super-s Skrevet 17. juli 2012 #1 Skrevet 17. juli 2012 Hva er egentlig forskjellen på ordene ennå og enda? Er det bare to forskjellige måter å skrive det samme ordet på, eller skal de brukes i forskjellige settinger? Jeg har alltid sagt enda, men så ser jeg mange andre skriver ennå. Jeg har også begynt å skrive ennå, men det høres i mitt hode feil ut! For å komme med noen eksempler: -Jeg vet ikke enda/jeg vet ikke ennå? -Jeg har lyst på enda mer mat/jeg har lyst på ennå mer mat? Noen som vet hva som er riktig?
Gjest Ludovie Skrevet 17. juli 2012 #2 Skrevet 17. juli 2012 (endret) I det første eksempelet ditt er begge korrekt. I det andre er bare enda riktig. Altså: Som tidsadverb kan man bruke både enda og ennå - det er helt hipp som happ, men som gradsadverb er det bare enda som kan brukes. Endret 17. juli 2012 av Ludovie
super-s Skrevet 17. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. juli 2012 I det første eksempelet ditt er begge korrekt. I det andre er bare enda riktig. Altså: Som tidsadverb kan man bruke både enda og ennå - det er helt hipp som happ, men som gradsadverb er det bare enda som kan brukes. Ok, da hadde jeg rett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå