), så det vil jeg ikke uttale meg om. Kan være regler vi ikke kjenner til, kan være en toller som ikke visste hva han/hun gjorde, kan være de viste skjønn og inngikk en "avtale", eller mye annet rart... Man hører jo om folk som blir tatt for andre lovbrudd og slipper bot også, men vi tar jo fortsatt utgangspunkt i loven og tilhørende potensiell straff. Men kan legge ved noen linker angående Sverige, i alle fall! http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/aktuelt/nyheter/2012/feb-12/hunder-og-katter-ma-behandles-mot-revens.html?id=672676 Egenerklæring: http://www.mattilsynet.no/mattilsynet/multimedia/archive/00066/Egenerklering_bendel_66533a.pdf http://www.apotek1.no/spor-apotek1/pleie-av-dyr/kur-mot-revens-dvergbendelorm Litt om hvorfor vi frykter parasitten: http://www.dagbladet.no/a/22521688/ Generellt om innførsel av dyr: http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131795#hund
betrayed Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 Hmm. Okei. Men jeg mener å ha lest noe om at hunden kan være i bilen, men at dette er noe risikabelt da tollen kan diskutere på dette. Men vi filmet liksom "nå kjører vi over grensen - se der er skiltet" og filmet klokken samt. hundene samtidig. Så de kunne vel igrunn ikke sagt noe der. Det er jo uansett ikke fysisk mulig å få en parasitt i en bil med alle vinduer osv lukket, så antar de ikke kunne sagt noe på det. Ja, kanskje de var heldige. Hehe, når jeg tenker etter det gikk jeg jo nylig løs med hundene midt i Oslo sentrum klokken 5 på morgenen og en politibil stoppet og jeg tok på båndene, og da vinket de bare og kjørte. Så jeg antar noen er litt lettere å "blidgjøre" enn andre. Også i tollen da sannsynligvis. Ble også tatt med for mye snus engang, dvs. boksene veide for mye. Fordi vi hadde fylt i snus fra andre bokser og stappet de vi hadde. Men de sa det var greit fordi jeg var ung og dum. Men det var en avsporing, back to tema!
~Amygdala~ Skrevet 18. juli 2012 #9 Skrevet 18. juli 2012 Men, nå kan jo ikke tollen vite om bikkja virkelig har sittet i bilen hele tiden. og om man så filmer, så kan hunden likevel ha vært utenfor bilen når man ikke filmet. Det er vel bedre å følge reglene, så man ikke risikerer både bot og karantene, selv om hunden ikke har vært utenfor bilen, om man ikke har lyst til å risikere masse trøbbel.
betrayed Skrevet 18. juli 2012 #10 Skrevet 18. juli 2012 Men, nå kan jo ikke tollen vite om bikkja virkelig har sittet i bilen hele tiden. og om man så filmer, så kan hunden likevel ha vært utenfor bilen når man ikke filmet. Det er vel bedre å følge reglene, så man ikke risikerer både bot og karantene, selv om hunden ikke har vært utenfor bilen, om man ikke har lyst til å risikere masse trøbbel. Som sagt, vi filmet jo klokken, grensen og alle hundene hele tiden, så de kunne vel ikke sagt noe på det. Skjønte ikke hvordan man skulle gjøre det når man bare var der en liten stund heller, så det var ikke det at vi ikke ville fulge reglene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå