AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Heisann, jeg står sannsynligvis ovenfor et samlivsbrudd med min samboer, Jeg har spurt om han er villig til å bli med på en samtale hos familievernkontoret, men det er han altså ikke. Så da lurte jeg på om det har noe for seg at jeg går til en samtale alene... Er det noen her som har gjort det, og fått noe utbytte av det? Anonym poster: 2c226f75d286c920ad3181cabd0ccaa4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 Glemte å nevne at vi har et barn under 1år. Ts Anonym poster: 2c226f75d286c920ad3181cabd0ccaa4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Må man ikke på mekling når man har felles barn da? Anonym poster: 4dc9525da6a722ffbecec7bdb48a7456
smilo Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 Dere må til mekling så lenge det er felles barn under 16 år. Hvis han ikke kommer, så vil dette ha en del å si i forhold til barnet. Mekling skal være for å avtale hvordan foreldrene skal ha barnet.
Sulosi Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 Det kan være greitt å få hjelp til å sortere tanker så å gå til samtaler alene har absolutt noe for seg. Så vet du også i ettertid at iallefall du gjorde det du kunne for å unngå brudd evt få til et ordnet brudd. 1
Gjest Violetta Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Jeg trodde mekling bare var obligatorisk dersom man var gift?
Sophie-Ann Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Det er obligatorisk mekling for alle som har bodd sammen når barnet ble født. Hvis han ikke møter, vil det fremgå på meklingsattesten du får. Dette gjør at han stille med dårligere kort hvis det eventuelt skulle bli rettsak. Man kan nemlig ikke gå til rettsak uten meklingsattest og denne er gyldig i 6 mnd. 2
Mafalda Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 (endret) Jeg trodde mekling bare var obligatorisk dersom man var gift? Samboere med felles barn må mekle for å få rett til utvidet barnetrygd, i følge Bufetat sine nettsider. Det er jo også til barnets beste om man kommer fram til en klar avtale om bosted, samvær osv. TS: møt opp uansett! Da får du også gode råd om hvordan du kan håndtere situasjonen videre, og du står sterkere dersom det skulle bli konflikt Endret 17. juli 2012 av Mafalda 1
Sophie-Ann Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Man trenger ikke å ha vært til mekling for å få utvidet barnetrygd, man må ha en samværsavtale som viser at man har barnet vesentlig mer enn den andre parten .
Sulosi Skrevet 17. juli 2012 #10 Skrevet 17. juli 2012 Heisann, jeg står sannsynligvis ovenfor et samlivsbrudd med min samboer, Jeg har spurt om han er villig til å bli med på en samtale hos familievernkontoret, men det er han altså ikke. Så da lurte jeg på om det har noe for seg at jeg går til en samtale alene... Er det noen her som har gjort det, og fått noe utbytte av det? Anonym poster: 2c226f75d286c920ad3181cabd0ccaa4 Jeg forstår det sånn at ts spør om samtaler, ikke mekling. Familievernkontoret tilbyr samtaler til par som ønsker hjelp til å løse problemer også, man kan gå begge to el alene. Mekling er aktuelt når det er bestemt at det blir brudd.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2012 #11 Skrevet 17. juli 2012 Heisann, takk for alle svar. Jeg har nå laget meg en avtale hos familievernkontoret alene, og vil da sansynligvis be om mekling etter denne samtalen. Har hatt en prat med samboer , og det blir nok slutt, og det vil da bli jeg som har hovedansvar for barnet, så det kommer det ikke til å bli noe kluss med. Anonym poster: 2c226f75d286c920ad3181cabd0ccaa4
Far til 2 Skrevet 18. juli 2012 #13 Skrevet 18. juli 2012 (endret) Heisann, takk for alle svar. Jeg har nå laget meg en avtale hos familievernkontoret alene, og vil da sansynligvis be om mekling etter denne samtalen. Har hatt en prat med samboer , og det blir nok slutt, og det vil da bli jeg som har hovedansvar for barnet, så det kommer det ikke til å bli noe kluss med. Anonym poster: 2c226f75d286c920ad3181cabd0ccaa4 Jeg håper alt ordner seg. Pass på at du oppfordrer og legger til rette for veldig mye samvær i tiden som kommer. Om du ikke får far på banen nå vil det bli enda vanskeligere senere fordi han da ikke har noe forhold til barnet. Om far ikke får et nært forhold til barnet i den tiden som kommer vil han og barnet ikke få noe forhold og barnet vil med veldig stor sannsynlighet få et savn etter en ikke tilstedeværende far. dette kan også medføre at far ikke føler noe økonomisk ansvar for barnet og unngår å kjøpe noe som helst til barnet på et senere tidspunkt. Forslag: Forsøk å la far være "barnevakt" (kall det gjerne noe annet bare han får en positiv holdning til det) midt på dagen når barnet er våkent slik at han og barnet får kvalitetstid sammen med barnet uten deg tilstede. La han føle ansvar allerede nå, gjerne i hans trygge omgivelser som f.eks hans bolig. Dessverre er det slik etter noen brudd at den som ikke får omsorgen nekter å være tilstede og vil på ingen måte gjøre livet enklere for den annen part. Dette betyr at du bør velge tidspunkt som tilsier at du ikke skal ut for å få "fritid" til å være med venner eller for å gå på byen. Ihvertfall ikke den første tiden etter bruddet. Velg heller ting der du ikke skal med venner og der det er "kronglete" å ha med barn under 2-3 år (skyld på søvn ?? selv om du har valgt et tidspunkt der barnet ikke behøver å sove). Det kan være at du skal "gi blod" eller til legeundersøkelse, eller på verksted med bilen noen timer, etc, etc. Barnet bør absolutt få mest mulig samvær med far fra første dag om far med størst mulig sikkerhet skal få et godt forhold til barnet senere. Dette er mao i første rekke tiltak for å ivareta barnets ønsker om en tilstedeværende far senere når det er fritidsaktiviteter, skoleavslutning, etc, men også for fars del. Og du skal heller ikke se bort fra at det i veldig stor grad også er for din del for å få avlastning og et greit forhold til far senere . Lykke til. Endret 18. juli 2012 av Far til 2
Gjest Marmot Skrevet 18. juli 2012 #14 Skrevet 18. juli 2012 Dere må huske at det er forskjell på "terapi" hos FVK og mekling. I det første snakker man om seg selv og sine problemer, i det andre snakkes kun om barna og samarbeidet rundt dem, samværsordninger, hvordan man vil løse ting praktisk osv. Mange har utbytte av å gå alene til FVK, det er jo sjelden bare den ene som er "feilen" når ting er vanskelig, og det er ofte godt å få litt andre innfallsvinkler. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå