Jadamasa Skrevet 16. juli 2012 #1 Skrevet 16. juli 2012 Hei. Jeg har blitt 100% sykemeldt nå 2 uker før min fire ukers ferie, og uken etter den oppsatte ferien. Pga jeg skal på behandling, må ferien avlyses. Jeg kan ingenting om regler rundt dette. Må jeg søke nav eller jobb om å få ferien senere? Eller skjer det automatisk? Både sjefen og personalkontor har ferie nå, så jeg får ikke svar derfra. Takk for alle svar. Ps: Jobber i det private, hvis det har noe å si.
TheSgirl Skrevet 16. juli 2012 #3 Skrevet 16. juli 2012 Du har krav på å få ferien din tilbake om du er sykemeldt i den,uansett hvor lenge det er. Så i ditt tilfelle skal du ha tilbake en uke ferie,om jeg har skjønt deg rett. Dette er det arbeidsplassen din som skal ordne,er iallefall slik til meg
@Maja Skrevet 17. juli 2012 #5 Skrevet 17. juli 2012 I ferieloven står følgende: "Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien." Sørg for å levere sjukemeldingen din til arbeidsgiver (om du ikkje har gjort det), og så tar du det opp med sjefen/personal så snart dei er tilbake frå ferie. Burde ikkje vere noko problem å få ordna.
Rampolina Skrevet 19. juli 2012 #6 Skrevet 19. juli 2012 Ikke helt riktig det theSGirl skriver for man må være syk i minst seks virkedager for å ha krav på å få igjen ferie.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2012 #7 Skrevet 19. juli 2012 Ikke helt riktig det theSGirl skriver for man må være syk i minst seks virkedager for å ha krav på å få igjen ferie. -men ts skriver jo at hun er sykemeldt 2 uker før og en uke etter ferien. Anonym poster: c3e33be151d59bbac04779fe878271a2
@Maja Skrevet 19. juli 2012 #8 Skrevet 19. juli 2012 Ikke helt riktig det theSGirl skriver for man må være syk i minst seks virkedager for å ha krav på å få igjen ferie. Det med 6 dager er om ein vert sjuk i løpet av ferien. Er ein sjukemeldt før ferien startar kan ein få utsatt ferien, uanhengig av lengda på sjukemeldinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå