livmor Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Syns valpen min sover ganske lite, men hva er normalt?
Gjest Pheel Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 Du må passe på at valpen får masse ro iløpet av dagen, det er viktig. Det er variert, men de skal sove ganske mye.
Redbull Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Mye. Vår sover når den ikke leker eller spiser
Portvinpiken Skrevet 17. juli 2012 #4 Skrevet 17. juli 2012 Hunder trenger mellom 12 - 18 timer søvn i døgnet. I gjennomsnitt 14 timer, og da noe mer hos valper. Hunder er polyfasiske sovere, som vil si at de sover mange ganger i løpet av et døgn og at e da flytter på seg og gjør litt andre ting innimellom. I tillegg er de "sosiale sovere" og trenger derfor nærhet for å føle seg sikre og bedre utvilt. Hunder som sover alene er ikke like utvilte da de må "passe på" hele tiden fordi de er ansvarlige for seg selv. Dette tilvennes de å bli sikrere til fra valp, men det er ikke tvil om at en hund som slipper å passe på seg selv sover bedre. I naturen sover alle sammen og de liker å ligge innti/i nærheten av andre dyr eller evt eier. Det er viktig å påse at hunden får nok søvn og er utvilt. Annet kan gå utover helsen. La den få masse ro-trening og trygge, gode steder å sove. Helst bør den få lov å velge selv hvor den vil sove. Bur er ikke ideelt da de ikke får reist seg opp og gått litt rundt for så å legge seg et annet sted/flytte på seg. Noe som er naturlig for de. 1
Sulosi Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 De trenger mye søvn som nevnt i de svarene du har fått. Jeg vil bare legge til at dersom valpen sover lite kan det komme av at den er overstimulert (slik sett er de som små barn). Samtidig kan en valp ha noen dager av og til hvor den sover mindre. Min valp som et fem mnd nå hadde frem til for en mnd siden et par dager i uka (i snitt ca) hvor den sov lite på dagtid og kveld. Nå sover hun hele tiden så sant jeg ikke aktiviserer henne eller hun får være ute i hagen.
Gjest Fairydust Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Det er forskjell på valper. Jeg hadde lest at valper skulle sove opptil 20 timer i døgnet. Jeg ble veldig bekymret når jeg hadde en 4 mnd gammel valp som bare sov på natten + noen få korte blunder på dagen. Jeg gjorde ingenting med det. Hun er nå 2.5 år og en sunn og frisk hund, så hun tok ikke noe skade av det.
Sulosi Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Det behøver ikke være ett problem at valpen sover lite men om det er pga overstimulering så kan det på sikt bli slitsomt å være hundeeier. Så har man også raseforskjeller, feks hadde vi en drever som våknet så fort jeg reiste meg og fotfulgte meg i hele huset konstant. Den var oppdratt til å ligge ved eiers føtter.
betrayed Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 Den første hunden vår var ikke en "sover" som valp, eller hva jeg skal si. Han var veldig aktiv og rett og slett skikkelig plagsom. Mens den siste valpen vår, måtte vi vekke for å gi mat og gå på tur. Så det tror jeg er individuelt. Nå er begge vokst til og blitt fine og rolige hunder likevel, så jeg har tro på de individuelle forskjeller. Det kan jo også ha en betydning hvilken rase det er.
Portvinpiken Skrevet 17. juli 2012 #9 Skrevet 17. juli 2012 Jeg vil gjerne argumentere med at de ikke er raseforskjell når det gjelder hva hunder trenger av søvn, men at det er forskjell mht aktivitetsnivå er jo sant. Derfor ville jeg personlig lære valpen kanskje mer ro-trening om den er veldig aktiv.
snuppsia Skrevet 18. juli 2012 #10 Skrevet 18. juli 2012 En valp skal sove mye ! Min sover hele natta (8 timer) + formiddag 2 timer, ettermiddag 2 timer, tidlig kveld 2 timer. Blir 14 timer det :-)
Mr.Dean Skrevet 18. juli 2012 #11 Skrevet 18. juli 2012 Herregud, min Engelske Toy Terrier på 3mnd sover ved hver eneste anledning++++. Den andre hunden min sov også ekstreeemt mye frem til han var 5-6mnd...
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2012 #12 Skrevet 18. juli 2012 Herregud, min Engelske Toy Terrier på 3mnd sover ved hver eneste anledning++++. Den andre hunden min sov også ekstreeemt mye frem til han var 5-6mnd... Herregud?? Hva mener du med det?<br /><br /> Anonym poster: abd59acaf642ee7903e131b5084b0c54
Gjest Fairydust Skrevet 18. juli 2012 #13 Skrevet 18. juli 2012 En valp skal sove mye ! Min sover hele natta (8 timer) + formiddag 2 timer, ettermiddag 2 timer, tidlig kveld 2 timer. Blir 14 timer det :-) Det blir jo tydeligvis flotte, friske hunder av valper som sover lite også, så jeg ser ikke helt hvorfor absolutt alle valper SKAL sove MYE. Valper er forskjellige!!
Mr.Dean Skrevet 18. juli 2012 #14 Skrevet 18. juli 2012 Herregud?? Hva mener du med det?<br /><br /> Anonym poster: abd59acaf642ee7903e131b5084b0c54 Det var ikke ment som noe annet enn at jeg kom på hvor sinnsykt mye valper faktisk sover
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå