Gjest Blubberella Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Ragdollen min røyter veldig mye og har gjort det i flere måneder. Han er ellers frisk og aktiv, og har en nydelig pels som ikke bærer preg av mye svinn Men vi får jo kattehår overalt (møbler, laptop, gulv, klær...) og det flyr kattehår når vi koser med ham. Jeg har prøvd å børste ham litt, men det hjelper lite. Er det normalt at Ragdoller røyter mye? Kan det være overgangen fra kattungepels til voksenpels, eller evt bare fordi han er innekatt? Eller en kombinasjon av dette? Noen flere med ragdoll som er plaget med mye røyting?
CathFoto Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 Jeg har ikke en selv, men jeg kjenner en fagfolk og hun røtter mye mer enn hva min hellige birma gjør på denne tiden av året.
CathFoto Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Ikke fagfolk, ragdoll.....autocorrect på ville veier
Cathrine88 Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 Det er visstnok vanlig at ragdoller røyter lite når de er kattunger, men går over til å røyte mye. Min røyter mer enn vanlig nå om sommeren, men hvis jeg ikke hadde børstet ham så ofte som jeg gjør ville jeg vasset i kattehår året rundt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 Noen ragdoll røyter mer enn andre, på samme måte som andre raser. Men foret har mye å si, hvis katten lever på butikkmat anbefaler jeg innkjøp av for fra dyrebutikk. iams/Hills/royal. (Royal Canin hair and skin har jeg god erfaring med) I de fleste tilfeller blir det faktisk billigere enn butikkmat hvis man kjøper en stor sekk. -Ragdoll oppdretter Anonym poster: 379a02f45565f0eb725e1ba82378f6a4
kattepus89 Skrevet 17. juli 2012 #6 Skrevet 17. juli 2012 Vi bruker furminator på våre katter, det er veldig effektivt. Koster litt, men er verdt det Med mindre du driver med utstilling og sånt, da er det kanskje ikke så gunstig..
Gjest Blubberella Skrevet 17. juli 2012 #7 Skrevet 17. juli 2012 Tusen takk for svar! Greit å høre at det ikke er så unormalt at ragdollene røyter Jeg har tenkt på å kjøpe en furminator, så det spørs bare om ikke det blir neste innkjøp til pusen. Til Ragdolloppdretteren; selvsagt får pusen bra fór! Han får Specific for kastrerte katter, kjøpt hos veterinær.
bobbi Skrevet 17. juli 2012 #8 Skrevet 17. juli 2012 Ragdollen min røyter veldig mye og har gjort det i flere måneder. Han er ellers frisk og aktiv, og har en nydelig pels som ikke bærer preg av mye svinn Men vi får jo kattehår overalt (møbler, laptop, gulv, klær...) og det flyr kattehår når vi koser med ham. Jeg har prøvd å børste ham litt, men det hjelper lite. Er det normalt at Ragdoller røyter mye? Kan det være overgangen fra kattungepels til voksenpels, eller evt bare fordi han er innekatt? Eller en kombinasjon av dette? Noen flere med ragdoll som er plaget med mye røyting? Min røyter ekstremt mye. Sofaen er omtrent helt hvit hver morgen. Han har også holdt på siden det begynte å bli vår, og jeg syns fortsatt ikke det har avtatt noe særlig. Samme som din, er min også en frisk og rask innekatt og han har mye pels, enda etter så mye røyting. Prøver å børste han ofte, det hjelper på, ellers tror jeg ikke det er så mye mer å gjøre. Min for også godt for, så her har det heller ingenting med det å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Specific er elendig for. Les litt om innhold i kattemat og så er det bare å lese på specificpakken så ser du lett hvorfor. Som uerfaren katteeier kjøpte jeg en gang en sekk med specific. Kattene ble blasse i pelsen, og røytet masse. Det var specific sin variant av "hair and skin" som skulle være bra for huden. Jeg er ikke overasket over at katten din røyter når du skriver hva den spiser. Jeg gjorde samme tabben selv, men jeg anbefaler på det sterkeste å kjøpe noe annet neste gang med mindre katten din har en sykdom eller allergi som gjør at den ikke kan spise vanlig mat. Hills og RC har forøvrig for for det også. Hvis du ser på "pelletene" til specific så SER man på foret at det er frokostblanding, ikke kattemat. Furminator er brutalt for en ragdollpels, jeg har en selv. Men brukte den kun ett par ganger før jeg innså at det der gikk bare ikke. Ragdoll sin pels er så myk at den røsker med seg "alt". Smertefullt for katten, og unødvendig. Bedre å investere i en god stålkam, Cris cristensen, eller greyhound er gode merker. jeg har hatt mange kammer, og det er stor forskjell på en til 250 fra dyrebutikken, og en greyhound som koster 100kr mer. Jeg har surret vekk kammer på reiser til utstilling, så jeg har prøvd en del. Greyhound er favoritten. http://kattens.mamutweb.com/Shop/List/Greyhound-Kammer-B%C3%B8rster/10/1 Beautymodellen er den mest anvendelige på en ragdoll. -Ragdolloppdretter Anonym poster: 379a02f45565f0eb725e1ba82378f6a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå