Gå til innhold

Klarer ikke å holde meg unna!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske fortvilet nå, fordi jeg ikke klarer å holde meg unna søtsaker. Har det siste året spist sunt og (for) lite, men siden oktober har jeg skeiet mer og mer ut. Spiser sunt på dagen, før jeg ender opp med total overspising om kveldene: donuts, wienerbrød, sjokolade osv. Spiser ikke mer enn 2000 kcal dog, men vil at det skal være sunt! Hele problemet bunner i lavt kaloriinntak i et helt år, snakker om i underkant av 1000 kcal. Men dette har som sagt doblet seg i et halvt år pga godteriet. Var i en periode på vei til anoreksi, men nå er jeg redd jeg skal utvikle bulimi istedet. Har aldri kastet opp med vilje, men etter utskeielser kan jeg spise helt ned i 600 kcal et par dager før det sprekker igjen, og da har vi det gående. Hva kan jeg gjøre? Er normalvektig, men er livredd for å legge på meg som følge av overspisingen, selv om jeg bare har lagt på meg 1 kg siden dette startet. Jobber i tillegg i matbutikk, og det er her utskeielsene skjer, da jeg ikke har fristelser hjemme i huset. På forhånd takk.<br /><br /> Anonym poster: 2cb14d10fc99648f9c6642dd3c2c0a5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du har en spiseforstyrrelse, og anbefaler deg å snakke med legen din om dette.

Skrevet

Enig med hun over. Om du derimot vil prøve selv, kan du forsøke å kutte ut søtsakene / jævelskapen litt etter litt. Det å slutte på dagen fungerer ikke for mange.

Skrevet

Jeg synes det er mye lettere å spise sunn mat i ukedagene, hvis jeg unner meg en dag i uka der jeg kan skeie ut litt, f.eks lørdager. Da har jeg noe å se fram til, samtidig som at inntaket begrenser seg naturlig i og med at jeg ikke kan spise 5 kg godteri på en dag. :P Som regel tåler kroppen dette hvis du spiser sunt ellers, og kanskje trener eller er fysisk aktiv på andre måter noen ganger i uka

Ellers pleier jeg å ikke kjøpe godteri i ukedagene, sånn at ikke noe ligger på lur og frister meg i skapet. Jeg prøver å ikke stoppe opp ved potetgull- og godterihylla når jeg går forbi. Etter hvert som jeg begynte å praktisere dette ble jeg mindre og mindre avhengig av sukker og blir nesten svimmel om jeg plutselig fikk i meg masse.

Det fins også masse sunn og god mat man kan spise med god samvittighet: forskjellig frukt, jordbær med vaniljekesam, blåbær i en yoghurt du liker, grønnsaker med kesamdipp osv osv.

Som de andre også sier, virker det som om du har et vanskelig forhold til mat, kanskje du burde snakke med en kostholdsveileder, en psykolog eller lignende. Det kan være greit å prøve å tenke på hvordan du ellers har det med livet ditt. Hvordan trives du med jobb, evt. skole, evtetuell kjæreste og venner? Hvordan er det med selvtillit og selvfølelse? Dette er spørsmål en kan finne ut av med profesjonelle. Å ha et sånn forhold til mat kan ødelegge mye i hverdagen, men det kan også være et symptom på andre ting en sliter med, men det vet du best selv. Mat er tross alt et naturlig behov, og det bør ikke sees på som et "nødvendig onde", men som en resurs som holder kroppen din frisk, rask, sterk og funksjonell!

PS! Det er ikke rart at du "sprekker" om du ligger på et inntak på 600 kcl. Hvis du faktisk hadde vært, er overvektig er dette uansett for lite. For de fleste kvinner holder det med å ligge på 1400-1700 kcl hvis man skal ned i vekt (men dette avhenger av hvileforbrenningen din). Hvis du spiser så lite som 600 kcl, så vil jo både du og kroppen din skrike desperat etter mer næring, og er blodsukkeret så lavt, da hvier man seg gjerne over raske fristelser som snop og usun snacks, framfor deilig, sunn og energirik mat med de næringsstoffene man trenger.

Gjest *Maja*
Skrevet

Så du overspiser på jobben. Det er fordi du resten av dagen spiser for lite og du klikker vinkel når du ser/lukter mat.

Du har sikkert hørt uttrykket "Ikke handle på tom mage".

Man mister all rasjonalitet og kjøper masse dritt en ikke trenger. Når blodsukkeret dropper drastisk så klarer en ikke å tenke klart og kroppen får et stort sug etter sukker og karbs. Nøkkelen er å spise mat som gir deg jevnt blodsukker og som holder deg mett.

Start dagen med en skikkelig frokost som metter og ha med deg en god sunn lunsj som inneholder mye proteiner og trege karbs. Ha litt frukt og nøtter som mellommåltid, så skal jeg love deg at suget etter all dritten ikke vil være så fremtredende lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...