Gå til innhold

Slanking: Hvor mye og hvor ofte skal man spise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt en million ganger at man skal spise lite og ofte når man skal ned i vekt, men hvor mye mat er det da snakk om? Og hvor ofte? En brødskive hver tredje time? Er redd for å spise for lite siden jeg ammer også... Har hørt at man skal ha 500 kcal ekstra hver dag hvis man ammer. Vet ikke om det stemmer?

Anonym poster: b6383edf1449287b5e25975abdb8b3c9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hvor ofte du spiser som avgjør, men ditt totale kaloriinntak. Noen liker å bli stappmette når de spiser, andre liker å spise oftere. Det er egentlig bare å passe på totalmengden, ikke porsjonsstørrelsen.

Anonym poster: e0fbd24d54aa06a3bafea356b4b00040

Skrevet

Det er ikke hvor ofte du spiser som avgjør, men ditt totale kaloriinntak. Noen liker å bli stappmette når de spiser, andre liker å spise oftere. Det er egentlig bare å passe på totalmengden, ikke porsjonsstørrelsen.

huff da
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som er så huffda med det? Noen kan fint spise to større måltider ila dagen i tillegg til drikke og snacks, mens andre liker å spise fem ganger ila samme tidsrom. Det ene er faktisk ikke bedre enn det andre, det som teller er at personen trives selv og fungerer i jobb og andre aktiviteter.

Skrevet

Hva er det som er så huffda med det? Noen kan fint spise to større måltider ila dagen i tillegg til drikke og snacks, mens andre liker å spise fem ganger ila samme tidsrom. Det ene er faktisk ikke bedre enn det andre, det som teller er at personen trives selv og fungerer i jobb og andre aktiviteter.

Spisevaner hos folk varierer veldig ja og det finnes folk som kan spise akkurat hva og hvor mye de vil. Det kalles høy fettforbrenning. Ut ifra innlegget til ts går jeg ut ifra at hun vil ned i vekt og dermed ikke har så høy forbrenning at hun kan spise for store måltider uten at magesekken utvider seg. )

Skrevet

Til ts: nå vet jeg ikke hvordan det er med amming men det aller viktigste når du skal ned i vekt er å ikke gå flere timer uten mat. En skive hver 2-3 time høres ut som en bra start. Ønsker deg masse lykke til ;)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg hadde sikkert høy forbrenning før jeg fikk barn, for jeg kunne spise veldig mye uten å gå opp i vekt. Pga dette har jeg har alltid overspist siden jeg er veldig glad i mat, så jeg vet ikke hva andre regner som et normalt måltid. Nå går vekten bare oppover, så jeg må jo tydeligvis endre på noe. Spiser relativt sunt... Men én brødskive ca hver 2-3 time er normalt for ikke-overvektige da? Synes det høres forferdelig lite ut. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

TS igjen:

takk for svar, forresten. :)

AnonymBruker
Skrevet

Til ts: nå vet jeg ikke hvordan det er med amming men det aller viktigste når du skal ned i vekt er å ikke gå flere timer uten mat. En skive hver 2-3 time høres ut som en bra start. Ønsker deg masse lykke til ;)

Nei, det har ingenting å si. Det eneste som er problemet er at folk gjerne spiser mer enn de bør om de er sultne, noe en unngår om en spiser ofte. For forbrenningen har det ingenting å si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spisevaner hos folk varierer veldig ja og det finnes folk som kan spise akkurat hva og hvor mye de vil. Det kalles høy fettforbrenning. Ut ifra innlegget til ts går jeg ut ifra at hun vil ned i vekt og dermed ikke har så høy forbrenning at hun kan spise for store måltider uten at magesekken utvider seg. )

Nei, om hun holder seg på et lavere inntak enn hun forbrenner vil hun gå ned i vekt. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Jeg skrev totalinntak.

Du bør slutte med stråmenn, forresten. Jeg er ikke interessert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg hadde sikkert høy forbrenning før jeg fikk barn, for jeg kunne spise veldig mye uten å gå opp i vekt. Pga dette har jeg har alltid overspist siden jeg er veldig glad i mat, så jeg vet ikke hva andre regner som et normalt måltid. Nå går vekten bare oppover, så jeg må jo tydeligvis endre på noe. Spiser relativt sunt... Men én brødskive ca hver 2-3 time er normalt for ikke-overvektige da? Synes det høres forferdelig lite ut. :fnise:

Kvinner ligger på rundt 2000 gjennomsnittlig, ammer du kan du legge til 500 kalorier. Da ser du at du bør ligge på mellom 1500 til 2000 hver dag for å gå ned i vekt. Du kan ligge høyere, men amming er supert for vektnedgang og den effekten bør du utnytte :)

Skrevet

Hvis du synes det høres veldig lite ut så er det nok lurt å trappe ned litt etter litt, feks en skive hver andre time. Da er du aldri sulten og slipper suget etter mat. Ellers kan det være lurt å ha en matdagbok der du skriver ned alt du spiser i løpet av uka.

Skrevet

Nei, om hun holder seg på et lavere inntak enn hun forbrenner vil hun gå ned i vekt. Det er ikke noe mer hokus pokus enn det. Jeg skrev totalinntak.

Du bør slutte med stråmenn, forresten. Jeg er ikke interessert.

så bra du har funnet noe som fungerer for deg ;)
Skrevet

det finnes folk som kan spise akkurat hva og hvor mye de vil. Det kalles høy fettforbrenning.

Hvor leste du dette? Skulle gjerne lært mer om disse menneskene.

• Liker 1
Skrevet

Hvor leste du dette? Skulle gjerne lært mer om disse menneskene.

Google it. Eller spør ditt nermeste treningssenter /lege.
Skrevet

Jeg er ikke glad å spise ofte, blir også sjeldent sulten så jeg spiser kun når jeg er sulten. Så vidt jeg vet er det ikke porsjonsstørrelsen som skal ha noen betydning, men kaloriinntaket i løpet av dagen. Jeg spiser vel i gjennomsnitt 3 måltider om dagen, noen ganger 2, andre ganger 4, alt etter hvordan kroppen er gjennom dagen. Har en grense på maks 1400 kcal per dag, og det funker fint så langt.

Jeg har to venninner som har gått ned 10 og 15 kilo ved å følge Roede-metoden, som så vidt jeg vet går ut på å spise lite men ofte, så det alternativet funker jo også.

Skrevet

Har hørt en million ganger at man skal spise lite og ofte når man skal ned i vekt, men hvor mye mat er det da snakk om? Og hvor ofte? En brødskive hver tredje time? Er redd for å spise for lite siden jeg ammer også... Har hørt at man skal ha 500 kcal ekstra hver dag hvis man ammer. Vet ikke om det stemmer?

Vet mange sier det er tull, men har ei venninne som spiser lite og ofte(hver ca. hver tredje time, en brødskive eller tilsvarende), og hun gjør stor suksess med det. Hun går ned 0,5 kg i uka, uten trim. Trimmer hun kommer hun opp i 1kg, og da er det kun snakk om gåturer fordi hun er så plaga med astma.

Selv får jeg ikke til dette, men det skader jo ikke akkurat å prøve, og se om det funker for deg:)

Skrevet

Helt sant. Jeg spiser etter periodisk faste systemet, spiser da tre svære måltider påmen dag. Venninna mi spiser 6-7 mindre måltider. Vi er like tynne begge to. Men vi trener både jogging og tung styrle da!

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg foretrekker flere små måltider gjennom dagen. Jeg orker ikke å føle meg stappmett ei heller føle meg sulten, samt at jeg trenger flere små måltider for å holde blodsukkeret stabilt.

Til syvende og siste er det det totale kaloriinntaket som avgjør om en går opp, ned eller holder en stabil vekt.

Man må bare finne det spisemønsteret som fungerer for deg og din kropp.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er en fordel å spise ofte dvs hver 3-4 time. Det hjelper å opprettholde en god forbrenning, og hjelper med å holde blodsukkeret jevnt. Anbefaler deg et grete roede kurs hvor du kan lære litt om kosthold- om du er overvektig altså... Spør du på et forum som dette får du mange rare svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...