Gå til innhold

Sminke og eksem

Anbefalte innlegg

Gjest Fighter
Skrevet

Hei!

Jeg er hardt plaget av atopkisk eksem. Spesielt i ansiktet. Jeg får behandling, men huden min er likevel veldig ømfintlig. Jeg pleier ikke å sminke meg i det hele tatt, har mer enn nok med å holde ansiktet mitt fri for sår og hud som flasser av. MEN selvfølgelig vil også jeg se litt ekstra fin ut på bryllupsdagen. Har bestlit sminke hos frisør, men fått beskjed om å ta med sminken selv. Ettersom jeg ikke pleier å bruke sminke vil jeg sminke meg vedlig forsiktig så jeg fortsatt ser ut som meg. MEn hvilke produkter bruker man?Jeg har ofte sår i ansiktet, vil sminke svi?Vil gjerne stæsje meg litt opp, men vet ikke helt hvordan. Håper det er noen med eksem eller noen som har greie på hudlidelser som kan svare meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett hvilke produkter du prøver, prøv i god tid før bryllupet! Lykke til!

Ikke så veldig konkret og hjelpsomt svar, men håper du får hjelp til noe du ikke reagerer på.

M

Gjest Fighter
Skrevet

Tenkte å prøve nå snart ja. Body Shop har gitt meg tilbud om å komme og prøve, men lurte på om hva dere som har eksem bruker?Har egentlig ganske god tillit til Body Shop, men det er alltid bra med flere tips.

Starie?Noen med eksem?Hjelp!

Skrevet

Jeg er plaget av seboreisk eksem, og har det i ansiktet. Jeg blir veldig tørr og kan plukke avbiter med skorpelignende hud, når eksemet er som verst. Under er huden rød og sår. Stikkord for meg er forebygging. Jeg bruker en krem som jeg fikk på resept, og jeg peeler meg i ansiktet en gang hver 7-14 dag. Jeg har tenkt å prøve ut Vichys Normaderm. Det er den de reklamerer så mye for for tiden. :) Jeg har nemlig en tendens til å få fet hud under den tørre eksemhuden...tro det eller ei. Jeg fikk hvertfall en prøve på Normaderm kremen, og huden min ble så glad. :-)

Av sminke bruker jeg kanebo dekkkrem med pensel, Body shop sitt pudder og øyensminke som jeg kjøper på parfymeri. (Estee Lauder, Chanel o.l.) Pga. eksemet har jeg funnet ut at jeg kan glemme å få foundation til å ligge pent, derfor pudrer jeg meg bare lett.

Siden du ikke sminker deg så veldig, burde det vel gå fint med litt pudder, øyenskygge og mascara. Du vil fremdeles se ut som deg selv. Det eneste jeg vil råde deg til er å kjøpe sminke som holder en viss kvalitet. Nå er ikke mitt Body shop pudder av det dyreste og flotteste på markedet, men jeg er kjempefonøyd med det. :D

Skrevet
Jeg er plaget av seboreisk eksem

Hva betyr det?

Skrevet

jeg har også atopisk eksem, hovedsakelig i ansiktet.

De produktene jeg bruker er stort sett clinique, ellers har jeg art deco øyenskygge og en lancome mascara som jeg har vært veldig fornøyd med.

Det jeg har planer om og gjøre for at huden skal se best mulig ut er å ta jevnlig solarium fram til bryllupet, da min hud blir bedre av det. Vet ikke hvordan huden din reagerer på det. Og smøre meg med hydrokortison jevnlig rett før bryllupet.

Og på bryllupsdagen vil jeg da ha en fin brunfarge på huden og forhåpentligvis ikke noe eksem. Jeg kommer bare til og ha litt rouge i kinnene ellers blir det bare øynene mine som blir sminka og lepomade med farge på leppene. Så skal jeg ha med salve sånn så jeg kan smøre meg underveis og.

Et tips jeg fikk med mascara er at de vannfaste er det lettere og reagere allergisk på, men det fins jo mange andre bra som tåler litt tårer.

:-) :-)

Gjest Fighter
Skrevet

Jeg får lysbehandling på sykehuset i byenog det gjør underverker. Men jeg er likevel litt skeptisk til sminke, selv om jeg føler jeg bør ha litt på den store dagen. Takk for gode svar.Tar gjerne i mot flere :wink:

Skrevet

Hva betyr det?

Det er i grunnen ikke så lett for meg å si hva det betyr, men det er litt info her :D

Skrevet

Den ene læreren min er en av norges mange beste makeup-artister og har studert mange år i innland og utland og har vært borti de fleste merker i sminke. Hvis det er interesse for det så kan jeg spørre henne om hva hun tror kan være lurt å bruke av sminke når man har atopisk og seboreisk eksem i ansiktet!?!

Skrevet

Det er i grunnen ikke så lett for meg å si hva det betyr, men det er litt info her :D

Takk for info :wink:

Skrevet
Den ene læreren min er en av norges mange beste makeup-artister og har studert mange år i innland og utland og har vært borti de fleste merker i sminke. Hvis det er interesse for det så kan jeg spørre henne om hva hun tror kan være lurt å bruke av sminke når man har atopisk og seboreisk eksem i ansiktet!?!

Det hadde vært fint! :D

• 3 år senere...
Gjest Tiikkilee
Skrevet

Jeg har eksemhud. Etter at jeg skiftet til Clinique mascara har huden rundt øynene vært eksemfri!! :D

Skrevet

Jeg er hudterapeut, og tror jeg ville anbefalt deg å prøve en mineralmakeup om du var kunde hos meg. Det er utrolig ren makeup i forhold til mange flytende makeup.

Om du har en hudterapeut som fører mineralmakeup ville jeg tatt turen innom og forklart problemet. Da er jeg sikker påa t de vil legge en test på deg så du får kjenne hvordan det føles.

Mineralmakeup kommer i pulverfor,. Jeg vet isadore og lòreal har kommet med en type nå, men lòreal sin har jeg hørt ikke er så ren som isadora. Det hadde kanskje vært verdt å prøve de typene om du ikke har hudklinikker i nærheten av deg....

Hvilke produkter bruker du på huden ellers?

Har du prøvd Exuviance? Bra for eksemhud og ellers veldig sensitiv hud... :)

Lykke til uansett!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg har atopisk eksem. På bryllupsdagen brukte jeg sminke fra Body Shop, som jeg hadde fått testet at jeg tålte på forhånd. Til vanlig bruker jeg ikke sminke.

Skrevet

Vi får satse på at hun ble godt gift og at hun så vakker ut på bryllupsdagen. Regner med at hun er gift nå, siden hun spurte om råd i 2004. ;)

Skrevet

hihi!!

Jeg så ikke det jeg. La bare inn innlegg etter det siste som var av nyere dato...

Jaja. Kanskje noen andre får hjelp pga det jeg skrev?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...