Rainbow Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Jeg har prøvd å finne ut hva dette er ved hjelp av min venn Google, men der var det mange forskjellige svar, gitt! Jeg har smerter i lysken når jeg jogger, og også noen ganger når jeg går. Jeg begynte å trene først i fjor høst, og i starten fikk jeg litt vondt, men det var sjelden. Etter at jeg løp 5 km i ett for første gang, og deretter deltok i et løp der jeg gjorde det samme har smertene blitt verre. Det er en stikkende smerte som går fra hoftebeinet på høyre side, på skrått nedover lysken og litt på innsida av låret. Ikke sånn at jeg ikke greier å gå eller noe sånt, men det er ekkelt og ubehagelig, og det er vondt å jogge med. Har latt være å jogge i 1 mnd pga dette, og heller trent på andre måter. Men jeg savner jogginga, og har så lyst til å begynne igjen. Likevel er jeg redd smertene skal bli kroniske om jeg bare later som ingenting. Har vært hos legen, som merkelig nok sendte meg til røntgen. Måtte ringe selv etter to uker uten å ha hørt noe, og nå er legen på ferie og jeg fikk bare vite at røntgen ikke viste noenting. Så da er jeg like langt. Tenker å kontakte en fysioterapeut, men om noen vet hva dette kan være og hva jeg kan gjøre med det kan jeg i hvert fall ha noen forslag! Kan jeg jogge om jeg gjør det forsiktig? Er så utrolig kjedelig å endelig ha kommet i form, og så ikke få trene det jeg vil. Kan trene inne med videoer og sånn, men det er jeg så lei av, etter å ha gjort det den siste mnd for å spare lysken. Håper noen har noen tips eller har opplevd noe lignende. Jeg antar jeg har fått det fordi jeg hadde bedre kondis enn det skjelettet/senene mine var klar for eller noe sånt, slik at jeg har pressa kroppen lengre enn den egentlig orka. Men det er jo ikke akkurat snakk om maraton heller. Selv om å løpe fem kilometer i ett er ganske stort for en latsabb av en sofasliter som jeg var for et år siden.
Gjest ... Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 Jeg hadde akkurat det samme problemet! Men jeg fortsatte bare med samme opplegg og til slutt gjorde det så vondt at jeg kunne bruke en halvtime bare på å reise meg fra stolen rett etter trening.. Dette er nå over ett år siden og etter å ha tatt det med ro noen måneder ble det bedre. Tror bare jeg gikk litt for hardt ut en liten periode. Nå vet ikke jeg om det er det samme, men det høres veldig likt ut og jeg husker godt hvor frustrerende det var! Hos meg gikk det hvertfall over etterhvert og nå er det helt fint, tror bare du bør ta det litt med ro en stund og kanskje variere treningen litt mer? Det var det som funket for meg, håper du snart blir bedre :-)
Rainbow Skrevet 17. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2012 Høres ut som det kan ha vært noe av det samme, ja! Høres jo veldig skummelt ut at du ikke greide å reise deg opp etter trening!! Skal prøve å variere litt mer, og i alle fall ikke jogge sånn at jeg får vondt. Altså klare å slutte når jeg kjenner det. Har jogga/gått i kjempebratt terreng i dag, og det gikk bra. Var lite jogging, da. Turte ikke gjøre det så mye. Takk for tips, tar gjerne imot flere!
Magnifique Skrevet 18. juli 2012 #4 Skrevet 18. juli 2012 Hei. Jeg har akkurat det samme som det du beskriver. Får det ofte av å gå lange distanser, eller trene. Det kan være ganske vondt å sitte og bevege seg etterpå. Jeg ble henvist til MR, men den viste selvfølgelig intet. Legen kunne ikke svare noe mer på hva det var, heller. Så da var jeg like langt. Begynte etter hvert å slite med knærne også. Fikk stadig vondt og de var ømme. Fikk time hos legen, og senere fysioterapaut. Der fikk jeg noen øvelser jeg skulle gjøre for knærne, men syntes ikke at dette hjalp så mye, desv.Fikk ingen diagnose - ble bare fortalt at jeg hadde litt vann i knærne. Etter litt tid, fikk jeg endelig henvisning til en ortoped. Han undersøkte knærne mine, og fant ut at de hadde direkte sammenheng med den vonde lysken min! Fikk dermed bekreftet en diagnose, og fikk noen strekk-øvelser som jeg skulle utføre jevnlig. Dette har hjulpet meg masse, og har sjelden vondt i lysken når jeg trener/går lengre. Jeg synes du burde ta kontakt med en ortoped som har sikkert kompetanse
Magnifique Skrevet 18. juli 2012 #5 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Ps. Haha, ikke bruk Google! Du kan trygt unngå dette - de fleste resultater som kommer opp på Google vil IKKE gjelde for ditt vedkommende. Man blir bare paranoid og redd av å lese side opp og side ned med folk som spekulerer i ulike symptomer. Endret 18. juli 2012 av Magnifique
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå