Ung brud Skrevet 12. februar 2004 #1 Skrevet 12. februar 2004 Hei! Nå er datoen fastsatt. og planleggingen er i full gang. Jeg oppdaget til min store glede disse sidene, og HÅPER virkelig at noen kan hjelpe meg med et par spørsmål: 1) Vi skal ha borgerlig vielse, men ønsker å ha det i hagen vår. Hvem kontakter vi for å få ordnet dette? Hvem har tillatelse til å vie? Synes jeg har hørt noe om noen nye regler i Human Etisk Forbund... 2) Jeg har kikket på diverse forslag til invitasjoner, bordkort o.l., men finner ingen som virkelig "treffer"... Har lyst på et litt utradisjonelt design, ikke blomster og pastellfarger f.eks. Er det noen som har noen forslag - er åpen for alt; spesielle former, farger, papirtyper, bilder/kunst (?), og sist men ikke minst TEKSTEN... Har lyst til å invitere gjestene på en litt uformell måte, gjerne med humor og en stor dose kreativitet:) Har noen tanker allerede, men er det andre som har noen tips? 3) Vi er usikre på hvordan vi skal legge opp musikk-programmet. Live-band er uaktuelt, og brotsett fra noen opptredner av musikalske venner vil vi spille cd'er. Gjestene er fra 20-80 år, og jeg vil selvfølgelig helst tilfredsstille "alle"... Hvordan gjorde DERE det? Var det noen som styrte musikken, hadde dere laget cd'er på forhånd med "fast" rekkefølge på hva slags låter som skulle spilles, lot dere folk komme med ønsker i løpet av kvelden...etc? 4)Vi skal danse latin-amerikansk dans som "brudevals", hvordan skal jeg få til det med slepet jeg har på kjolen? Er det "lov" til å skifte kjole utpå kvelden, både forloveden min og jeg er virkelig glade i å danse, og det blir ikke det samme hvis jeg ikke har muligheten! 5) Er det nødvendig med en "fancy" bryllupskake? Vi er ikke spesielt glade i kake, noen av oss, men har lyst til å ha mange forskjellige typer (ikke så store i størrelse) fremfor én gigantisk etasje-kake. Hva synes dere om det? 6) Bør brudeparet gå hjem før gjestene, eller avrunder man festen sammen, alle sammen? 7) Forslag til morgengave til Han:) Dette ble veldig mye, men håper virkelig noen har noen forslag/tanker:) Ellers vil jeg ønske lykke til med all planlegging for andre vordende bruder:) Vennlig hilsen
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2004 #2 Skrevet 12. februar 2004 Hei og velkommen hit! Jeg er også ganske ny her, men det er en kjempe bra side med masse tips. Borglig vielse: Ta kontakt med byfogden el sonrskriver. De driver med dette og kan event hjelpe deg vidre. (komunalt) Invitasjoner/ bord kort: Vi har valgt oss et tema/tema farge som vi går ut i fra. Vi har valgt rødt. Ser det er veldig "inn" med pastell, hvitt osv men for oss er det for søtt! Er du finergnemm anbefaller jeg å titte i panduro kataloger o.l Ei vennine av meg lagde en tegneseri invitasjon.. Musikk: Legg inn mye div musikk som ikke er "bråk og banking" eller sputnikk på data`n og brenn ut favoritt sangene deres på cder så slipper dere og skite cd hele tiden og hopp over enkelte sanger... Skifte: Jeg anbefaller deg ikke å skifte for tidlig, med tanke på allt styret det er.. Hva med å kjøpe en fin kjole soom du kan danse i når du skifter....? Men det er ditt bryllup, så skift så du får danset!! Når brudeparet går er forskjellig.. Vi skal gå når vi "Får nok".. Mange drar tidlig pga de skal på bryllups reise o.l.. Sliter med morgen gave jeg også... Men tenker på å gi han gavekort på aromaterapi eller et smykke... Blir ikke å legge mye penger i dette.. Lykke til!!
Gjest Tex Skrevet 12. februar 2004 #3 Skrevet 12. februar 2004 Hei! Nå er datoen fastsatt. og planleggingen er i full gang. Gratulerer!! Jeg oppdaget til min store glede disse sidene, og HÅPER virkelig at noen kan hjelpe meg med et par spørsmål: 1) Vi skal ha borgerlig vielse, men ønsker å ha det i hagen vår. Hvem kontakter vi for å få ordnet dette? Hvem har tillatelse til å vie? Synes jeg har hørt noe om noen nye regler i Human Etisk Forbund... Human-Etikerne vier par der minst en har meldt seg ut av statskirken. For at vielsen skal kunne kjennes gyldig må dere vente til de har gjennomgått et vigselskurs. Jeg er ikke sikker på når disse kursene kommer igang. 2) Jeg har kikket på diverse forslag til invitasjoner, bordkort o.l., men finner ingen som virkelig "treffer"... Har lyst på et litt utradisjonelt design, ikke blomster og pastellfarger f.eks. Er det noen som har noen forslag - er åpen for alt; spesielle former, farger, papirtyper, bilder/kunst (?), og sist men ikke minst TEKSTEN... Har lyst til å invitere gjestene på en litt uformell måte, gjerne med humor og en stor dose kreativitet:) Har noen tanker allerede, men er det andre som har noen tips? Jeg liker blomster og dill, men det er lagt ut mange linker her tidligere, søk og du vil finne masse. 3) Vi er usikre på hvordan vi skal legge opp musikk-programmet. Live-band er uaktuelt, og brotsett fra noen opptredner av musikalske venner vil vi spille cd'er. Gjestene er fra 20-80 år, og jeg vil selvfølgelig helst tilfredsstille "alle"... Hvordan gjorde DERE det? Var det noen som styrte musikken, hadde dere laget cd'er på forhånd med "fast" rekkefølge på hva slags låter som skulle spilles, lot dere folk komme med ønsker i løpet av kvelden...etc? Vi vil heller ikke ha band, men cd`er, så vi leier en DJ og brenner masse cd`er som vi tar med oss. Jeg har en pappa som har radiostudio, så jeg har tilgang på alt vi vil ha av musikk.... 4)Vi skal danse latin-amerikansk dans som "brudevals", hvordan skal jeg få til det med slepet jeg har på kjolen? Er det "lov" til å skifte kjole utpå kvelden, både forloveden min og jeg er virkelig glade i å danse, og det blir ikke det samme hvis jeg ikke har muligheten! Mange kjoler har slep som kan taes av. Ellers er det faktisk fullt lovlig å skifte kjole, jeg har faktisk vært inne på tanken selv 5) Er det nødvendig med en "fancy" bryllupskake? Vi er ikke spesielt glade i kake, noen av oss, men har lyst til å ha mange forskjellige typer (ikke så store i størrelse) fremfor én gigantisk etasje-kake. Hva synes dere om det? kake er kake, jeg tror egentlig ikke at folk bryr seg så mye om det... ha masse andre kaker slik dere ønsker det, det er deres dag 6) Bør brudeparet gå hjem før gjestene, eller avrunder man festen sammen, alle sammen? Dette er også helt valgfritt 7) Forslag til morgengave til Han:) Da må du si noe om hva han liker... Dette ble veldig mye, men håper virkelig noen har noen forslag/tanker:) Ellers vil jeg ønske lykke til med all planlegging for andre vordende bruder:) Vennlig hilsen Lykke til, og velkommen til brudenes Mekka
jea Skrevet 12. februar 2004 #4 Skrevet 12. februar 2004 www.bryllupsweb.no se på invitasjoner hun lager hjemmelaget ,de er flotte,hun har laget våres..
Tari Skrevet 12. februar 2004 #5 Skrevet 12. februar 2004 Gratulerer så masse! Har bare et lite tips ang. invitasjoner... En venninne skal ta bilder av seg selv og samboeren i veldig stive positurer og ta bilder av klær som man kan kle på dem...Dette skal da være på invitasjonen på ene siden, og tekst på den andre..Om du skjønner....akkurat som papirdukker og papirklær :-) Syns det var ganske originalt og morsomt.
Grooo Skrevet 12. februar 2004 #6 Skrevet 12. februar 2004 Først av alt: gratulerer, og velkommen hit! Tenkte å fortelle hva jeg kjøpte i morgengave til mannen (som en del av gaven), nemlig dørskilt med våre fornavn + vårt "nye" felles etternavn. Han ble kjempeglad Synes godt du kan skifte kjole utover kvelden hvis du vil det, men husk at dette er jo (forhåpentligvis) den eneste dagen i ditt liv du får mulighet til å bruke brudekjole, så ikke ta den av for tidlig! Ang. kaker: Vi er heller ikke særlig glade i kaker, men valgte å ha en "skikkelig" bryllupskake for det. Med rundt 70 gjester måtte vi uansett ha en god del kaker, så selv om vi ikke spiste stort selv skal jeg love at det gikk unna på kakene! Uansett, gjør som dere vil for det er DERES dag!
Lullu Skrevet 12. februar 2004 #7 Skrevet 12. februar 2004 Ang. musikk: Husker ikke hvem det var, men det var en som tipset om å la 2 venner styre musikken 1 time hver. Da får jo flesteparten viljen sin, og vennene deres vet jo godt hva dere liker. Bytt kjole! Så gøy da!!! Det er jo deres bryllup!! Gratulerer og masse lykkeønskninger til dere fra meg!!
Isiselin Skrevet 12. februar 2004 #8 Skrevet 12. februar 2004 Og noen andre her inne hadde en ide' om å ha et svarfelt på svarkortene til invitasjonen der alle kunne skrive en melodi de likte veldig godt og så fikk arrangørene finne de sangene og brenne dem på cd. På den måten fikk alle i allefall en sang de likte på festen... Det syntes jeg var en fin ide'..., men vi skal ikke ha svarkort og så skal vi ha levende musikk så da blir ikke den ide'en brukt hos oss...
Holly Hobbie Skrevet 12. februar 2004 #9 Skrevet 12. februar 2004 Gratulerer så masse! Har bare et lite tips ang. invitasjoner... En venninne skal ta bilder av seg selv og samboeren i veldig stive positurer og ta bilder av klær som man kan kle på dem...Dette skal da være på invitasjonen på ene siden, og tekst på den andre..Om du skjønner....akkurat som papirdukker og papirklær :-) Syns det var ganske originalt og morsomt. Vi har noe lignende. Jeg skannet inn et bilde av oss, tatt på Haukeligrend (nydeligefjell i bakgrunnen) og brukte dette på invitasjonen. Veldig personlig og fint, og enkelt å få til!
Vimsevips Skrevet 12. februar 2004 #10 Skrevet 12. februar 2004 HEF har startet kursing, men venter på at departementet skal godkjenne kurset. Regner med at dette vil skje i løpet av sommeren.
Snorkie Skrevet 12. februar 2004 #11 Skrevet 12. februar 2004 Og noen andre her inne hadde en ide' om å ha et svarfelt på svarkortene til invitasjonen der alle kunne skrive en melodi de likte veldig godt og så fikk arrangørene finne de sangene og brenne dem på cd. På den måten fikk alle i allefall en sang de likte på festen... Det syntes jeg var en fin ide' Hihi det var meg, så moro at du likte ideen da :stortsmil: :oops: Gratulerer så mye Ungbrud :stortsmil: Jeg synes du skal bytte kjole underveis hvis du føler for det, dropp bryllupskake, hvis det er det dere ønsker, og vær på festen så lenge dere vil. Vi skal være med til siste slutt og så tar vi brudesuite på hotell neste formiddag
Augustbrud02 Skrevet 13. februar 2004 #12 Skrevet 13. februar 2004 Her ser du våre invitasjoner, bruk gjerne dem som inspirasjon: http://ez.kvinneguiden.no/article/articleview/43/1/7/ Når det gjelder musikk hadde vi brent 5 CD'er med en rekkefølge vi synes var ålreit. Synes dette var en enkel og god løsning. Når det gjelder morgengave finnes det mange gode tips her inne og det er nylig startet en tråd. Men jeg gav iallfall mannen min et maleri med portrett av oss begge i morgengave.
Jeanine Skrevet 15. februar 2004 #13 Skrevet 15. februar 2004 vi skal ha borgerlig vielse så jeg kan jo fortelle hvordan vi har ordnet dette. Å gifte seg borgerlig på en lørdag er ikke lett og ihvertfall ikke å få selve vigsleren til å komme ut av "kontoret" sitt. Vi var heldig at datoen vi hadde satt falt på en av de få månedelige lørdagsvielsene tinghuset oss hos har. Jeg og samboer + forloverene våre kommer til å dra dit tidlig på dagen for å få unnagjort alt det juridiske. Klokka tre skal vi ha en sermoni i hagen på det stedet hvor vi også skal ha festen, da sammen med alle gjestene. Den er det humanetisk forbund som står for. De har fått vigselsrett, men får ikke begynne å utøve den før om ca ett års tid. Men dersom dere ikke skal gifte dere før den tid så er det kanskje lettere å ordne alt også. Humanetisk forbund vier både medlemmer og ikke medlemmer. Vi er begge medlem av statskirken, altså ikke medlemmer av humanetisk forbund, men må betale fire hundre kroner mer enn medlemmer (vi betaler 2000 kr). Sermonien varer ca 30 min og vi bestemmer selv innholdet. Vi har fått en stor brosjyre fra dem hvor det er mange forslag til hvordan vi kan ha det, og vi har plukket ut det vi liker best fra ulike forslag og har litt egne ting å komme med også. Vi skal ha to møter med sermoniholderen på samme måte som andre har med presten, og han lager en personlig tale til oss. Ellers så skal vi ha brudemarsj, solosang, diktlesing og ringsermoni. Det blir altså veldig likt en kirkelig vielse, bortsett fra salmer, velsignelse og snakk om Gud. Og vi sier ikke "ja" heller, for det gjør vi på tinghuset. For de som ikke har så flaks med lørdagsvielser på tinghuset, så går det an å ordne alle papirene der dagen før.
Gjest MrsL Skrevet 15. februar 2004 #14 Skrevet 15. februar 2004 Velkommen hit :-) Når det gjleder invitasjoner har Panduro mange fine forslag i butikken sin på hva man kan lage. Bryllupskake kommer i alle former og fasonger, så det er bare å lete etter en dere liker. Det trenger ikke være etasjer på en bryllupskake. Angående kjole så finnes det mange enkle og elegante kjoler det lett går an å danse i så det er bare å surfe rundt litt så finner du mange alternativer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå