Gå til innhold

Deres hunderaser

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg slår et slag for ruhåret fox terrier!!!!

Verdens nydligste hund :-)

Jeg er selv oppvokst med Shetland sheepdog, men møtte en ruhåret fox terrier på gata for noen måneder siden og falt pladask!! Men er det vanskelig å få tak i? Leste en plass at det kun var 200 stk av dem i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en flatcoated retriever, hadde bestilt golden, men jeg kunne ikke vente med å få hund, (den var ikke født enda, da jeg bestilte), flaten var leveringsklar allerede da jeg var så veldig lysten på å få en hund i huset.

Flaten krever mye mosjon, men min klarer seg fint en dag det ikke skjer så mye, pga dårlig tid, den er en apporterende hund, så jeg driver litt sporsøk med den, den er oppvakt og en vakker hund.

Litt vel stor kanskje, men det er jo en vane. Det er en familiehund og egner seg ikke til å stå alene i bånd hele dagen, den må få være et familiemedlem. Gemyttet er upåklagelig, noe viltrere enn Golden. Den elsker å leke med unger og tar hensyn til dem.

Min er dessverre redd for høye lyder, så nervene er ikke helt på topp, men den er likevel rolig og avbalanser, men hopper opp i fanget mitt, om den hører noe nifst, ikke alltid så festlig med et beist på fanget på 36 kg, men det går greit :) Kan anbefales til folk som kan bruke mye tid på hunden, den egner seg også til jakt og kløv. Den er hardfør og kommer seg frem på de mest krevende stedene i naturen. Skal jeg ha hund igjen, ja, da blir det nok en Flat igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en schlabrador - dvs. blanding av schæfer og labrador. Vi fikk han fra FOD for 1 år siden , og han er 6 år nå. Vi falt for personligheten hans, og dermed hadde ikke rasen noe å si.

Dersom vi en gang skal ha hund fra den er valp (noe jeg håper vi kan få til) blir det nok en boxer. De er sosiale, snille og morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøllefrøet

Her i huset er det en Tibetansk terrier som hersker.

Rasen er røytefri, men vårt eksemplar er en smule skeptisk av seg. Syns det kan være litt slitsomt, og går derfor mest turer med hunden i band. Er litt usikker på hvordan han reagerer når vi treffer folk og han er løs, av og til kommer han, av og til ikke.

Det er en hund som har passe størrelse for meg, og den er utrolig glad i flokken sin.

Vår er kosehund - skal ikke stilles ut - derfor klipper vi den jevnlig. Ellers krever den sitt med hensyn til pelsstell. Skal helst børstes hver dag og bades hver uke.

Hvis jeg skal ha hund igjen vil jeg nk ha en sort/sølv dvergsnauzer eller en Chinese crested, men allers helst vil jeg ha en sølvtabby europé (katt), så vi får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg har ei herlig (standard)strihåret dachse tispe:) hun er 6 år og har en stor personlighet!vi fikk henne i fjor sommer av noen som var glad i henne men ikke hadde tid til henne så ville de at jeg og samboeren skulle ha henne siden både jeg og han elsker dyr!hun er helt herlig!ja..om selve rasen har vel leo snakket om:)jeg skulle inn på en bensinstasjon nær der jeg bor og der stod det en cavalier king charles spaniel innforbi inngangen uten bånd og satt og ventet pent på at eieren skulle bli ferdig i kassen...jeg falt pladask!så herlig hunderase har jeg ALDRI sett!den rasen skal jeg ha neste gang!altså ikke det at jeg er missfornøyd med dachsen!jeg er kjempeglad i jenta mi og ville ALDRI byttet henne mot noen/noe i hele verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei korthåra Vorsteh tispe. Ble "hovedsaklig" kjøpt for å brukes til jakt, men hun fungerer også glimrende til kløving, snørekjøring, viltspor+ hun har også akkurat passe med "vaktinstinkt". Valgte kv fordi vi ønsket en fuglehund, men ikke en av setterrasene (synes de virker vimsete) dessuten ville vi ha en hund som er litt "sterk i huet".

Til sommeren blir det muligens ny valp, hun vi har nå begynner å dra på åra :-( Regner med det blir kv da også, men vi vurderer også Pointer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine
Vi har en flatcoated retriever, hadde bestilt golden, men jeg kunne ikke vente med å få hund, (den var ikke født enda, da jeg bestilte), flaten var leveringsklar allerede da jeg var så veldig lysten på å få en hund i huset.

Flaten krever mye mosjon, men min klarer seg fint en dag det ikke skjer så mye, pga dårlig tid, den er en apporterende hund, så jeg driver litt sporsøk med den, den er oppvakt og en vakker hund.

Litt vel stor kanskje, men det er jo en vane. Det er en familiehund og egner seg ikke til å stå alene i bånd hele dagen, den må få være et familiemedlem. Gemyttet er upåklagelig, noe viltrere enn Golden. Den elsker å leke med unger og tar hensyn til dem.

Min er dessverre redd for høye lyder, så nervene er ikke helt på topp, men den er likevel rolig og avbalanser, men hopper opp i fanget mitt, om den hører noe nifst, ikke alltid så festlig med et beist på fanget på 36 kg, men det går greit :) Kan anbefales til folk som kan bruke mye tid på hunden, den egner seg også til jakt og kløv. Den er hardfør og kommer seg frem på de mest krevende stedene i naturen. Skal jeg ha hund igjen, ja, da blir det nok en Flat igjen.

Dette var veldig betryggende lesing :-) Min samboer er oppvokst med en Flat, og ønsker seg/oss en slik. Ikke før vi har flyttet da, denne leiligheta uten hage er ikke egnet for en hund mener han.

Vi vil jo ha en familiehund, en som leker med barna (som ikke har begynt å prøve å lage enda da) som kan være med på skiturer i påska, gåturer både her og der (sambo mener jeg er litt for lat da...) eller sykkeltur når den blir stor nok til det. En hund med litt størrelse vil vi ha. Å ha den stående i bånd hele dagen er uaktuelt, men jeg vil ikke trives så godt med en 36 kilos sak på fanget da, da knuses jeg vel...

Bare litt usikekr på om vi kommer til å bruke nok tid på den, gi den så mye utfordringer som den trenger... Kanskje vi burde vurdere en LAT hundetype? Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="FredagsbarnVi vil jo ha en familiehund, en som leker med barna (som ikke har begynt å prøve å lage enda da) som kan være med på skiturer i påska, gåturer både her og der (sambo mener jeg er litt for lat da...) eller sykkeltur når den blir stor nok til det. En hund med litt størrelse vil vi ha. Å ha den stående i bånd hele dagen er uaktuelt, men jeg vil ikke trives så godt med en 36 kilos sak på fanget da, da knuses jeg vel...

Bare litt usikekr på om vi kommer til å bruke nok tid på den, gi den så mye utfordringer som den trenger... Kanskje vi burde vurdere en LAT hundetype? Finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...