Gjest line23 Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Trenger desperat hjelp! Har nettopp fått meg en kjempe kosete hannkatt på ca. 10 uker. Han er svært energisk, leken og kosete, men når han sover, sover han veldig tungt, og puster veldig tungt rett før han sovner helt. Når han først har sovnet er det umulig å få liv i han igjen. Da virker han nesten helt død, og jeg må dytte skikkelig til han for at han skal våkne helt! Han er veldig glad i å ligge helt inntil meg når han sover, og i natt begynte han plutselig å "sparke" til meg i søvne. Altså, han hadde en skikkelig rykning i benet sitt som gjorde at han "sparket" meg flere ganger. Jeg dyttet til han, og han våknet ikke, men etter litt kraftig dytting, våknet han endelig. Er dette farlig? Drømmer han bare? Det virker nemlig ikke som om han har noe vondt av disse rykningene. Han er jo helt nyyydelig!
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Kattunger som har vært i full lek og brukt energien sin kan bli rimelig dau når de først flater ut. Så små kattunger som den du har tatt til deg har også stort behov for søvn og hvile mellom slagene. Katten er jo levert to uker for tidlig. Tror nok ikke det er noe å bekymre seg for, men om katten uansett ikke har blitt fulgt opp med helsesjekk før du fikk den, betyr det at den antakelig trenger alt av ormekurer + at den er klar for grunnvaksiner og ID-merking om to uker. Da kan du spørre veterinær om disse rykningene samtidig Anonym poster: 94758818b387b035d1a2768e10e3d0ac
Gjest Blubberella Skrevet 16. juli 2012 #4 Skrevet 16. juli 2012 Katter har REM-søvn på lik linje med mennesker, så når de drømmer får de rykninger i poter, øyne, ører, munn, værhår o.l. Det er helt normalt
fruBeist Skrevet 16. juli 2012 #5 Skrevet 16. juli 2012 For en nydelig liten kompis du har fått deg Det er helt normalt at katten har rykninger i søvne. Gamlefar her i hus har det hele tiden. 1
Brunhilde Skrevet 16. juli 2012 #6 Skrevet 16. juli 2012 Jeg forstår bare ikke hvorfor i all verden du skal vekke kattungen når den sover?! Den har behov for å hvile i ro og fred, tenk deg hvis noen dytter skikkelig hardt i deg når du sover! Ikke særlig behagelig! Kattungen er som et lite barn, den trenger søvnen sin for å ha det godt! 3
Gjest Blubberella Skrevet 16. juli 2012 #7 Skrevet 16. juli 2012 I tillegg skiller kroppen til kattunger ut veksthormoner når de sover, så de trenger absolutt den søvnen de kan få
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2012 #8 Skrevet 16. juli 2012 Katten din er en kattunge som fortsatt skulle vært med moren i 2 uker til. Kattunger har rykninger når de sover i større grad enn voksne katter, dette er fordi nervesystemet fortsatt er i utvikling. Anonym poster: aaf09d357155c63932ca992f9a5cb6e9
fruBeist Skrevet 16. juli 2012 #9 Skrevet 16. juli 2012 Jeg forstår bare ikke hvorfor i all verden du skal vekke kattungen når den sover?! Den har behov for å hvile i ro og fred, tenk deg hvis noen dytter skikkelig hardt i deg når du sover! Ikke særlig behagelig! Kattungen er som et lite barn, den trenger søvnen sin for å ha det godt! Kanskje hun prøvde å få liv i katten fordi hun ikke visste om rykningene var farlige eller ikke? Man er ikke eksperter med en gang som første gangs dyreeier 3
Brunhilde Skrevet 16. juli 2012 #10 Skrevet 16. juli 2012 (endret) Kanskje hun prøvde å få liv i katten fordi hun ikke visste om rykningene var farlige eller ikke? Man er ikke eksperter med en gang som første gangs dyreeier Neida, men det er jo helt tydelig at ts ikke bare har dyttet en gang, og jeg holder fast på at det å drive å vekke en dyreunge som sover er unødvendig! At du syns det er greit er jo egentlig veldig trist. Endret 16. juli 2012 av Brunhilde
fruBeist Skrevet 16. juli 2012 #11 Skrevet 16. juli 2012 Neida, men det er jo helt tydelig at ts ikke bare har dyttet en gang, og jeg holder fast på at det å drive å vekke en dyreunge som sover er unødvendig! At du syns det er greit er jo egentlig veldig trist. Jeg har ikke sagt at jeg synes det er greit. Jeg kom bare med en mulig forklaring.
ashera Skrevet 16. juli 2012 #12 Skrevet 16. juli 2012 Fin pus! Ikke vær bekymret om den sover mye, katter kan glatt sove inntil 2/3 av døgnet, og som det bir skrevet over her, trenger katten den søvnen den kan få, spesielt i den vekst- og utviklingsfasen den er i nå.
Auroressa Skrevet 17. juli 2012 #13 Skrevet 17. juli 2012 Slutt og dytt borti han når han sover, det er ikke snilt. Men ja , katter drømmer akkurat som oss mennesker, pusen her i huset får og slike rykninger noen ganger når han sover, det samme gjør hundene mine :-) Er helt normalt, og helt ufarlig. Det du derimot skal være obs på er, vist han er "våken" øynene oppe, munnen frotser noe og hun har rykninger, da er det rett til veterinæren, da kan hun ha bitt på noen ledninger - eller ha et epileptisk anfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå