Gå til innhold

Erfaring med rottweiler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere fortelle om deres erfaring med rottweiler?

Egenskapene den hadde

Plager, sykdom

Hvor gammel den ble

Var den noe på kennel?

Hva den likte-mislikte

(ikke en debatt på hva som kreves av hundeier, ikke førstegangshund osv)

Vil bare vite deres erfaring med deres.

Anonym poster: d301bfe7436770d52ade0719abe032ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere fortelle om deres erfaring med rottweiler?

Meget krevende BRUKS-hund, snill som dagen lang. Elsket pus, hatet småbikkjer. Sikler litt vel mye etter min smak, men et arbeidsjern. Veldig god på rundering og spor han jeg hadde.

Egenskapene den hadde

Veldig god bruks-hund, kom ganske langt med han. Voktet hus og hjem, folk kom inn men kom seg ikke ut hvis vi ikke var til stede. Fin turkamerat og lot meg sjeldent sitte i sofaen etter endt arbeidsdag ;)

Plager, sykdom

Slet litt med HD, ikke noe alvorlig. Er ganske kjent med HD/AD og andre sykdommer hos rottweiler, men jeg var ganske heldig da jeg hadde en veldig god oppdretter.

Hvor gammel den ble

11 år

Var den noe på kennel?

Den var aldri på kennel nei. Kennel er sjeldent noe positivt for hunder.

Hva den likte-mislikte:

Negere, små møkka-bikkjer, sorte søpleposer og dominante hannhunder. han ble også veldig fort understimulert. Han elsket damer, pølser, pipe-leken sin og kongen sin. Han elsket å jobbe med spor og gå rundering, samt IPO. Han elsket å JOBBE, som er rasens "mening" ;)

Anonym poster: 4821fe28115acb51cd4bd0dae1644d3b

Skrevet

Jeg har en Rottweiler, har hatt han i litt over 5 år. Han er en utrolig snill og behagelig hund så lenge han får det han trenger. Han er en brukshund og krever litt av eieren sin, både fysisk aktivitet og mental stimuli og trening. Jeg bruker han for det meste til spor, særlig blodspor. Han er lærevillig, elsker å jobbe, har fin kontakt og er førerorientert. Dessverre har han ikke verdens beste konsentrasjon, som er grunnen for at han ikke er godkjent ettersøkshund (enda). Han er snill, glad og rolig på dagtid, men det er som slå på en bryter når man legger seg - da er han vakthund nummer 1.

Rottweileren er mest utsatt for AA/HD, og jeg har inntrykk av at det er relativt vanlig med svak grad HD. Min er helt frisk, stamtavlen hans er fri for AA/HD, alle er røntget og øyelyste.

Han er nå litt over 6 år gammel, men han er like frisk og rask som da han var 1 år. Jeg hadde en annen Rottweiler for en del år siden; han hadde HD grad C, men var ikke plaget utover stivhet.

Han har vært på kennel ved to anledninger, det har gått kjempefint. En liten kennel hvor han hadde det greit, og fikk det han trengte.

Han liker alt, tror jeg. Han er fryktelig glad i mennesker, andre dyr (hester, kyr, katter, sauer, hamster, you name it!) og mat. Han er veldig reservert mot "spesielle" mennesker som narkomane, alkoholikere som er påvirket osv.

Gjest "gjest"
Skrevet

Den rottweileren jeg kjente en gang var 80kg baby. Han hadde glemt at han var Rottweiler.

Skrevet (endret)

Kunne sagt så mye, men sier meg enig i at Rottweilere ikke vet helt hvor stor dem er, vil gjerne sitte på fanget:) Flink å "logre" ned ting fra salongbordet og med halen sin:)

Ang levetid, så ble tispen jeg hadde litt over 10 år og hannhunden 1.5 år. Begge fikk kreft.

Tispen var og på sluttene stiv i beina.

Og ja de er brukshunder de må få lov å jobbe både fysisk og mentalt.

Mye useriøs avel er det og desverre som alle andre raser..

Ang kennel så ble tispen min ved flere anledninger passet av noen i familien,, da var hun rett å slett deppa de første dagene.

Endret av sobrello
Gjest Pheel
Skrevet

Den rottweileren jeg kjente en gang var 80kg baby. Han hadde glemt at han var Rottweiler.

Garantert ingen renraset rottis på 80 kg.

Gjest Cevita
Skrevet

Jeg bor i et Rottweilernabolag (tror det er rottweiler i halvparten av husa her oppe). Min erfaring er at de bjeffer fryktelig mye og på alt. Kan ikke tusle nedover veien å hente posten uten et boffekor uten like (for når en starter, så setter jo resten av nabolaget igang også :gjeiper: )

Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Her er Shorty.

Blanding mellom Basset Hound og Rottweiler. Jeg elsker de små bena hans.

Endret av "gjest"
Gjest "gjest"
Skrevet

Garantert ingen renraset rottis på 80 kg.

Han vokste seg ut av standarden.

Gjest Pheel
Skrevet

Han vokste seg ut av standarden.

Standarden er på mellom 40-55 kg., dvs. han måtte vært dobbelt så stor som en normal Rottweiler.

evt. veldig stor og maaange kg. overvektig.

Gjest "gjest"
Skrevet

Standarden er på mellom 40-55 kg., dvs. han måtte vært dobbelt så stor som en normal Rottweiler.

evt. veldig stor og maaange kg. overvektig.

Jeg har sett andre hannhunder på nærmere 70kg også.

Skrevet

Min erfaring er at de bjeffer fryktelig mye og på alt.

Det glemte jeg å nevne i posten min; min bjeffer så å si aldri, det er noe av det beste med hele bikkja! :biggrin: Han "boffer" litt på kveldstid når han hører noe, men ordentlige bjeff har jeg hørt kun et fåtall ganger på de 5 årene jeg har hatt han. Kan sikkert telles på to hender.

Skrevet

Dere som har litt peil: Stemmer det at det kan være stor forskjell på tisper og hannhunder i denne rasen? Har bare det inntrykket fra dem jeg har møtt.. hannhundene har virket mer voktsomme og "bryske" mens ALLE tispene har vært insane kosete og kontaktsøkende og store bebiser omtrent.. Føler ikke at jeg har opplevd det samme med andre raser. Kan såklart være tilfeldig, derfor jeg lurer:) Synes det er en utrolig vakker rase!

Skrevet

Har ikke rottweiler selv, men har møtt en del av de. Ser at de er litt hardfør i lek med andre hunder og mange hunder respekterer de kanskje mer enn andre. Type "jeg tar ikke pinnen fra en rottweiler, men jeg kan godt ta den fra en labrador". Ellers syns jeg de jeg har møtt er kjempeflotte hunder :-) Kunne igrunn tenkt meg en selv i fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...