AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Jeg vil gjerne reise til afrika og leke med løver. ikke bokstavelig talt, men har sett noen (f.eks livingdoll) som har vært i afrika og kost, jobbet og stelt med løver og løveunger. hvordan får jeg til dette, og hvor mye må jeg regne med i pris? Anonym poster: f3c32bfadabfdd0310a6b357717dfdce
Anneline80 Skrevet 16. juli 2012 #2 Skrevet 16. juli 2012 Har ingen konkrete tips, men hun skriver ikke noe om dette i bloggen sin da? Selskap for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Det finnes massevis av slike steder i Afrika hvor du kan jobbe frivillig med løver, eller bare komme på besøk og få tatt noen bilder med dem. Alt koster penger, så klart, men det vet du vel. Du kan bestille gjennom et norsk selskap (som for eksempel X-plore), men mitt tips er at du tar direkte kontakt med stedet i Afrika i stedet. Det er det noen kroner å spare på, og du slipper mellomleddet i Norge. Jeg har lekt med både tamme løver og tigre. Vil absolutt anbefale det, men sørg for at du gjør grundig research og velger deg et sted som både er seriøst/trygt og som behandler dyrene bra! Anonym poster: cceb712babfe1d70b5f0d0f8116aa4db
Gjest gjest17 Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 Har hørt Zoologisk have i København har tigere man kan få leke med...
CathFoto Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 Det finnes slike steder i Zambia, Zimbabwe og Sør-Afrika, men det du skal være klar over er at de aller fleste løver som brukes til sånt senere havner i canned hunting. Canned hunting er når man tar f.eks en løve og har den i f.eks en liten innhegning, så kommer en rik turist og skyter den uten at dyret har noe sjanse til å unnslippe, ofte er også dyrene dopet så det blir lettere for turistene å treffe. Det er en forferdelig industri. De fleste steder som tilbyr walk with Lions eller kose med løveunger hevder selv at deres dyr ikke brukes til det, og at de driver med avl for å forbedre genpoolen så de kan reintroduseres i naturen, men et kjapt Google-søk viser at det ikke er sant. Det finnes en "løvepark" rett utenfor Johannesburg som tar inn skadene løver eller løver som har vært kjæledyr hos folk, der kan du overnatte mens du hører løvene brøle om natten. Om du må ha fysisk kontakt så ville jeg jobbet frivillig i Noah's Ark i Namibia, der lever dyrene trygt resten av livet i relativt store områder uten trusselen om jakt. Men det beste i verden er heller å reise på safari og se løver oppføre seg som nettopp løver i sitt naturlige miljø, det gir en respekt, beundring og forståelse som gjør at jeg tror at du ikke har lyst å kose med de etterpå. 6
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. juli 2012 #6 Skrevet 18. juli 2012 Det finnes slike steder i Zambia, Zimbabwe og Sør-Afrika, men det du skal være klar over er at de aller fleste løver som brukes til sånt senere havner i canned hunting. Canned hunting er når man tar f.eks en løve og har den i f.eks en liten innhegning, så kommer en rik turist og skyter den uten at dyret har noe sjanse til å unnslippe, ofte er også dyrene dopet så det blir lettere for turistene å treffe. Det er en forferdelig industri. De fleste steder som tilbyr walk with Lions eller kose med løveunger hevder selv at deres dyr ikke brukes til det, og at de driver med avl for å forbedre genpoolen så de kan reintroduseres i naturen, men et kjapt Google-søk viser at det ikke er sant. Det finnes en "løvepark" rett utenfor Johannesburg som tar inn skadene løver eller løver som har vært kjæledyr hos folk, der kan du overnatte mens du hører løvene brøle om natten. Om du må ha fysisk kontakt så ville jeg jobbet frivillig i Noah's Ark i Namibia, der lever dyrene trygt resten av livet i relativt store områder uten trusselen om jakt. Men det beste i verden er heller å reise på safari og se løver oppføre seg som nettopp løver i sitt naturlige miljø, det gir en respekt, beundring og forståelse som gjør at jeg tror at du ikke har lyst å kose med de etterpå. Betaler noen rike for å skyte løver? Hvorfor? Hva er galt med dem !! 1
betrayed Skrevet 18. juli 2012 #7 Skrevet 18. juli 2012 Jeg tenker faktisk bare at det er synd på disse dyrene. Jeg vet ikke noen andre har tenkt det samme, men selv på safari - er det så hyggelig å kjøre rundt turistfulle jeeps midt på savannen der de prøver å leve et liv i naturen? Jeg ser jo bare på hundene våre hvor merkelig de begynner å oppføre seg når unger i nabolaget kommer og titter på de over gjerdet til hagen.
Wonders Skrevet 18. juli 2012 #8 Skrevet 18. juli 2012 jeg gjorde dette i Thailand, betalet 15 kr for en halvtime. Da fóret jeg også løvunge med melk fra flaske 1
CathFoto Skrevet 19. juli 2012 #9 Skrevet 19. juli 2012 Betaler noen rike for å skyte løver? Hvorfor? Hva er galt med dem !! For å skryte av at de har skutt en løve og ha trofé på veggen.
CathFoto Skrevet 19. juli 2012 #10 Skrevet 19. juli 2012 Jeg tenker faktisk bare at det er synd på disse dyrene. Jeg vet ikke noen andre har tenkt det samme, men selv på safari - er det så hyggelig å kjøre rundt turistfulle jeeps midt på savannen der de prøver å leve et liv i naturen? Jeg ser jo bare på hundene våre hvor merkelig de begynner å oppføre seg når unger i nabolaget kommer og titter på de over gjerdet til hagen. Til dels enig med deg, men det virker som de ikke enser en bil mer enn et tre eller en stein som regel, og det er jo strenge regler for hvordan de i bilen skal oppføre seg, nettopp for at det skal fortsette å være sånn. Og det som er trist er at om det ikke hadde vært for turister og inntekten det gir landene så hadde nok de fleste nasjonalparker vært gjort om til landbruk/boligområder og enda flere dyr hadde vært utryddet. 2
puddingolga Skrevet 23. juli 2012 #11 Skrevet 23. juli 2012 Nettopp sett på turertil Zimbabwe og Namibia(Noas ark). Lest fra andre som har jobbet som frivillige der at det har vært helt fantastisk å være der sammen med alle dyrene, og å leve med de, gi de mat, stelle for de etc... X-plore er firmaet og de holder til i sentrum av oslo. De har info møter der veldig ofte hvis man vil vite mer. Jeg har tenkt meg på møte i august. Er det noen der ute som har erfaringer med å jobbe som frivillig og hvor det er fint å være da? Jeg har så lyst, men vet ikke helt hvor enda... 1
Strawberrygirl Skrevet 28. juli 2012 #12 Skrevet 28. juli 2012 jeg var med x-plore i Zimbabwe på stedet uten for Gweru. Der hadde de også elefanter, hester og flere dyr. Var helt fantastisk! Jeg var der to uker hvor jeg var som frivillig, og en uke til victoria falls. Jeg anbefaler å være der lenger! Koster mye penger å være der, men du får fantastiske opplevelser, og alle som jobber der er herlige mennesker!
Ixnay Skrevet 29. juli 2012 #13 Skrevet 29. juli 2012 For å skryte av at de har skutt en løve og ha trofé på veggen. Møkkafolk 1
Sunshine89 Skrevet 31. juli 2012 #14 Skrevet 31. juli 2012 Var i Afrika i desember og fekk gå med løvene litt utafor Livingstone, Zambia der vi betalte for halvanna time og fekk gå med dei i nesten tre timar sidan vi var ei gruppe på 4 stk Her er link til der vi var: http://www.lionencounter.com/.. Dei fortalte at om ein ville så kunne ein jobbe som frivillig der i forskjellige periodar. Det står ein del om det inne på den sida eg linka til Utruleg flott der, ligge ikkje så langt frå Victoria Falls!
Rainbow Skrevet 31. juli 2012 #15 Skrevet 31. juli 2012 Jeg har vært to ganger på Harnas Wildlife Foundation i Namibia. Jobba som frivillig, og fikk blant annet gå tur med løver, kose med/passe på løvebabyer og passe geparder. Det beste var vel å tilbringe tid med tre halvvoksne løver og sove med dem (på dagtid). Harnas (Noahs Ark blir det kalt av de norske organisasjonene, men det er ikke det det egentlige navnet) er veldig opptatt av dyrenes velferd. Der er menneskene til stede for dyra, ikke motsatt. Løvene har kjempestore innhegninger, og målet er at så mange dyr som mulig skal ut i det fri igjen. De har også noe som heter life line, som er et kjempestort område rundt selve farmen, der flere dyr har blitt sluppet fri, blant annet geparder. Dessverre er det lite løvekontakt der nå, fordi alle har blitt voksne og er flyttet ut i større innhegninger. Men de har andre dyr man har mye kontakt med, som geparder og leoparder. Det koster litt over 4000 pr uke, og det er definitivt best å kontakte dem direkte, for de norske organisasjonene tar seg godt betalt for å ordne bestiling for deg, noe som er lett gjort via mail til Harnas. Som det påpekes over her er det VELDIG viktig å sjekke grundig på forhånd at organisasjonene er dem de utgir seg for, at dyra er i høysetet og at de ikke driver skjult jakt. Harnas er superopptatt av konservering og dyrevern, og tar til seg skadede, foreldreløse og forlatte dyr for å rehabilitere dem, noe som er noe ganske annet enn å ha dem i små innhegninger for at turister skal få ta på dem. Jeg har for eksempel nettopp oppdaget at et sted som på nettsiden virker fantastiske, der man kan kose med alt fra tigere til hvite løver, driver jaktselskap ved siden av, slik at de frivillige som hjelper til og tror de støtter ville dyrs reahbilitering, er med på å finanisiere at rike mannfolk kan reise ned for å skyte løver de har et annet sted. Skremmende. Mitt neste mål (håper jeg) er å dra til et sted som heter Cheetah Experience i Sør-Afrika. Der kan man jobbe med tigerbabyer, løvebabyer, geparder, afrikansk gaupe og mye mer. Det er også et sted som er opptatt av dyrevelferd, ivaretagelse av raser, individduell oppfølging og liknende. Jeg kjenner flere som har vært der og som er veldig fornøyd med hvordan de driver stedet. Men husk at dette er jobb. Man må gjøre mye som er slitsomt for å få den enorme gleden det er. Men når man har samla ved i stekende hete eller forberedt mat til en hel haug med dyr hele dagen er det ingenting som kan måle seg med belønningen. Det å ligge inntil en sovende løve, kjenne pusten og lukta fra dette store, flotte dyret, stryke hendene over pelsen deres eller sitte noen meter unna en løve som brøler i solnedgangen....! Jeg likte Harnas veldig godt, men velger et annet sted fordi jeg forelska meg sånn i løvene (spesielt en brødregjeng på tre), og det at man ikke kan ha kontakt med dem lenger annet enn gjennom gjerdet er litt for trist for meg. Vil finne andre opplevelser med andre dyr. Det finnes altså mange gode steder, men man bør gjøre nøye reserach så man ikke risikerer å havne et sted der dyra er dopa, bundet fast eller på annen måte ikke får leve ut instinktene sine fordi menneskene skal ha glede av dem. Steder som tar betalt for at turist etter turist skal få ta littegrann på en løve eller annet syns jeg blir en litt mistenkelig bransje, for hvor bra har de det egentlig? Harnas og lignende steder har kun menneskekontakt med de dyra som er født der, og som av ulike grunner ikke kunne vokse opp med foreldrene sine på en "vill" måte (for eksempel at de holdt på å bli drept av faren eller at moren ikke ville ha dem). De er aldri dopa, aldri bundet fast. Man respekterer dyra og omgås dem på deres premisser. De har store innhegninger og kan gå vekk om de ikke vil ha kontakt. Dyra vokser opp med mennesker, og blir på den måten "tamme". De er likevel fortsatt ville dyr, man må passe på og være forsiktig. Geparder er i så måte bedre enn løver, fordi de forblir "tamme", mens hos løvene tar instinktene mer over, og man fjerner etter hvert kontakten mer og mer. En 500 kilos hannløve som hopper på deg bakfra fordi han vil leke er lissom ikke så lurt. Lykke til, håper du finner et sted som både kan gjøre drømmen din til virkelighet og som ivaretar dyras interesse på best mulig måte. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2015 #16 Skrevet 22. desember 2015 Ingen bør leke med løver. De er alt annet enn lekedyr, selv om de er søte når de er små. Siden denne tråden ble startet har filmen Blood Lions kommet, og den gir et godt bilde av hva det er som skjer på de aller, aller fleste steder hvor man kan ha nærkontakt med løveunger. Du kan også kikke på dette blogginnlegget, som har mange lenker videre til forskjellig ganske oppdatert informasjon om hva som er status for "løvekoseriene" i Afrika: http://iallverden.no/ikke-jobb-frivillig-med-lover/ Anonymkode: 7b592...a5b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå