Gå til innhold

Spare kontra betale ned på lån. Trenger hjelpnmed regnestykke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor alene, og har et huslåne på ca. 450 000. Betaler 4,3 % rente på dette lånet. I banken har jeg innskudd på ca 350 000. Kan få 3,5 % rente på dem (får ikke det pr. Idag). Spørsmålet mitt er hva som lønner seg.... Betale ned en del av huslånet eller ha dem stående konto? Jeg skjønner at hvis en bare ser på renter, vil det lønne seg. Har man lån trekkes jo deler av dette fra på skatte...

Noen som kan hjelpe meg med regnestykket? Tjener ca 500 000.<br /><br /> Anonym poster: d0314b35139e3992dcb76be787c688e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betal ned lånet! Man tjener ikke på å ha lån, selv om du får fradrag på 28% av det du betaler i renter må du jo tross alt betale de siste 72% selv...

Skrevet

Det lønner seg ALDRI å ha gjeld! Betal ned dritten fort som f!

Skrevet

Jeg ville betalt ned på lånet. Men la det stå igjen 50.000 til 100.000 på sparekontoen, slik at du har en buffer dersom behovet skulle dukke opp.

Skrevet (endret)

Man skal aldri si aldri, men i ditt tilfelle lønner det seg ikke med lån. Du kan se på effektiv innskuddsrente mot effektiv lånerenten om det lønner seg, siden skatt på renteinntekter og renteutgifter går opp i opp.

For øvrig er det lurt å ha noen penger på vanlig konto hvis ikke du har et lån som du enkelt og billig kan øke igjen.

Endret av Ergune

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...