Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt en vanlig madrass og en overmadrass til å ha i sprinkelsenga. Bør jeg ha tisselaken i senga også i tilfelle? Evt. hvor er det best å kjøpe dette? Har lest tidligere at noen slike lakener ikke er helt bra i forhold til pusting for barnet?

Anonym poster: e588bb236cbdea1b0086a35842f9b23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde, men kunne like gjerne droppet det. Vi brukte uansett lammeskinn øverst så snart det ble høst. Det vi hadde var fra IKEA, det virker veldig tett og klamt.

Skrevet

Vi har tisselaken i senga. I løpet av de siste to mnd har vi skifta det ett par ganger fordi babyen har tissa igjennom.

Har det for sikkerhets skyld i tilfelle lekasje på madrassen.

Jeg har ikke lest noe om det med problemer med å puste. Generelt sett så er jeg obs på at barnet ikke ligger på magen om natten. (babyen klarer ikke snu seg rundt enda.)

Skrevet (endret)

Vi har alltid brukt og bruker fortsatt tisselaken i senga til 3-åringen.

Utrolig praktisk ved uhell, og har aldri opplevd at han er klam etc. og heller aldri hørt/lest at det skal være farlig å sove på mtp pusting - da vil jeg tro det ikke hadde vært på markedet i det hele tatt.

Endret av Soon
Skrevet

Husk at tisselakenet ikke skal ligge undet hodet til babyen, da.

Skrevet

og heller aldri hørt/lest at det skal være farlig å sove på mtp pusting - da vil jeg tro det ikke hadde vært på markedet i det hele tatt.

Det som er farlig for et spedbarn er ikke nødvendigvis farlig for et barn på f.eks 3 år.

Skrevet

Det som er farlig for et spedbarn er ikke nødvendigvis farlig for et barn på f.eks 3 år.

Skjønner jo det, men det står jo heller ingen "aldersgrense" på pakningen til tisselaknene.

Og ang at tisselaken ikke skal ligge under hodet - hvorfor får man da formsydd laken som er som et vanlig stretchlaken som strekker seg over hele madrassen??

Skrevet

Og ang at tisselaken ikke skal ligge under hodet - hvorfor får man da formsydd laken som er som et vanlig stretchlaken som strekker seg over hele madrassen??

Fordi det er helt ok for eldre barn. (er jo det, det er ment for også, barn som har sluttet med bleie nylig osv)

• Liker 1
Skrevet

Fordi det er helt ok for eldre barn. (er jo det, det er ment for også, barn som har sluttet med bleie nylig osv)

Har jo formsydd laken til sprinkelseng og vognmadrass, så de er ikke bare beregnet til større barn som ikke bruker bleier nei.

Har selv jobbet i butikk som forhandler disse laknene.

Skrevet

Har jo formsydd laken til sprinkelseng og vognmadrass, så de er ikke bare beregnet til større barn som ikke bruker bleier nei.

Har selv jobbet i butikk som forhandler disse laknene.

Ok.

Men det er jo mange ting som selges som ikke alltid er like bra for barna. (gåstol bl.a)

Skrevet

Ok.

Men det er jo mange ting som selges som ikke alltid er like bra for barna. (gåstol bl.a)

Så sant så sant - men når det kommer til varer som noen mener kan være så farlig at barnet slutter å puste, så tror jeg ikke produsentene hadde valgt å produsere de.

Men ikke vet jeg, jeg vet bare at disse formsydde tisselaknene fins i alle størrelser, så vil på en måte tro de er godkjent og vel-utprøvd ;)

• Liker 1
Skrevet

vel-utprøvd ;)

Jepp. Aldri, aldri en barneseng uten tisselaken. De tar jo sikkel og spy også, i tillegg til en og annen dose rennebæsj og neseblod ;)

De minste babyene kan godt skippe det, det er sjelden de tisser en halvliter om gangen uansett, men for de større er det veldig praktisk. Vår miste har sovet i vår seng litt for lenge- og selv om det er et "flinkt" barn må vi likevel bytte overmadrass veldig snart.

Skrevet

Så sant så sant - men når det kommer til varer som noen mener kan være så farlig at barnet slutter å puste, så tror jeg ikke produsentene hadde valgt å produsere de.

Men ikke vet jeg, jeg vet bare at disse formsydde tisselaknene fins i alle størrelser, så vil på en måte tro de er godkjent og vel-utprøvd ;)

Syns det sier seg litt selv jeg. På samme måte som en myk madrass er tettere å puste ned i enn en hard madrass (hvor barnet ikke synker ned på samme måte), vil det jo også være mye tettere å puste ned i et laken med plastikk enn ned i et uten. Nå skal ikke spedbarn sove på magen uansett, men eldre barn som har lært seg å snu seg er jo også i en risiko for krybbedød, og da tenker jeg det er best å gjøre det man kan for å unngå at noe farlig skjer. Å stole på produsenter hadde jeg iallefall aldri gjort. Det selges sikkert myke madrasser over en lav sko også selvom det ikke blir anbefalt til spedbarn - for å ta et eksempel.

• Liker 1
Skrevet

Syns det sier seg litt selv jeg. På samme måte som en myk madrass er tettere å puste ned i enn en hard madrass (hvor barnet ikke synker ned på samme måte), vil det jo også være mye tettere å puste ned i et laken med plastikk enn ned i et uten. Nå skal ikke spedbarn sove på magen uansett, men eldre barn som har lært seg å snu seg er jo også i en risiko for krybbedød, og da tenker jeg det er best å gjøre det man kan for å unngå at noe farlig skjer. Å stole på produsenter hadde jeg iallefall aldri gjort. Det selges sikkert myke madrasser over en lav sko også selvom det ikke blir anbefalt til spedbarn - for å ta et eksempel.

Jeg velger å bruke tisselaken på min neste også fra hun ligger i sprinkelseng.

Har bare gode erfaringer med det iallefall ;)

(er egentlig baksiden på sauseskinnene noe mindre tette? Ja, jeg vet det er sauens hud, men det virker jo like kompakt og tett som en myk madrass.)

Skrevet

Jeg velger å bruke tisselaken på min neste også fra hun ligger i sprinkelseng.

Har bare gode erfaringer med det iallefall ;)

(er egentlig baksiden på sauseskinnene noe mindre tette? Ja, jeg vet det er sauens hud, men det virker jo like kompakt og tett som en myk madrass.)

Mens jeg aldri har sett behovet for tisselaken, så det er klart man også velger etter tidligere erfaringer. Forståelig det :)

Såvidt jeg vet så blir det ikke anbefalt å sove på saueskinn heller.

Skrevet

Å stole på produsenter hadde jeg iallefall aldri gjort.

Helt enig, jeg tror produsenter selger hva det skal være.

Men i Norge har vi en særdeles streng kontroll med hva som selges, så det som du kan finne i en babybutikk skal på ingen måte være livsfarlig- det være seg bilseter, tisselaken, mme eller vogner.

Skrevet

Mens jeg aldri har sett behovet for tisselaken, så det er klart man også velger etter tidligere erfaringer. Forståelig det :)

Såvidt jeg vet så blir det ikke anbefalt å sove på saueskinn heller.

Ja, det er noe med erfaringer ;) (selv om vi har hatt minimalt med uhell, så har det vært deilig å slippe å vaske overmadrass de få gangene det faktisk har blitt bløtt).

Har aldri brukt sauskinn på min første og kommer nok ikke til å gjøre det på nestemann heller - rett og slett fordi jeg tenker at jeg selv hadde fått totalt "klaus" av å ligge på noe så varmt :ler:

Skrevet

Eg vil anbefale å ha overmadrass over tisselakenet. Overmadrassen kan vaskas, og ungen slepp å verte klam.

AnonymBruker
Skrevet

Tisselaken var og er en absolutt nødvendighet her. Hadde en gulpebaby så i perioder skiftet vi på sengen flere ganger hver kveld/natt. Nå er han et og et halvt år og tisser igjennom en gang i blandt. Jeg kjøpte slike myke tisselaken som brukes på sykehus/sykehjem. Mens jeg ammet så hadde jeg det i min seng også, og det var ikke noe ubehagelig å ligge på.

Anonym poster: ef9a57fdc223754aff3f0dc643949cc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...